ماجرای حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صدا و سیما در اتاق زایمان / پاسخ وزارت بهداشت

انتشار فیلم حضور وزیر بهداشت به همراه گروه خبری در اتاق عمل واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در این فیلم بهرام عین‌الهی به همراه گروه خبری و فیلم‌بردار وارد اتاق زایمان خانمی می‌شوند تا افتتاح بیمارستان را جشن بگیرند؛ انگار لحظه تولد این نوزاد هم بخشی از مراسم افتتاح است.

بیشتر بخوانید

حضور غیرمتخصص‌ها در اتاق عمل / برخی با انگیزه‌های سیاسی با نصب دوربین مخالفت می‌کنند

اگرچه افتتاح یک بیمارستان اتفاق خوبی است اما آیا اخلاقی است که جشن خود را در اتاق عمل برگزار کنید، آن هم در شرایطی که بیمار در موقعیت استرس‌زایی قرار دارد و خانواده وی هم پشت درهای اتاق عمل چشم انتظار هستند؟ از این گذشته حتی خانواده و همسر وی هم اجازه حضور در اتاق عمل را ندارند.

این درحالی است که سال گذشته بعد از اینکه در جلسه نظام پزشکی با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور و سازمان تعزیزات حکومتی مقرر شد که دوربین‌های نظارتی در اتاق عمل نصب شوند تا افراد غیر در این محل حضور نداشته باشند، موجی از انتقادها به راه افتاد که این کار نقض حقوق بیماران است. معاونت درمان وزارت بهداشت هم نامه نوشت که دوربین‌ها در راهرو نصب کنید و وارد اتاق جراحی نشوید اما گویی حضور دوربین برای ضبط فیلم تبلیغاتی آقای وزیر و به نمایش درآوردن دست‌آوردهای وی نقض حقوق بیمار محسوب نمی‌شود و می‌توان در اتاق جراحی ویدیوی تبلیغاتی ضبط کرد.

علاوه بر این وزیر بهداشت و گروه خبری درحالی وارد اتاق زایمان شده‌اند که اخیرا انتقادات بسیاری نسبت به پزشکانی مطرح شده که از اتاق جراحی فیلم می‌گیرند و از آن استفاده تبلیغاتی می‌کنند.

برخی رسانه‌ها هم پویشی برای جلوگیری از حضور مردان در اتاق زایمان و استفاده از پزشکان و پرستاران زن راه انداختند اما انگار فارغ از اینکه پزشک و پرستار محرم هستند، وزیر و خبرنگار هم محرم بوده و می‌توانند وارد اتاق جراحی شوند.

پدرام پاک‌آیین؛ سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح این ماجرا گفت: بازدید و حضور یاد شده در اتاق عمل جراحی (و نه اتاق زایمان) با رعایت کامل ضوابط شرعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی پس از اتمام عمل جراحی سزارین و وقوع تولد نوزاد (نه در حین آن) صورت گرفته است.

وی همچنین درباره مسائلی مبنی بر عدم رعایت حقوق بیمار و انتشار تصاویر مربوط به اتاق جراحی در این گزارش خبری، افزود: به تصویر کشیدن نوزاد از سوی خبرنگار، با اخذ رضایت قبلی از خانواده بیمار بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در حین بازدید و تصویربرداری، هیچ‌گونه مواجهه‌ای با مادر نوزاد صورت نگرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، حتی با وجود این توضیحات هم لزوم ضبط چنین فیلمی از اتاق جراحی آن هم فقط برای افتتاح یک بیمارستان مشخص نیست. مگر نمی‌شد بعد از حضور نوزاد در بخش و با گرفتن اجازه از مادر و خانواده، از وی فیلم گرفت و چه نیازی بود که وزیر در لحظه تولد در اتاق جراحی حضور داشته باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1210081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =