آموزش‌های تربیتی به برنامه علمی دانشگاه آزاد اضافه می‌شود/ راه‌اندازی مدرسه مهارتی توحیدی در دانشگاه

تربیت دانشجویان در ابعاد مختلف زندگی از موضوعات ضروری در کنار آموزش‌های علمی است که قرار است به برنامه‌های درسی دانشگاه‌ اضافه شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توجه به آموزش‌های تربیتی دانشجویان یکی از نیازهای اساسی در کنار پیشرفت‌های علمی و آموزشی است. بنابراین گنجاندن سرفصل‌های درسی مرتبط با این موضوع از مفاهیم ضروری جامعه دانشگاهی بوده که نیازمند تدوین برنامه توسط دانشگاه‌ها در این باره است. به نظر می‌رسد که تا کنون این موضوع کمتر مورد توجه مسئولان دانشگاهی واقع شده است. البته در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به راه‌اندازی مدرسه مهارتی و استفاده از اندیشه‌های مقام معظم رهبری کرده است.

بیشتر بخوانید:

علم و حکمت مولفه‌های اصلی حکمرانی است / ضرورت آینده‌نگری با توجه به احادیث قرآنی

راه‌اندازی مدرسه مهارتی با رویکرد توحیدی در دانشگاه آزاد یزد

نظام فرهنگی-تربیتی دانشجویان در سند چشم‌اندازهای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها قید شده است. دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق این هدف، برنامه‌ها و سیاست‌های کلانی را در نظر گرفته است. در این راستا دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌های دانشگاه‌ آزاد اسلامی برای تربیتی قرآنی دانشجویان در کنار آموزش علمی اظهار کرد: موضوع تربیت قرآنی به دو دسته تقسیم می‌شود. اول اینکه ما چه برنامه‌ای برای دانشجویان رشته‌های تحصیلی مرتبط با قرآن و حدیث داریم. مثلا می‌خواهیم آنان در آینده چه کاره شوند یا چه اهدافی را دنبال کنند. دسته دوم اینکه اساسا رویکرد کلان دانشگاه درباره دروس مختلف چگونه باشد و چطور در مباحث کلی ورود داشته باشد.

آموزش‌های تربیتی به برنامه علمی دانشگاه اضافه می‌شود/ راه‌اندازی مدرسه مهارتی توحیدی در دانشگاه آزاد یزد

وی از راه‌اندازی اولین مدرسه عالی مهارتی ارائه دروس با رویکرد توحیدی در واحد دانشگاه آزاد اسلامی یزد خبر داد و گفت: ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم تا در علوم مختلف که مبتنی بر علوم انسانی و قرآنی است، تحول داشته باشیم.

تدوین برنامه‌ تدریس کتاب اندیشه تمدن ساز در دانشگاه آزاد اسلامی

حجت الاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی درباره افزوده شدن اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری به واحدهای درسی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی عنوان کرد: دو جلد کتاب اندیشه تمدن ساز مقام معظم رهبری در حدود ۲۸ جلسه در یک ترم تحصیلی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‌شود. البته این موضوع در ابتدا توسط 5 هزار استاد دانشگاه مطرح شده و مورد بحث قرار گرفت و سپس به عنوان یکی از منابع درس‌های معارف ارائه می‌شوند.

وی گفت: کتاب‌های «نهج البلاغه» و «حیات سیاسی ائمه» مقام معظم رهبری به زودی چاپ می‌شود. این کتاب‌ها به عنوان منابع درسی تاریخ و معارف اسلامی یک و دو در اختیار استادان قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام شریفانی با بیان اینکه استادان علاقمند استفاده از کتب مقام معظم رهبری برای منبع درسی هستند، گفت: فکر نظام‌مند رهبر انقلاب در کتاب‌های ایشان مشاهده می‌شود. برای همین اساتید تمایل بسیاری برای استفاده از این منابع فکری دارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی کتاب‌های مقام معظم رهبری به عنوان درس نامه در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‌شود. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری متون درسی را تدوین می‌کند و در اختیار اساتید قرار می‌دهد. سپس آنها حق انتخاب در زمینه منابع و متون درسی دارند. ما قصد افزایش و گسترش دروس معاوف و عمومی در دانشگاه‌ آزاد اسلامی را داریم، البته این موضوع وابسته به انتخاب اساتید نیز است.

تامین محتوای دانشگاهی متناسب با نیازهای جامعه

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها اجازه دارد که سرفصل‌های دروس معارف را متناسب با نیازهای جامعه دانشگاهی تامین کرده و پیشنهاد دهد.

وی با بیان اینکه تدریس آثار تفسیری قرآن مقام معظم رهبری چند سالی می‌شود که در دانشگاه‌ها آغاز شده است، گفت: به این معنا که منظومه فکری ایشان یکی از قالب‌های ارائه درس معارف بوده که بسیار هم برای دانشجویان جذاب و مطلوب است.

حجت الاسلام رستمی با تصریح بر اینکه درس‌نامه‌های از اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری برای تعلیم قرآنی دانشجویان تهیه شده است، گفت: البته آثار سایر متفکران اسلامی در مورد توجه است. مثلا آثار شهید آیت الله مطهری به عنوان یکی از قالب‌های محتوای درسی، ارائه می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه اگر بخواهیم آثار رهبری یک واحد آموزشی و درسی شود، مسیر جداگانه‌ای دارد، گفت: البته به عقیده بنده شاید نیاز به این موضوع هم نباشد. به این معنا که انقدر فضای علاقمندی و توجه از سوی دانشجویان و اساتید وجود دارد که نیازی به اضافه شدن این محتوا به واحد درسی نیست.

وی اعتقاد دارد که تربیت جامعه کنونی برای پرورش مدیر و کارشناس برای آینده ضروری است. دانشجویان هم از نظر علمی، مهارتی، آداب‌های زندگی، تربیتی، جامعه پذیری نیازهایی دارند. دانشگاه موفق، دانشگاهی است که به تمام این موضوعات توجه داشته باشد. بی‌توجهی به بُعد آموزش و پژوهشی آسیب‌زا است و بی‌توجهی به بُعد تربیت و ساخته شدن جوان و دانشجو برای حضور موفق در زندگی آینده نیز نامناسب است. بنابراین توجه به تمام وجود ضروری است.

حجت الاسلام رستمی خاطرنشان کرد: تربیت دانشجویان در تمامی ابعاد زندگی یکی از ضرورت‌های محیط‌های دانشگاهی است. فعالیت‌هایی که در دانشگاه‌های آزاد اسلامی انجام می‌شود، شایسته تقدیر است و امیدواریم در این عرصه موفق باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =