فشار احتمالی خانواده اسرای اسرائیلی برای تمدید آتش‌بس / کشورهای غربی خواهان توقف جنگ غزه هستند

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به درگیری شدید خانواده‌های اسرای اسرائیلی با کابینه رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: احتمالا خانواده‌های آنها فشار بیشتری وارد خواهند کرد تا با تمدید آتش‌بس سایر اسرا نیز آزاد شوند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از حدود 50 روز جنگ خونین در غزه و انعکاس جهانی جنایت‌های رژیم صهیونیستی و به دلیل ناکامی میدان اسرائیل در جنگ، کابینه رژیم صهیونیستی مجبور به پذیرش آتش‌بس 4 روزه با حماس شد. هدف اصلی این آتش ‌بس تبادل اسرا عنوان شده و هنوز معلوم نیست با پایان یافتن این 4 روز چه اتفاقی رخ دهد. گروهی از تحلیلگران بر این باورند که به احتمال زیاد این آتش‌بس تمدید خواهد شد. به منظور بررسی این مسئله گفتگویی با دکتر یوسف عزیزی –تحلیلگر مسائل بین الملل- انجام شد.

عزیزی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال تمدید آتش‌بس در جنگ غزه گفت: با وجود تمایل اسرائیل برای تداوم جنگ بر اساس آنچه وزیر دفاع آنها اعام کرده، چند عامل تاثیرگذار وجود دارد که یکی از آنها سرنوشت مابقی اسرا یا به تعبیری گروگان‌هایی است که حدود 240 نفر بوده و تقریبا 50 نفر آنها آزاد شده‌اند. از همین رو، به دلیل درگیری شدیدی که خانواده‌های این اسرا با رژیم صهیونیستی دارند، احتمالا خانواده‌های آنها فشار بیشتری وارد خواهند کرد تا با تمدید آتش‌بس سایر اسرا نیز آزاد شوند.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو ادامه جنگ را برای بقای سیاسی خود ضروری می‌داند / بهره‌برداری جریان چپ اسرائیل از شرایط با هدف بازگشت به قدرت

وی افزود: علاوه بر شهروندان خود اسرائیل، اسرای دو تابعتی و شهروندان بین الملی دیگر هم هستند که کشورهای آنها در صدد آزاد کردن اتباع خود است؛ بنابراین فشار بین المللی برای تمدید آتش‌بس وجود دارد که در این زمان اسرا آزاد شوند. از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، دومین موضوع تاثیرگذار تداوم اعتراضات در کشورهای مختلف به دلیل حجم زیاد کشته شده‌ها و فشار افکار عمومی سایر کشورها موجب تلاش کشورهای دیگر برای تمدید آتش‌بس خواهد شد.

عزیزی با بیان اینکه سیاستمداران غربی احتمالا فشار مضاعفی را به رژیم صهیونیستی به منظور تمدید آتش‌بس وارد خواهند کرد، اظهار کرد: احتمالا میزان چراغ سبزی که آنها برای حمله به غزه به اسرائیل داده‌اند، کاهش خواهد یافت، هر چند که به گفته وی، کشتار فلسطینی‌ها، نقض حقوق بشر، منشور سازمان ملل و همه این قوانین اصلا برای آنها اهمیتی ندارد و نگرانی آنها صرفا به دلیل خدشه‌دار شدن تصویر کشورهای غربی به عنوان رهبران مدیریت جهان است.

به اعتقاد این کارشناس بین المللی، استاندارد دوگانه و چراغ سبزی که غربی‌ها برای کشتار به اسرائیل داده‌اند برای مردم دنیا عجیب و سوالات زیادی در رسانه‌های بین المللی ایجاد کرده است و از طرف دیگر چین و روسیه از این شرایط بهره‌برداری خود را انجام می‌دهند و مدیریت آمریکا در عرصه جهانی را زیر سوال می‌برند. لذا آمریکایی‌ها از این جهت هم ترس مضاعفی دارند و مجموعه این عوامل فشار را روی اسرائیل برای تمدید آتش‌بس اضافه خواهد کرد.

وی همچنین افزود: باید به این نکته هم توجه کرد که اسرائیل علیرغم همه خرابی‌ها، کشتار و .. که در غزه رقم زده است اما به اهداف خود در این جنگ دست نیافته و پیشروی نظامی کمکی به آزادسازی گروگان‌ها نکرده و مجبور به مذاکره با حماس شده و این مسئله بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی در طول جنگ اخیر هیچ یک از سران حماس را نتوانسته هدف قرار دهد و صدها نظامی اسرائیلی در این جنگ کشته شده‌اند؛ هر چند که به هر ترتیب کشتار زیادی به راه انداخته و بخشی از غزه را اشغال کرده است.

عزیزی همچنین با اشاره به بی‌خانمان شدن حدود 250 تا 300 هزار ساکن سرزمین‌های اشغالی و تعطیل شدن بسیاری از مشغال آنهاپف خاطر نشان کرد: همه این مسائل اقتصاد اسرائیل را با چالش جدی مواجه کرده و آمارهای اخیر منتشر شده فشار را به رژیم برای پایان دادن به جنگ افزایش خواهد داد. وی افزود: بر اساس آمارها اقتصاد اسرائیل به دلیل جنگ حدود 5 درصد کوچکتر شده و حدود 48 میلیارد دلار هزینه مستقیم برای این جنگ صرف شده است و همه این موارد می‌تواند احتمال تمدید آتش‌بس را زیاد کند؛ زیرا به گفته وزیر دفعا رژیم صهیونیستی در صورت ادامه جنگ آنها به حدود 2 ماه زمان برای دستیابی به اهداف خود نیاز دارند.

وی در نهایت نیز با اشاره به آثار منطقه‌ای تداوم جنگ گفت: اتفاقاتی که در منطقه رخ داده از جمله حملاتی که یمنی‌ها علیه منافع رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند و همچنین حدود 70 حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه انجام شده نیز موجب فشار طرف غربی به اسرائیل برای توقف جنگ خواهد شد؛ زیرا هیچ یک خواهان از کنترل خارج شدن تنش در خاورمیانه نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =