نقض حقوق معلولان توسط رانندگان و راکبان موتورسیکلت / قوانین بازدارنده نیستند

ورود موتورسیکلت‌ها به پیاده‌رو، توقف در محل ویژه معلولان یا خطوط مخصوص نابیانایان و رعایت نکردن سرعت در مواجهه با این افراد باعث شده تا حتی با وجود مناسب‌سازی شدن برخی معابر هم معلولان تمایلی به حضور در سطح شهر نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، یکی از مهمترین مشکلاتی که افراد دارای معلولیت به ویژه کسانی که از ویلچیر استفاده می‌کنند، با آن مواجه هستند، بی‌توجهی رانندگان به حقوق این افراد است.

بیشتر بخوانید

تجمع معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه / مطالبه برای اجرای قانونی که ۶ سال پیش تصویب شد

با وجود اینکه در آئین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی قوانین مربوط به این موضوع درج شده اما هنوز بسیاری از رانندگان به ویژه راکبان موتورسیکلت نمی‌دانند که باید در مواجهه با افراد دارای معلولیت سرعت خود را کم کنند. این درحالی است که طبق قانون تصادف با این افراد تخطی راننده از سرعت مطمئنه را برای کارشناسان تصادف محرز می‌کند.

علاوه بر این ورود موتورسیکلت‌ها به پیاده‌روها هم باعث شده تا شهرداری برای جلوگیری از این موضوع موانعی را در تقاطع پیاده‌رو و خیابان نصب کند و با وجود اینکه در بسیاری از موانع محلی برای عبور ویلچیر تعبیه شده اما اندازه آن‌ها استاندارد نیست و عملا معلولان در مناطقی که این موانع وجود دارند، امکان تردد ندارند. البته با فشار جامعه معلولان بخشی از این موانع حذف شدند و افراد می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و درخواست بدهند که مانع حذف شود اما مشکل ورود موتورسیکلت‌ها به پیاده‌رو همچنان باقی است.

رامک حیدری مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیستروفی از تجربه خود در مواجهه با رانندگانی که حقوق معلولان را رعایت نمی‌کنند، به ایسکانیوز گفت: با وجود اینکه بارها درباره نحوه برخورد با افراد دارای معلولیت فرهنگ‌سازی‌ شده است اما همچنان افرادی وجود دارند که برخوردهای اشتباهی دارند. بیشترین مشکل افراد دارای معلولیت به ویژه گروهی که از ویلچیر استفاده می‌کنند، در رابطه با خودروها و موتورسیکلت‌ها است.

وی افزود: هنوز برخی رانندگان نمی‌دانند که در مواجهه با فرد دارای معلولیت سرعت خود را کاهش دهند یا موتورسیکلت‌ها وارد حریم پیاده‌رو می‌شوند. پارک کردن در محل مخصوص معلولان هم از جمله مواردی است که بسیار شاهد آن هستیم.

بخشی از این مشکل فرهنگی است و بسیاری از راکبان موتورسیکلت نمی‌دانند که با ورود به حریم پیاده‌رو حقوق افرادی را نقض می‌کنند اما نبود نظارت کافی و اجرای ضعیف قوانین بازدارنده هم به بدتر شدن این شرایط دامن زده است.

قوانین راهنمایی و رانندگی در رابطه با افراد دارای معلولیت به خوبی اجرا نمی‌شود

علی همت محمود نژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان با بیان اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی در رابطه با افراد دارای معلولیت به خوبی اجرا نمی‌شود، گفت: قانونی به نام قانون ایمنی عصای سپید داریم که عنوان می‌کند اگر فرد نابینایی بخواهد از عرض خیابان عبور کند، عصای سپید این فرد در حکم چراغ قرمز است و باید خودروها برای عبور این شخص توقف کنند. طبق این قانون اگر خودرویی در تهران و سایر کلان‌شهرها نظیر شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان از مقابل عصای سپید عبور کند ۱۰۰ هزار تومان، در سایر مراکز استان‌ها ۸۰ هزار تومان و در شهرهای کوچک ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود، اما سوال اساسی این است که آیا تاکنون قبض جریمه برای این مسئله صادر شده است؟

افراد دارای معلولیت هم باید نسبت به حقوق خود آگاه باشند

در کنار همه این‌ها، افراد دارای معلولیت هم باید نسبت به حقوق خود آگاه بوده و از مسئولان و جامعه مطالبه کنند. بهادر احمدی فعال حوزه معلولان در این باره به ایسکانیوز گفت: دوری قشر دارای معلولیت از جامعه باعث شده تا شاهد افزایش انزوا در میان این قشر باشیم. این درحالی است که افراد دارای معلولیت توانمندی‌های بسیاری دارند و در برخی موارد تنها نیازمند انگیزه و نیرو محرکه‌ای برای حرکت هستند. خانواده نقش بسیار مهمی در این میان دارد و گاهی ناآگاهی اعضای خانواده به مانعی برای پیشرفت فرد معلول تبدیل می‌شود.

وی افزود: تجربه شخصی من نشان داده که اگر افراد دارای معلولیت در قدم اول به توانمندی‌های خود باور داشته و نسبت به حقوقشان آگاه باشند، می‌توانند رشد کنند و فرد فعالی در جامعه باشند. متاسفانه برخی از افراد دارای معلولیت که تعدادشان هم کم نیست، هنوز از قوانین حمایتی اطلاع ندارند و نمی‌دانند که چه حقوقی دارند. ناآگاهی نسبت به قوانین در قشر دارای معلولیت باعث شده تا عملا این افراد مطالبه‌گر هم نباشند.

فعال حوزه معلولان توضیح داد: به افراد دارای معلولیت و خانواده آن‌ها پیشنهاد می‌دهم که در همان محله و شهر و روستای خود برای تغییر نگاه جامعه فعالیت کنند. حضور معلولان در جامعه به مرور فرهنگ جامعه را تغییر می‌دهد. خانواده‌ها هم باید به افراد دارای معلولیت اعتماد به نفس بدهند، مدام از کلمات منفی استفاده نکنند؛ گاهی کلیشه‌های ذهنی افراد باعث می‌شود که فکر کنند اگر کسی نقص عضوی داشت از انجام کار و فعالیت عاجز است.

به گزارش ایسکانیوز، این موضوع باعث تا معلولان کمتر در سطح شهر حاضر شوند و حتی با وجود مناسب‌سازی شدن هم تمایلی به حضور نداشته باشند. اگر مردم تصور کنند که معلولیت اتفاق دور از انتظاری نیست و ممکن است برای هرکسی رخ بدهد، شاید بیشتر حواسشان باشد که حق دیگری را با رعایت نکردن سرعت مجاز یا ورود به پیاده‌رو نقض نکنند. قوانین هم باید به درستی رعایت شود و افراد بدانند که در صورت پارک کردن در جایگاه ویژه معلولان، رعایت نکردن سرعت و ورود به پیاده‌رو باید جریمه بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =