تعلل در توزیع داروی بیماران اس ام ای / محموله اهدایی خارجی در انتظار مجوز واردات

علی رغم دستور رئیس جمهور بر واردات و توزیع منظم داروی بیماران اس ام ای، سازمان غذا و دارو برنامه مشخصی برای توزیع ندارد و همچنین یک محموله دارویی حاوی یک هزار و ۴۰۰ عدد دارو در عمان در انتظار مجوز وزارت بهداشت برای واردات است که ۶۰۰ عدد آن اهدایی و رایگان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ۲ سال پیش بود که بعد از برگزاری تجمعات متعدد توسط خانواده بیماران اس ام ای، رئیس جمهور دستور واردات داروی این بیماران را صادر کرد. دارو در نهایت وارد شد اما سازمان غذا و دارو با تاخیر آن را به دست بیماران رساند و بخشی از بیماران، دارو دریافت کردند و وعده داده شد که برای مابقی بیماران دارو وارد شود.

بیشتر بخوانید

توقف توزیع دارو بیماران اس ام ای توسط سازمان غذا و دارو

در نهایت ۱۶ مرداد سال جاری، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، از ورود دومین محموله داروی اسپینرازا (Spinraza) خبر داد و طبق اعلام سازمان غذا ودارو، در مرحله اول این دارو به ۴۸ بیمار داده شد.

روند توزیع دارو با اعتراض خانواده بیماران رو به رو شد و بعد از یک سال این خانواده‌ها تجمعاتی را برگزار کردند. سعید اعظمیان مدیر کمپین بیماران اس ام ای ۱۰ آبان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل نارضایتی خانواده‌ها گفت: آقای عین الهی پیشنهاد داده بود که در کنار توزیع دارو، ۶ ماه هم تحقیقاتی درباره اثربخشی انجام شود امار کار کاملا تحقیقاتی شد. این درحالی است که دارو در ۱۰۰ کشور استفاده می‌شود و تائیدیه FDA دارد. از ۶ ماهی که گفته بودند، ۶ ماه دیگر هم گذشته است و هنوز نتیجه‌ای از این تحقیقات اعلام نشده است. در واقع بیشتر نداشتن بودجه دلیل این تاخیرها است. اثربخشی دارو مشهود است، دارو درمان قطعی نیست اما می‌تواند کفیت زندگی بیماران را بهبود ببخشد.

وی با اشاره به اینکه تنها میان یک سوم از بیماران دارو توزیع شده و دو سوم از آن‌ها دارو دریافت نکرده‌اند، افزود: هدف از تجمعات اخیر این بود که چرا هنوز دو سوم بیماران وارد چرخه درمان نشده‌اند؟ از جهتی روند توزیع دارو میان بیمارنی که دارو دریافت کرده‌اند هم درست نبوده و دارو با تاخیر به دست آن‌ها رسیده است.

بیماران باید در کنار دریافت دارو، خدمات درمانی دریافت کنند

اعظمیان با انتقاد از توزیع غیراصولی دارو گفت: بیماران باید در کنار دریافت دارو برخی خدمات درمانی را در کلینیک‌های مخصوص هم دریافت کنند تا اثربخشی افزایش پیدا کند؛ این موضوع با اینکه در پروتکل‌های وزارت بهداشت هم ذکر شده اما در عمل انجام نمی‌شود. در هیچ کجای دنیا این روند وجود نداشته که دارو با تاخیر به دست بیمار برسد؛ حتی برخی بیماران بتنها ۲ دوز دارو دریافت کردند و دارو تمام شد، چراکه شرکت‌ها نتوانستند دارو تامین کنند.

بنا به گفته مدیر کمپین بیماران اس ام ای، انجمن نامه‌ای به شرکت تولید کننده آمریکایی نوشته و ۴۰۰ دوز داروی رایگان برای برطرف شدن مشکل بیماران تا زمان رفع مشکلات قراردادی در اختیار ایران قرار داده شده است، وی در این باره توضیح داد: از آن زمان ۱۰ ماه می‌گذرد و هنوز دارو بین بیماران توزیع نشده است. این دارو نیاز به پول و بیمه ندارد و داروی اهدایی در انبار مانده است.

اعظمیان با اشاره به اینکه ۲۷۰ نفر دارو دریافت کرده‌اند و تقریبا ۵۰۰ بیمار در انتظار دریافت دارو هستند، عنوان کرد: تاخیر در توزیع دارو منجر به مرگ تعدادی از کودکان مبتلا به بیماری اس ام ای شده است. البته لازم به ذکر است که آمار مرگ و میر در مقایسه با زمانی که دارو توزیع نمی‌شد، کاهش پیدا کرده است. روند اداری باعث شده تا دارو در زمان طلایی به بیماران نرسد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت: این دارو تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را دارد

پس از آن در ۱۱ آبان یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از توزیع داروی اسپینرازا برای گروه از بیماران خبر داد و گفت: بر اساس نتیجه آخرین کمیته تدابیر دارویی مقرر شد تا در مرحله دوم داروی اسپینرازا به بیماران ۱۱ تا ۲۰ سال داده شود.

پناهی افزود: پیش‌تر این دارو به بیماران اس ام‌ای زیر ۱۱ سال داده شده بود، این دارو تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را دارد و در ایران نیز تحقیقاتی درباره میزان هزینه اثربخشی آن در حال انجام است.

وزیر بهداشت: : یک شرکت دانش بنیان موفق شده است که دارو تولید کند

۲۸ آبان عین اللهی وزیر بهداشت و درمان در حاشیه حضور در مرکز ارتباطات مردمی در پاسخ به یکی از بیماران «اس ام ای» که خواستار شد این دارو در اولویت اول دولت قرار بگیرد، گفت: یک شرکت دانش بنیان موفق شده است که داروی بیماری «اس ام ای» را تولید کند، این شربت توسط یک شرکت دانش بنیان تولید شده است و تا پایان سال با تولید گسترده در اختیار بیماران «اس ام ای» قرار می‌گیرد.

وی افزود: فاز اول مطالعاتی رو به پایان است و نتایج آن به دولت و شخص اول رئیس جمهور داده می‌شود فاز اول زیر ده سال و فاز دوم بالای ۱۰ سال است.

عین اللهی تاکید کرد: با توجه به مطالعات وزارت بهداشت به دنبال درمان بیماران «اس ام ای» هستیم.

خانواده بیماران: توزیع دارو بین بیماران اولویت اول قطع شده

مجدد سراغ خانواده بیماران رفتیم تا ببینیم که چقدر از وعده‌ها محقق شده است؟ سعید اعظمیان مدیرعامل سابق انجمن بیماران اس ام در این باره به ایسکانیوز گفت: قرار بود که داروی بیماران طبق دستور رئیس جمهور توزیع شود اما تقریبا یک سوم از بیماران دارو دریافت کردند. در حین کار هم توزیع داروی اسپینرازا متوقف شد و با دردسرهایی توزیع مجدد آن برای برخی ادامه پیدا کرد و برای برخی هم دارو دریافت نکردند.

فعال حوزه بیماران اس ام ای عنوان کرد: در نهایت دکتر پناهی معاون تحقیقات وزیر نامه‌ای به رئیس سازمان غذا و دارو نوشت که درمان اولویت دوم بیماران هم آغاز شود اما رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که خرید جدیدی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که به دلیل محدودیت تعداد داروهای داخل کشور، توزیع دارو بین بیماران اولویت اول قطع شده و توزیع دارو برای اولویت دوم آغاز شود. تقریبا دو هفته است که دارویی در داروخانه‌ها توزیع نشده است. پزشکان هم از این اقدام سازمان غذا و دارو متعجب شده‌اند که توزیع داروی بیمارانی که یک سال تحت درمان بوده‌اند، قطع می‌شود. از جهتی این تعداد دارو محدود است و با گذشت مدتی از توزیع میان بیماران اولویت دوم به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل سابق انجمن بیماران اس ام ای با بیان اینکه قطع توزیع دارو برای بخشی از بیماران عوارض جسمی و روحی برای آن‌ها خواهد داشت، اظهار کرد: از روز گذشته در اعتراض به قطع توزیع دارو و توقف واردات تجمع کرده‌ایم و تا رسیدن به نتیجه تجمع را ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه تقریبا ۵۰۰ بیمار در انتظار واردات دارو هستند، افزود: بخشی از این بیماران به دلیل دریافت نکردن دارو و وخیم شدن شرایطشان فوت می‌کنند و تقریبا در ۲ سال اخیر ۲۰ بیمار جان خود را از دست داده‌اند البته این آمار در مقایسه با زمانی که دارو توزیع نمی‌شد، کمتر است. دریافت دارو به ویژه برای نوع یک باید بلافاصله بعد از تشخیص آغاز شود اما بروکراسی طولانی باعث شده تا کودکان بیمار در اثر تاخیر در دریافت دارو وارد شرایط حاد شوند. سرعت پیشرفت این بیماری در ماه‌های اول بسیار سریع است.

۴ آذر هم خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد که مهلت تحویل پوکه‌های داروی اسپینرازا وارد شده به شرکت خارجی رو به پایان است. همچنین یک محموله دارویی حاوی یک هزار و ۴۰۰ عدد اسپینرازا در عمان در انتظار مجوز وزارت بهداشت برای واردات است که ۶۰۰ عدد آن اهدایی و رایگان است.

به گزارش ایسکانیوز، اس ام ای بیماری پیش رونده است و است نباید نیاز بیماران به دارو در گیر و دار بروکراسی‌های اداری به تاخیر بیفتد. بیش از ۵۰۰ بیمار اس ام ای چشم انتظار هستند تا سازمان غذا و دارو قدمی برای این بیماران بردارد؛ محموله وارد شده توزیع و برنامه‌ریزی مشخصی برای واردات داروی مورد نیاز بیماران باقی مانده انجام شود. پیشرفت بیماری این کودکان به منزله افزوده شدن بر تعداد معلولان و افزایش فشار بر بهزیستی است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1208670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =