نشریات را نمی‌توان با نیروهای جهادی و خودجوش اداره کرد / بودجه نشریات صرف خوابگاه و امور رفاهی می‌شود

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت گفت: مسئولان تصور می‌کنند که نشریات دانشجویی باید توسط نیروهای خودجوش و جهادی و با بودجه کم اداره شود. در حالیکه این موضوع امکان‌پذیر نیست.

علیرضا محدثی عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات موجود برای فعالیت نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار کرد: اهمیت نشریات دانشجویی برای مسئولان و کارشناسان این حوزه محرز نشده است. برای همین نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

گلایه فعالان نشریات از ابهامات سامانه «تیتر ۱۳»/ مدیران مسئول از برگزاری جشنواره خبر نداشتند

وی با ذکر مثالی بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاع رسانی‌‍‌ برای جشنوراه تیتر 13 کم کاری کرده است و دیر به دانشجویان و مدیر مسولان اطلاع دادند. این موضوع به این علت که نشریات برایشان اهمیت ندارد.

جلسات کمیته ناظر بر نشریات در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار نمی‌شود

محدثی با بیان اینکه کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی مرجع رسیدگی به فعالیت نشریات است، گفت: اگر این جلسات به صورت منظم برگزار شود، بسیاری از موضوعات در جلسات مطرح شده و برای آن چاره اندیشی می‌شود ولی جلسات کمیته ناظر بر نشریات در وزارتخانه برگزار نمی‌شود. معاونت فرهنگی_دانشجویی در آیین‌نامه‌ها بازه زمانی انتخابات این کمیته را مشخص می‌کند ولی جلساتی برگزار نمیشود تا اعضا دور یکدیگر جمع شوند. این کمیته ناظر شامل مدیر فرهنگی، معاون فرهنگی، کارشناس نشریات و اعضای دانشجوییئ دارای حق رای است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: به عنوان مثال اگر نشریه دانشجویی جدیدی در دانشگاه افتتاح شود باید در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه مطرح شود. ولی به علت اینکه جلسات برگزار نمی‌شود، کارشناس نشریات با یک نامه به معاونت فرهنگی یا در بهترین حالت ناظر نشریات تماس تلفنی برقرار می‌کند. این در حالی است که اگر موضوع فوریت داشته باشد، جلسه کمیته ناظر باید در همان هفته تشکیل شود.

وی با بیان اینکه تصمیمات و سیاست گذاری کلان شورای ناظر بر نشریات وزارت بهداشت باید در دانشگاه‌ها اجرایی شود؛ اما در دانشگاه‌های کوچیک و اقماری و وابسته اصلا شورای ناظر بر نشریات وجود ندارند، گفت: این کم لطفی در حالی است که دانشجویان علوم پزشکی در حوزه نشریات بسیار فعال هستند. مثلا انجمن علمی، تشکل های دانشجویی، کانون فرهنگی، بسیج دانشجویی، نهاد رهبری هر کدام به صورت جداگانه نشریه دارند. اما اهمیتی به آنان از سوی مسئولان داده نمی‌شود.

محدثی با اشاره به آیین نامه حقوقی نشریات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد: دو سالی است که این آیین نامه تغییر نکرده است. با این حال اگر کارشناسان نشریات آن را مطالعه کنند به قوانین و وظایف خود مطلع می‌شوند. ولی این اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه سیاست گذاری و تصمیم گیری برای نشریات سخت است و نظرات انفرادی و شخصی اعمال می‌شود.

اعمال سلیقه در تخصیص بودجه نشریات دانشجویی

وی اضافه کرد: نشریات دانشجویی در اولویت و دستور کار معاونت فرهنگی _ دانشجویی وزارت بهداشت قرار ندارد. هر چند این معاونت بارها اعلام کرده بودجه مجزایی برای فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته است. بودجه فرهنگی به صورت ماهانه، فصلی و سالانه به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود. در این راستا تفکیک فرهنگی هم صورت گرفته است.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت درباره ساختار فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: معاونت فرهنگی به دو مدیریت فرهنگی و دانشجویی، کارشناس فرهنگی، نشریات و تشکل‌های دانشجویی تقسیم می‌شود. یعنی کمبود نیرو در این معاونت وجود ندارد. البته در نهایت از این نیروها کارایی مناسب و تجمع شده‌ای از معاونت فرهنگی نشان نمی‌دهند.

محدثی با بیان اینکه وزارت بهداشت بودجه فرهنگی را به دانشگاه‌ها تخصیص می‌دهد، گفت: عباس شیراوژن معاون فرهنگی_دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است که ما بودجه فرهنگی را به دانشگاه اختصاص می‌دهیم؛ اما تخصیص آن به حوزه‌های مختلف مانند فرهنگی مانند نشریات، تشکل‌ها و دانشجویی بر عهده معاون فرهنگی است. در چنین شرایطی معاون فرهنگی با توجه به شرایط فرهنگی _ دانشجویی دانشگاه، شهر و مشکلات پیش رو، بخشی از بودجه را به فرهنگ و بخش دیگر را به حوزه دانشجویی اختصاص می‌دهد.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت درباره گفت: معاونان فرهنگی در پاسخ به گلایه فعالان نشریات مبنی بر نبود بودجه بیان می‌کنند که خوابگاه نمی‌تواند بدون گاز و سیستم گرمایشی بماند اما دانشگاه به جای ۱۰ نشریه، ۲ نشریه داشته باشند. بیشتر بودجه فرهنگی به هزینه‌های سلفی و رفاهی اختصاص می‌یابد. معاونت فرهنگی تمرکز بودجه را به سمت خوابگاه و مشکلات رفاهی معطوف می‌کند.

وی ادامه داد: مسئولان وزارت بهداشت تصور دارند که نشریات دانشجویی باید توسط نیروهای خودجوش و جهادی و با بودجه کم اداره شود. وزارت بهداشت نیز از کمبود بودجه اطلاع دارد؛ ولی چاره‌اندیشی نمی‌کند.

محدثی درباره تقسیم بودجه فرهنگی بیان کرد: این بودجه به دو بخش مقطعی و پیوسته تق سیم می‌شود. تامین بودجه اردوهای راهیان نور یا اربعین به صورت مجزا بر عهده وزارت بهداشت است. ولی نشریات موضوع پیوسته‌ای در سال است. تعیین و تکلیف درستی برای بودجه نشریات صورت نمی‌گیرد.

این فعال دانشجویی با تصریح بر اینکه وزارت بهداشت می‌گوید بخش و درصدی از بودجه باید صرف حوزه نشریات است ولی در نهایت مدیریت آن با معاونت فرهنگی_دانشجویی است، گفت: برخی از دانشگاه‌های مطرح در شهرهای بزرگ یا کوچک هزینه قابل توجهی برای امور فرهنگی انجام می‌دهند اما دانشگاه دیگری برای برگزاری اردوهای درون شهری بودجه ندارد. مثلا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشریاتی با تیراژ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ منتشر می‌کند؛ اما دانشگاه شهرهای کوچک به دلیل اینکه چاپخانه ندارد، این رقم بسیار کم است.

وی افزود: الکترونیکی یا غیر الکترونیکی بودن نشریات دانشجویی نشان دهنده داشتن یا نداشتن بودجه فرهنگی نیست. بلکه مدیریت فرهنگی و دانشجویی در این حوزه مهم است.

محدثی با تاکید بر اینکه حوزه نشریات دانشجویی نباید فقیر بماند، گفت: گاهی معاون فرهنگی به جای ۳۰۰ هزار تومان حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه نشریات می کند. گاهی نیز ۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌کند؛ در حالیکه بودجه وزارت بهداشت ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: به تازگی هزینه طراحی نشریات مطرح شده که بودجه آن را به آسانی پرداخت می‌کنند. به این علت که آنان نمی‌توانند بدون طراحی، گزارش به وزارتخانه ارائه دهند. البته بودجه آن اندک و با تاخیر طولانی مدت است. این بودجه در دانشگاه‌ها مطرح و غیر مطرح نیز متفاوت بوده و همسان سازی انجام نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =