اما و اگرهای ورود معلمان به فضای بلاگری / عواقب انتشار فیلم‌های تمسخرآمیز از دانش‌آموزان

حضور معلمان در کسوت بلاگری اگرچه اتفاق بدی نیست اما موضع جایی نگران کننده می‌شود که فیلم‌هایی با محتوای تمسخرآمیز از دانش‌آموزان منتشر می‌شود که می‌تواند عواقب متعددی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، قدیم‌ترها که خیلی هم دور نیست؛ دهه هفتاد و اوایل هشتاد، اگر یک دوربین عکاسی پیدا می‌شد و عکسی از ما ثبت می‌کرد، باید یک هفته منتظر می‌ماندیم تا چاپ شود. دوربین فیلمبرداری هم کالایی لوکس بود و به واسطه ظرفیت کم آن نهایتا در مراسم‌ها استفاده می‌شد اما دنیای تکنولوژی با سرعتی پیشرفت، که تا به خودمان آمدیم هر کدام یک تلفن همراه در دست داشتیم که ثبت هر لحظه‌ای را برای ما ممکن کرد.

بیشتر بخوانید

افزایش افسردگی در دانش‌آموزان با حضور بیش از اندازه در فضای مجازی

دنیای تکنولوژی شیرین بود و فرصت‌های متعددی پیش روی ما گذاشت اما قصه جایی غصه‌دار شد که حریم خصوصی آدم‌ها به بازی گرفته شد. اختیارعملی که تلفن‌های همراه پیشرفته به آدم‌ها داد تا در هر زمان و مکانی که دوست داشتند، فیلم‌برداری کنند، این تصور را به وجود آورد که اجازه دارند پا در حریم دیگران بگذارند و از آن‌ها عکس و فیلم ثبت کنند. دنیای اینستاگرام و رقابت برای جذب مخاطب بیشتر فضا را به سمتی برد که حریم شخصی آدم‌ها قربانی جذب مخاطب برخی شود.

از دل این دنیا بلاگرها متولد شدند که بخشی از آن‌ها که به اصطلاح بلاگرهای طنز بودند، با به اشتراک گذاشتن اشتباهات خنده‌دار دیگران مخاطب جذب کردند اما گاهی این به اشتراک گذاشتن‌ها به بی‌راهه رفت و طنز را به تمسخر آمیخت. حالا دنیای جذاب بلاگری دامن معلم‌ها را هم گرفته و آن‌ها که جوان‌تر هستند و با دنیای تصویر هم آشنایی دارند، فیلم‌ و عکس‌هایی از فضای کلاس منتشر می‌کنند که بیشتر جنبه طنز دارند. در این فیلم‌ها اشتباهات کودکانه دانش‌آموزان دستمایه خنده می‌شود و ویدیو بارها بازنشر شده و تعداد مخاطبان صفحه بیشتر و بیشتر می‌شود.

بلاگری معلم‌ها بد نیست اما...

ذات حضور معلمان در فضای مجازی و تولید محتوا اتفاق بدی نیست؛ حتی خوب است که معلم‌ها با تکنولوژی‌های روز آشنا باشند و بتوانند ابزارهای مختلف را در جهت بهبود کیفیت تدریس به خدمت بگیرند اما حضور معلمان در کسوت بلاگر، جایی نگران کننده شده که تصاویر دانش‌آموزان و اشتباهات آن‌ها در فضایی عمومی منتشر می‌شود و معلم عواقب این کار را در نظر نمی‌گیرد. کماینکه چندین سال پیش انتشار فیلمی از اشتباه لفظی یک دانش‌آموز در فضای مجازی باعث شد تا وی مورد تمسخر اطرافیان قرار بگیرد و این نوجوان از ترس تمسخرها ترک تحصیل کند. علاوه براین استفاده مداوم از تلفن همراه توسط معلم در کلاس درس، باعث می‌شود که وی در هر لحظه به فکر تولید محتوایی جذاب‌تر برای مخاطبان صفحه خود باشد و وظیفه اصلی خود را فراموش ‌کند.

رعایت نکردن حریم خصوصی کودکان جرم است

بسیاری از این معلم بلاگرها از سر ناآگاهی دست به این اقدام می‌زنند و نمی‌دانند، کاری که می‌کنند ممکن است برایشان دردسرساز شود. سرهنگ رامین پاشایی؛ معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا در این باره گفته که اصل انتشار چنین فیلم‌هایی از نظر قانونی مشکلی ندارد اما اگر در انتشار این فیلم‌ها حقوق کودکان و حریم خصوصی دانش‌آموزان رعایت نشود، خانواده دانش‌آموزان می‌توانند از آن معلم شکایت و موضوع را از طرف پلیس فتا پیگیری کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا بیان کرد: در برخی از فیلم‌ها چهره دانش‌آموزان مشخص است که این کار مصداق رعایت نکردن حریم خصوصی کودکان است و خانواده‌ دانش‌آموزان می‌توانند از این موضوع شکایت داشته باشند.

پاشایی خاطرنشان کرد: در برخی دیگر از فیلم‌ها دانش‌آموزان رفتاری دارند که انتشار آن رفتار در فضای مجازی می‌تواند موجب تمسخر این کودک در این فضا و به سُخره گرفتن او شود که چنین رفتاری هم مصداق جرم در فضای مجازی است و در صورت شکایت خانواده دانش‌آموزان امکان پیگیری وجود دارد.

معلم رهبر آموزشی است نه یک بلاگر به دنبال سود

اسفندیار نظری استاد دانشگاه و کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌و گو با ایسکانیوز با انتقاد از ورود معلمان به فضای بلاگری اظهار کرد: ورود معلمان به فضای مجازی این روزها به سمت بلاگری رفته است. حوزه بلاگری بیشتر جنبه اقتصادی و جذب مخاطب دارد درحالی که معلم رهبر آموزشی است و نمی‌تواند بلاگر باشد.

وی افزود: در بلاگری افراد به دنبال سود و منفعت هستند اما معلمی با این فضا قرابتی ندارد. تولید محتوا در حوزه بلاگری در راستای جذب مخاطب است و ورود معلمان به این فضا باعث شده تا فیلم‌هایی که بیشتر محتوای طنز دارند از فضای کلاس و دانش‌آموزان منتشر شود و این دست محتواها جز جذب مخاطب هدف دیگری ندارند. این درحالی است که معلمان می‌توانند از فرصت‌های ایجاد شده در عرصه هوش مصنوعی برای تولید محتوای آموزشی با هدف جامعه‌پذیر کردن دانش‌آموزان استفاده کنند.

هشدارهایی به معلم‌های دوره ابتدایی

بیشتر ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی مربوط به دانش‌آموزان ابتدایی است که به واسطه سن کم، اشتباهات خنده‌داری هم دارند اما نظری معتقد است که معلمان این دوره باید به قدری آموزش دیده باشند که بدانند چطور باید با این گروه سنی برخورد کنند. وی در این باره توضیح داد: دوره ابتدایی زمان شخصیت‌بخشی در دانش‌آموز است و ما در مدرسه می‌خواهیم با تربیت، رفتار پایدار در وی به وجود بیاوریم. برای رسیدن به این هدف تولید محتوا جایگاه ویژه‌ای دارد اما با شیوه‌ای که برخی معلمان در فضای مجازی در پیش گرفته‌اند، دانش‌آموز به تمسخر گرفته می‌شود. پیشنهاد من به معلمان جدید دوره ابتدایی این است که از به اشتراک‌گذاشتن فضای کلاس و تولید محتوایی که جنبه تمسخر دانش‌آموز دارد، خودداری کنند.

وقتی دانش‌آموزان از معلم الگوبرداری می‌کنند

این استاد دانشگاه بر این باور است که اگر معلم در کسوت بلاگری ظاهر شود و در کلاس مدام به فکر تولید محتوای مخاطب‌پسند باشد، نه تنها کمکی به آموزش نخواهد بود بلکه دانش‌آموزان هم به تقلید از معلم وارد این فضا شده و بیشترین زمان خود را صرف بلاگری در فضای مجازی خواهند کرد.

اما معلم‌ها چطور می‌توانند از تکنولوژی استفاده کنند؟ استاد دانشگاه در این باره بیان کرد: معلم می‌تواند با تولید محتوای مفید در عصر هوش مصنوعی دانش‌آموز را با طبیعت و ویژگی‌های جامعه آشنا کند تا دانش‌آموز توسعه قابل توجهی در دانش، مهارت زندگی و مهارت شغلی داشته باشد. این توسعه زمانی رخ می‌دهد که معلمان به ویژگی‌ها جهان امروز آگاهی داشته باشند و بدانند که چطور از تکنولوژی برای افزایش کیفیت تدریس استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز، بخشی از مشکل به دست آموزش و پرورش حل می‌شود؛ اینگونه که طوری دوره‌های ضمن خدمت را طراحی کند که معلمان بدانند چطور تکنولوژی را به خدمت بگیرند، چطور تولید محتوا کنند که هم کیفیت تدریس را افزایش دهد و هم به دانش‌آموز آسیب نرساند. علاوه بر این دنیای امروز دنیای دسترسی به آموزش‎های متعدد است و معلم‌ها می‌توانند با چند جست‌وجوی ساده و به کار بردن خلاقیت محتوایی تولید کنند که بتوانند از آن در کلاس درس استفاده کنند یعنی به جای آنکه دانش‌آموز بشود سوژه و دیگران مخاطب، سوژه علم و آموزش باشد و دانش‌آموز مخاطب آن شود. این جا همان جایی است که نقش سواد رسانه پررنگ می‌شود، وقتی معلم بداند که چطور از رسانه برای پیشرفت کاری استفاده کند و دانش‌آموز با محتوای خوب آشنا شود، در نهایت جامعه سالمی خواهیم داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1208327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =