برخی رانندگان فرهنگ مواجهه با معلولان را ندارند / بی‌توجهی به نیازهای بزرگترین اقلیت کشور

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیستروفی گفت: هنوز برخی رانندگان نمی‌دانند که در مواجهه با فرد دارای معلولیت سرعت خود را کاهش دهند یا موتورسیکلت‌ها وارد حریم پیاده‌رو می‌شوند. پارک کردن در محل مخصوص معلولان هم از جمله مواردی است که بسیار شاهد آن هستیم.

رامک حیدری مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیستروفی در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخوص نگاه جامعه به قشر دارای معلولیت گفت: با وجود اینکه بارها درباره نحوه برخورد با افراد دارای معلولیت فرهنگ‌سازی‌ شده است اما همچنان افرادی وجود دارند که برخوردهای اشتباهی دارند. بیشترین مشکل افراد دارای معلولیت به ویژه گروهی که از ویلچیر استفاده می‌کنند، در رابطه با خودروها و موتورسیکلت‌ها است. هنوز برخی رانندگان نمی‌دانند که در مواجهه با فرد دارای معلولیت سرعت خود را کاهش دهند یا موتورسیکلت‌ها وارد حریم پیاده‌رو می‌شوند. پارک کردن در محل مخصوص معلولان هم از جمله مواردی است که بسیار شاهد آن هستیم.

بیشتر بخوانید

ضعف شدید بهزیستی در نظارت بر کمپ‌ها و آسایشگاه‌های معلولان

وی افزود: بچه‌های دارای معلولیت تمایلی به حضور در پارک‌ها ندارند چراکه هنوز برخی خانواده‌ها به کودکان خود نیاموخته‌اند که در مواجهه با کودک دارای معلولیت چطور برخورد کند. این موضوع محدود به پارک و مکان‌های تفریحی نمی‌شود و در مدارس هم برخی معلمان رفتار مناسبی ندارند و این باعث سرخوردگی کودکان معلول و دوری آن‌ها از اجتماع می‌شود.

حیدری با گلایه از اینکه روزجهانی معلولان تنها به برگزاری برنامه‌های نمایشی محدود شده، عنوان کرد: عملکرد مسئولان در حوزه افراد داری معلولیت بسیار ضعیف است؛ برای مثال در قانون بازنشستگی جدید توجهی به افراد دارای معلولیت نشده است. نه تنها مسئولان کاری برای معلولان نکردند بلکه در بودجه سال جاری، ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان هم حذف شد.

وی با اشاره به تجربه خود در مورد بی‌توجهی به نیازهای معلولان گفت: برای انجام آزمایش‌های پیش از عقد به دنبال مرکز مناسبی بودیم اما هیچ کدام از مراکز مناسب‌سازی نشده بودند و حتی سرویس بهداشتی مناسب برای نمونه‌گیری نداشتند و نسبت به درخواست ما برای نمونه‌گیری در منزل هم بی‌توجه بودند. این یک نمونه از بی‌توجهی‌ها به نیازهای افراد دارای معلولیت است.

حیدری با انتقاد از فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای قشر دارای معلولیت بیان کرد: معلولان ۱۰ درصد از جامعه هستند و نمی‌توان چنین جمعیتی را نادیده گرفت. هیچ اقلیتی بزرگ‌تر از افراد دارای معلولیت نیست. همه در روز معلول یاد ما می‌افتند و تمام جلسات هم تعریف از عملکرد مسئولان است.

وی افزود: مسئولان از من خواستند که در طرح مسجد محور، کلاس آموزشی برای دختران نوجوان دارای معلولیت برگزار کنم اما وقتی حتی بخش زنانه یک مسجد در محله ما (منطقه ۷ شهرداری) برای حضور دختران دارای معلولیت روی ویلچیر مناسب‌سازی نشده، من چطور دوره آموزشی برگزار کنم؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1209228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • FR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      0 0
      درود بر تلاش های خانم خلعتبری در حوزه معلولین🌹🙏