برگزاری ۶۰ رویداد نوآورانه با مشارکت نخبگان در خانه خلاق و مرکز نوآوری مجلس

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۰ رویداد نوآورانه با مشارکت نخبگان جوان و دانشگاهیان در خانه خلاق و مرکز نوآوری مجلس برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صبح امروز در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه از سال ۱۹۵۰ مطرح شد که ۶ دوره تحولی را پشت سر گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

گردش مالی ۵ هزار میلیاردی قراردهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت

وی افزود: در دوره تحولی رانش علم بیشتر فعالیت‌ها متکی به درون دانشگاه بود و نوآوری‌های فناورانه پیشگام ارتباط دانشگاه با صنعت قرار گرفته است.

نگاهداری خاطرنشان کرد: کشش بازار دوره تحولی دوم است که در این مرحله نقش بازار در ارتباط با صنعت و دانشگاه بیشتر دیده شده است و کشش بازار در ۴ مرحله نیاز بازار، توسعه فناوری، طراحی و بسته بندی محصول و ساخت و فروش محصول پیگیری شد.

وی الگوی سوم ارتباط صنعت و دانشگاه را الگوی تعاملی و تلفیقی بین رانش علم و کشش بازار معرفی و اضافه کرد: در این دوره بازاریابی به عنوان عامل موثر مدنظر قرار می‌گیرد.

نگاهداری گفت: بعد از یک دهه الگوی موازی و یکپارچه مطرح شد که به نظام ملی نوآوری منجر می‌شود و حلقه اتصال شرکت‌ها شکل گرفت.

وی افزود: شبکه نوآوری دوره تحولی پنجم است که در عین حفظ یکپارچگی و انسجام به ظرفیت شبکه ای و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی توجه می‌کند.

نگاهداری با اشاره به الگوی نوآوری باز به عنوان دوره تحولی ششم گفت: در این دوره برای توسعه فناوری ها به استفاده از ایده های خارج از سازمان در کنار ایده های داخلی تاکید میشود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در مرکز پژوهش ها در کنار تحقیق و توسعه به روی الگوی نوآورانه تمرکز ویژه کرده ایم از جمله اینکه در کنار استفاده از ظرفیت ۵۰۰ پژوهشگر؛ مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه را راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: تا کنون ۶۰ رویداد نوآورانه با مشارکت نخبگان جوان و دانشگاهیان در مرکز نواوری و خانه خلاق مجلس برگزار شده است.

نگاهداری تصریح کرد: ۳ دوره پارلمان دانشجویی را برگزار کرده ایم و در مجموع ۶٠ رویداد زیست بومی با حضور ۳ هزار نخبه فعال و علاقه مند به مسائل حکمرانی برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: پیشتر یک ایرادی که به مرکز پژوهش ها می‌گرفتند این بود که تنها از ظرفیت پژوهشکران و اساتید استان تهران استفاده می‌شود که پیرو این موضوع راه اندازی اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری را در ۳۱ استان کشور پیگیری کردیم که تا کنون ۲۰ اندیشکده در ۲۰ استان راه اندازی شده است.

نگاهداری با بیان اینکه بیست و یکمین اندیشکده هم به زودی در زنجان راه اندازی می‌شود؛ افزود: همه پذیرفته ایم که ایران تا سال ۲۰۵۰ پیشران همه تحولات علم و فناوری خواهد بود. بنابراین حکمرانی ما هم نیازمند دانش بنیان شدن است و چاره ای جز این نداریم و اگر نتوانیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را شکل دهیم آینده درخشانی نخواهیم داشت.

وی در خصوص موانع شکل گیری ارتباط بین صنعت و دانشگاه هم گفت: یکی از موانع به اعتباراتی بازمی گردد که مقرر شده به دانشگاه ها اختصاص داده شود اما علی رغم اینکه در قانون تاکید شده است که ۴ درصد تولید ناخالص داخلی به تحقیق و توسعه اختصاص یابد اما در سالهای گذشته در خوشبینانه ترین حالت روی عدد ۷ دهم ایستاده ایم و هیچ وقت نتوانسته ایم این عدد را به یک درصد برسانیم که یکی از علت های آن به طرز تفکر و نگاه بروکراتها در سازمان های مختلف بازمی گردد. 

نگاهداری خاطرنشان کرد: بپذیریم بخشی از اشکال هم به ما دانشگاهیان بازمی گردد چرا نظام اداره کشور پاسخ سوالاتش را از نظام دانشگاهی نمی خواهد؟ دانشگاه باید استانداردهای علمی و پژوهشی را لحاظ کند و در مقابل صنعتگران هم در سفارش پروژه ها استانداردهای دانشگاه را رعایت کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1210226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =