دریادار ایرانی: توان ۳ برابری موشکی ‌شناورها / عملیات حضور در قطب جنوب آغاز شد

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه توان موشکی ‌شناورها ۳ برابر شد، گفت: عملیات حضور در قطب جنوب ‌به لحاظ علمی آغاز شده است، اطلاعات کافی از این منطقه هنور وجود ندارد و باید از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره‌مند شویم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، امیر شهرام ایرانی ظهر امروز در نشست با مجموعه دانشگاهی استان مرکزی در دانشگاه اراک با اشاره به اهمیت فعالیت دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: بی‌شک انقلاب اسلامی ایران در طول بیش از ۴ دهه منشا خیرات و اقدامات بزرگی بوده به طوری که امروز توسعه دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی قطعا اتفاق بزرگی است.

بیشتر بخوانید:

دریادار ایرانی: هرگونه رفتار نیروی دریایی می‌تواند باعث بالارفتن و یا پایین‌ رفتن جایگاه ایران شود

وی افزود: در آغاز هشت سال دفاع مقدس طی ۶۷ روز نیروهای بعثی را از دریا بیرون رانده و پس از آن هیچ حضوری از آنها در دریا گزارش نشد این درحالیست که پس از این مدت ۶۷ روزه، دنبال کردن و اسکورت نفتکش ها در دستور کار قرار گرفت زیرا باید اقتصاد جنگ مدیریت می شد که بر این اساس بیش از ۱۰ هزار فروند نفتکش محافظت شد و تا امروز هیچگاه دچار غافلگیری نشده ایم، هرچند محدوده شمال خلیج فارس عموما در دوران جنگ منطقه درگیری بود به طوری که در این منطقه، مناطق گشتی تعریف شد و محافظت از کشتی ها از تنگه هرمز انجام می شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به مسئله اقتدار گفت: حوزه های اقتداری شامل موارد مختفی است و امروز نیروی دریایی ارتش در تمامی دریاهای بزرگ دنیا حضور دارد، در سال هزار و چهارصد، سفری از بندرعباس به سن پطرزبورگ انجام شد و نگرانی در این سفر نداشتیم، اما نیروی دریایی خواهان حضور در اقیانوس آرام بود که هیچ ساحل قابل اتکایی نداشت و این امر قدری نگران کننده بود و باید همه ملزومات را لحاظ می کردیم.

وی افزود: برای انجام این سفر حدود یازده ماه کار علمی صورت گرفت و وضعیت اقیانوس به صورت کامل و دقیق پیش بینی شد، به طوری که نرم افزار هواشناسی و نرم افزار توزین وزن برای مواجهه با موج های دریا طراحی شد که در واقع دستاورد مطالعات علمی پیش از این سفر بود، نخستین بیمارستان دریایی هشت تختخوابی و اولین پایگاه خون دریایی همراه با بانک خون کامل در پایگاه شناوری راه اندازی شد.

ایرانی بیان کرد: در این سفر و در گام نخست به بندر بمبئی وارد شدیم، دومین بندر، بندر جاکارتا بود که به صورت رسمی مورد استقبال قرار گرفتیم، سه طوفان سهمگین در اقیانوس آرام پیش بینی شده بود که مدیریت شد و با وجود همه ابهامات دشمن، برای اولین بار در سواحل جنوبی، رزمایش در اقیانوس برگزار شد، حتی در این مسافت ۶۵ هزار کیلومتری سه عمل جراحی برای پرسنل انجام شد و هیچ گونه قطعی ارتباط در طول سفر که حدود هشت ماه به طول انجامید، رقم نخورد، پس از حدود سه ماه به بندر ریودوژانیرو در برزیل رسیدیم که زمان حضور در این بندر دو روز برنامه ریزی شده بود، اما به درخواست این کشور اقامت در بندر به یک هفته افزایش یافت و این حضور دستاوردهای مثبتی برای نظام به همراه داشت و در زمان حرکت، مورد بدرقه برزیل قرار گرفتیم که تا پیش از آن مسبوق به سابقه نبود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به درگیری ناوشکن دنا با یک طوفان بسیار قوی در اقیانوس گفت: ناوشکن دنا برای قوس ۲۸ درجه طراحی شده است، اما این طوفان موج قوسی ۴۸ درجه را برای دنا ایجاد کرد ولی با این وجود از این طوفان سربلند خارج شدیم که در نهایت، این سفر با طی ۶۵ هزار کیلومتر مسافت به دور کره زمین با موفقیت کامل انجام شد. این سفر هشت ماهه بدون نیاز به شرایط بهداشتی و درمانی خارج از ناو انجام شد و سعی شد که به خانواده همرزمان به صورت کامل رسیدگی شود.

وی ادامه داد: ۳ فرماندهی به نام جمهوری اسلامی در اقیانوس آرام و اطلس امروزه ثبت شده  و امیدواریم که یک فرماندهی نیز در دریای مدیترانه ثبت شود و تجهیزات یکی از این فرماندهی‌ها توسط صنایع استان مرکزی تامین شود چراکه همه کشورها با وحشت در خصوص این سفر و ماموریت سوال می‌کنند و ابهام دارند که چگونه این طوفان را پشت سر گذاشتیم، بارها گفته شده که ابرقدرت ها می توانند چنین سفرهایی را انجام دهند، اما با قدرت بیان می کنم که ابرقدرت ها با چنین تجهیزاتی توان انجام چنین ماموریت‌هایی را ندارند.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی نیز در پاسخ به سوالات دانشجویان در ارتباط با توافق با آذربایجان اظهار داشت: دریای خزر دریای صلح و دوستی است و آذربایجان کشور همسایه است، قرابت زیادی داریم و با درگیری بین دو کشور موافق نیستیم. در خزر بیشترین سهم را داریم و توانمندی بالایی هم داریم و امیدواریم که ناوشکن دیلمان در خزر فعال و نخستین رزمایش با آن برگزار شود و امیدواریم که به زودی ناو بانوان را نیز راه اندازی کنیم. 

ایرانی در ارتباط با افزایش قوای تهاجمی عنوان کرد: این توان، یک پدافند است و باید ظرفیت لازم را در اختیار داشته باشیم، ایران یک پدافند بسیار قوی دارد و نام آن مردم ایران است، به هرحال از تجهیزات غافل نیستیم و توان موشکی را بر روی هر شناور به سه برابر افزایش دادیم، نیروی دریایی از ظرفیت همه دریاها استفاده می‌کند. 

وی ادامه داد: تمام دانشگاهها باید به جهت استفاده از همه منافع وارد حوزه دریا شوند، امروز توان صید ماهی در عمق بیش از ۲۰۰ متر را نداریم در حالی که منبع غذایی بالایی دارد و به جهت عقب ماندن صنعت دریایی هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است. 

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: حضور در قطب جنوب به لحاظ علمی آغاز شده است، اطلاعات کافی از این منطقه هنور وجود ندارد و باید از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره‌مند شویم تا پایگاه خود را به شکل علمی در قطب جنوب راه اندازی کنیم. 

در این نشست تفاهم‌نامه بین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه اراک منعقد شد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1203981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =