۱۵۰ هزار دانش‌آموز در مدارس سما تحصیل می‌کنند/  اتصال دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی به مدارس

رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تا به امروز مدارس سما را در ۱۸۷ شهر با تعداد ۸۱۳ مدرسه و بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز و با تقریب ۱۵ هزار کادر آموزشی مشغول فعالیت است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین جلسه توجیهی معاونان امور مدارس استان‌ها در خصوص الزامات اعلام شده از سوی آموزش و پرورش در سالن کنفرانس سازمان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این جلسه فاطمه حمیدی فر معاون آموزش‌های عمومی و تعالی مدارس و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی، فاطمه تواضعی رئیس امور کیفیت و پایش تحول و معاونان امور مدارس استان به صورت برخط حضور داشتند.

حمیدی فر ضمن تبریک یوم الله ۱۳ آبان و تشکر از حضور معاونان امور استان در ایجاد جریان تحولی تعلیم و تربیت اسلامی در عرصه و میدان گفت: در جریان تحول و تعالی مبتنی بر سند بالا دستی در حوزه مدارس جامعه ایرانی و اسلامی و ارتقاء برند سما هستیم از این رو در جریانات آموزشی و برنامه‌های مرتبط هویت ایرانی و اسلامی را مد نظر قرار داده‌ایم.

وی در خصوص سیاست‌های تدوین شده در مدارس سما افزود: در حوزه مدارس سما به دنبال یک زنجیره ارزشی دانشی هستیم و با ایجاد مراکز "تاک" جریان کودکستان تا جریان دکتری که با ایجاد دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی همراه بوده است گام برداشته‌ایم.

حمیدی فر با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تسلط و مطالعه این سند برای معاونان مهم و ضروی است و جهت نیل به اهداف تدوین شده بار دیگر خواستار مطالعه و بررسی این سند توسط معاونان امور مدارس شد.

معاون آموزش‌های عمومی و تعالی مدارس با اشاره به آمار مدارس سما تصریح کرد: تا به امروز مدارس سما را در ۱۸۷ شهر با تعداد ۸۱۳ مدرسه و بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز و با تقریب ۱۵ هزار کادر آموزشی مشغول فعالیت است.

وی درادامه افزود: در جریانات انسانی که در این حوزه وجود دارد، در حوزه‌های مختلف آموزش نیروی انسانی و برنامه‌های فرهنگی تلاش می‌شود تا به بهبود کیفیت نسبی در مدارس و رضایت بیش از پیش اولیاء دست یابد. یکی از سیاست‌های مهم فعلی مدارس سما این است که بتواند مدارسی را داشته باشد که تلاشگر در حوزه فضای انقلابی بوده و از طریق کیفیت و کارآمدی دوره‌های آموزشی، به ارتقاء تقویت اخلاقی و هویتی اسلامی بپردازد. از این رو با تلفیق یک آموزش تعاملی (یاددهی و یادگیری) می‌توان بر رشد دانش آموزان افزود و در نتیجه منجر به تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی در مدارس شود.

حمیدی فر تصریح کرد: هدف ما در مدارس سما این است که مدارسی سرآمد داشته باشیم تا بتوانیم در حوزه تمدن سازی اسلامی به مسائل و چالش‌های حال حاضر در جامعه و آموزش و پرورش که با آن روبه رو می‌شویم بپردازیم. با این جریان آموزشی که با کمک دانشگاه آزاد اسلامی بر پا شده است می‌توانیم با اتصال دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و با اشتراک گذاری بنیه علمی این دانشکدگان با همکاران مدارس سما این هدف را محقق سازیم.

وی خطاب به معاونان امور مدارس افزود: یکی از مسائل مهمی که معاونان امور مدارس باید به آن بپردازند تعامل بین عرضه محوری و تقاضا محوری مناطق مختلف شهری در جریانات مدارس است. به این صورت که مدارس موفق در هر شهر با توسعه فناوری، کارآفرینی و امور شهروندی که نیاز اساسی دانش آموزان است تجهیز و از طریق عرصه‌های شش گانه آموزش پرورش برای حل مسائل در مدارس به کار گرفته شود.

رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد در ادامه افزود: با تدبیر مدیریتی به دنبال آن هستیم از طریق عملکرد موثر و دانشی که صورت گرفته است مدارسی موفق و کارآمد داشته باشیم که هم باعث پایداری اقتصادی مدارس بوده و هم اینکه این کارآمدی مبتنی بر جریانات و آموزه‌های دینی باشد و در کنار آن نظام‌های مدیریتی هم افزا، متوازن پویا و با نشاطی را ایجاد نموده که فرهنگ تحول سازی در مدارس سما ایجاد شود.

حمیدی فر رسالت مدیران تحول آفرین در مدارس را بر عهده معاونان امور مدارس استان برشمرد و تصریح کرد: در ۹۸ مدرسه در سراسر کشور طرح تشکیلاتی جدید پیاده سازی شده و محتوی آموزشی و جلسات تربیت راهبران تربیتی نیز اعلام خواهد شد؛ و ضروری است تا مدیران مدارس سما با راهبری معاونان امور مدارس استان در عرصه آموزش، پژوهش و پرورش در حوزه مدرسه مشارکت موثری در ایجاد فرهنگ تحول خواهی و تحول آفرینی داشته باشند؛ و با مشارکت خود بتواند از روندها و عوامل آسیب زا نیز مطلع بوده و جریان آموزشی موثری را در برند سما در شهر خود ایجاد نمایند تا محیط سالم و امن در مدرسه و محیط یادگیری برقرار گردد. به منظور نیل و رسیدن به این هدف، می‌بایست معاونان مدارس با شناخت شایستگی‌های مدیران و با نظارت کافی به توانمندی‌های فردی و هویتی مدیران مدارس و شایستگی‌های پایه در حوزه مهارت‌های اداراکی و انسانی بپردازند.

وی در خصوص کانون ارزیابی مدیران افزود: در جریان ارزیابی مدیران جدیدالانتصاب، کانون ارزیابی در ستاد ایجاد شده که نسبت به گزینیش مدیران اقدام کرده و امیدواریم با ایجاد شاخص‌های جدید و هم افزای که از طریق مدیران امور مدارس تدوین خواهد شد، بتوانیم ارتقا دانشی و ارزشی و بینشی را در بین مدیران مدارس سما داشته باشیم. طبیعی است، در حوزه تحقق پذیری این فرایند چالش‌هایی پیش رو داشته باشیم که آن‌ها شناسایی و برطرف خواهد شد.

حمیدی فر افزود: دانش آموز، خانواده و مدرسه به عنوان مثلث تعلیماتی به شمار می‌روند و یکی از شعارهای موثر در سما است که می‌توانیم جریانات موثر با رویه‌های قابل اجرا با کمک معاونان امور مدارس سما در نظام تعلیم و تربیت اسلامی با همراهی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =