ویروس‌های تنفسی موجود در ایران در چه مرحله‌ای هستند؟

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: شیب مورد انتظاری از ابتلا به ویروس‌های تنفسی شاهد هستیم؛ حدود ۱۱ درصد ویروس آنفلوآنزا و کمتر از ۲ درصد ویروس کرونا، علائم سرماخوردگی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، همزمان با افزایش سرمای هوا و کاهش استفاده از ماسک و نکات بهداشتی خصوصا در مکان‌های عمومی و پرتردد، به نظر می‌رسد شاهد افزایش نسبی ابتلا به موارد سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستیم. علاوه‌بر این شایعه‌هایی نسبت به شیوع برخی از سویه‌های جدید کرونا در جامعه نیز شنیده می‌شود. برای بررسی بیشتر وضعیت شیوع ابتلا به ویروس‌های تنفسی در جامعه با دکتر شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت‌وگو کردیم و ارزیابی وی درباره این وضعیت را جویا شدیم.

بیشتر بخوانید:

سویه جدید کرونا به کشور وارد شد + جزئیات

آنفلوآنزا ۱۱ درصد و کرونا کمتر از ۲ درصد علائم سرماخوردگی را تشکیل داده‌اند

بهنام عرشی درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس‌های تنفسی در جامعه به کیهان گفت: در حال حاضر ویروس‌های مختلف سرماخوردگی در جامعه در حال گردش هستند و برای این موقع از سال، شیب مورد انتظاری از ابتلای افراد به این ویروس‌ها را شاهد هستیم؛ اکنون حدود ۱۱ درصد از سرماخوردگی‌های معمول، توسط ویروس آنفلوآنزا ایجاد شده است، همچنین موارد کرونا کمتر از ۲ درصد است و بقیه موارد سرماخوردگی در بزرگسالان، اکثرا ویروس‌های معمول و زیرگونه‌های ۱۰ گانه‌ای هستند که می‌توانند علائم سرماخوردگی ایجاد کنند.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: پیک اصلی آنفلوآنزا که معمولا در آذرماه اتفاق می‌افتد را پشت سر گذاشته‌ایم، با این حال در هفته‌های اخیر که سرمای هوا زیاد شده است، شاهد افزایش موارد ابتلا به سرماخوردگی هستیم.

ویروس X هنوز در ایران شناسایی نشده است

وی در رابطه با وضعیت شیوع زیرسویه‌های جدید کرونا و ویروس‌هایی مثل ویروس X که اخیرا در رسانه‌ها از آن نام برده می‌شود، افزود: ده‌ها نوع ویروس در مورد کرونا وجود دارد که به صورت هفتگی و ماهانه آن‌ها را رصد می‌کنیم؛ اصولا هر ویروسی که در اروپا شیوع بالایی داشته باشد، به فاصله چندهفته تا دوماه به ایران و سایر نقاط دنیا سرایت می‌کند و این موضوع با توجه به شرایط سنی و سیستم ایمنی جامعه، ممکن است شیوع بالا یا پایینی را ایجاد کند. بنابراین فعلا تعداد این ویروس یا هر ویروس دیگری در کشورمان آن‌قدر زیاد نیست که امکان شناسایی آن را داشته باشیم و از طرفی نمی‌توان گفت که یک نوع ویروس در یک نقطه دنیا وجود دارد اما در این‌جا وجود ندارد.

نگرانی بابت ویروس‌های شایع در کشور وجود ندارد

عرشی تاکید کرد: در حال حاضر ویروسی که مانند کرونا بخواهد مخاطره خاصی در جامعه ایجاد کند و سازمان بهداشت جهانی VOC (گونه نگران‌کننده) آن را اعلام و نهایتا باعث نگرانی ما نیز بشود، در هیچ جای دنیا شناسایی نشده است. بنابراین ۳ یا ۴ سویه داریم که VOI (گونه موردتوجه) هستند و ممکن است تغییر موتاسیون (تغییر ژنتیک) بدهند که در کشور ما نیز وجود دارند، اما نگرانی بابت شیوع این ویروس‌ها در کشور وجود ندارد.

تأکید بر رعایت نکات بهداشتی

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان اظهار داشت: از مردم درخواست می‌کنیم به مواردی که از رسانه‌های رسمی درباره توصیه‌های بهداشتی اعلام می‌شود توجه کنند، همچنین نکات بهداشتی که همواره به طور تفصیلی مثل استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها اعلام شده است را حتما مدنظر داشته باشند، خصوصا گروه‌هایی مثل سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای که بیشتر در معرض خطر قرار دارند و ممکن است عوارض بیشتری را در صورت ابتلا تجربه کنند، بیش از دیگران به توصیه‌های بهداشتی اهتمام بورزند.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

کد خبر: 1217523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =