کارشکنی برخی جریان‌های سیاسی عراقی در زمینه اخراج نظامیان آمریکا / اقلیم کردستان از دولت مرکزی تمکین نمی‌کند

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به کارشکنی برخی جریان‌های سیاسی عراقی در زمینه اخراج نظامیان آمریکا از این کشور اظهار کرد: در حال حاضر علیرغم نابودی خلافت داعش، آمریکایی‌ها و حامیان عراقی استمرار حضور نظامی آمریکا، کماکان بر وجود داعش و ضرورت تداوم مبارزه با آن تاکید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اوایل هفته‌ جاری گمانه‌زنی‌هایی در خصوص مذاکره بین عراق و آمریکا برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور مطرح شد. نخست وزیر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از خروج نظامیان آمریکایی از عراق حمایت می‌کند. هر چند که مقامات آمریکایی این مسئله را تکذیب کرده و اعلام کردند که فعلا برنامه‌ای برای خروج از عراق ندارند. همزمان با مطرح شدن این بحث‌ها، پایگاه آمریکا در اردن موسوم به برج 22 مورد حمله پهپادی قرار گرفت و 3 نظامی آمریکایی کشته شده و ده‌ها نفر زخمی شدند. پس از این حادثه که گروه‌های مقاومت عراق مسئولیت آن را به عهده گرفتند، احتمال تشدید تنش در منطقه شدت گرفت و بسیاری کارشناسان بر این باورند که احتمالا این مسئله مذاکرات برای خروج نظامیان آمریکا از عراق را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شاید اولیت تاثیر حمله به برج 22، اعلام توقف حمله به نیروهای آمریکایی توسط کتائب حزب الله باشد که شب گذشته در بیانیه‌ای رسمی اعلام شد. کتائب حزب‌الله در بیانیه خود اعلام کرد: برای اینکه دولت عراق را در تنگنا قرار ندهیم، تمام اقدامات نظامی و امنیتی خود علیه نیروهای آمریکایی را تعلیق می‌کنیم. احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در این مورد پرداخت.

بیشتر بخوانید:

آمریکا همچنان هزینه حمایت از اسرائیل را می‌پردازد / پاسخ واشنگتن به کشته شدن سربازانش در اردن چه خواهد بود؟

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با «دکتر احمد زارعان» بدین شرح است:

- با توجه به گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق مطرح می‌شود، فکر می‌کنید دولت عراق با جدیت این مسئله را دنبال خواهد کرد؟

دولت عراق یک دولت یکپارچه نیست که بتواند در این باره با جدیت تصمیم بگیرد و عمل کند. نظام سیاسی عراق از سه مکون عرب شیعه، عرب سنی و کرد تشکیل شده است و از این سه مکون، کردها و بخش مهمی از اهل سنت مخالف خروج نظامیان آمریکایی‌ از عراق هستند. بنابراین حتی اگر چارچوب هماهنگی به عنوان محور دولت فعلی عراق بخواهد در این زمینه اقدام موثری انجام دهد، برخی جریان‌های سیاسی عراقی در این زمینه کارشکنی می‌کنند. نکته دیگر این که بهانه مبارزه با داعش مستمسک تشکیل ائتلاف آمریکایی ضدداعش و افزایش نیروهای نظامی آمریکایی در عراق بود، اما در حال حاضر علیرغم نابودی خلافت داعش، آمریکایی‌ها و حامیان عراقی استمرار حضور نظامی آمریکا، کماکان بر وجود داعش و ضرورت تداوم مبارزه با آن تاکید می‌کنند. اقدامات ضدامنیتی هسته‌های داعش در عراق نیز در جهت تقویت گفتمان ضرورت تداوم حضور نظامیان آمریکایی در عراق صورت می‌گیرد و گویا در پشت پرده، نوعی هماهنگی بین عناصر ضدامنیتی و آمریکایی‌ها وجود دارد.

- حملات انجام شده توسط گروه‌های مقاومت عراق علیه پایگاه‌های آمریکا در این کشور را چقدر بر تصمیم احتمالی مقامات آمریکایی برای خروج نظامیان از عراق را موثر می‌دانید؟

یکی از راهبردهایی که در طول تاریخ، نیروهای مقاومت برای اخراج اشغالگران از کشور خود استفاده می‌کنند، افزایش هزینه‌های دولت اشغالگر در ابعاد مختلف است تا از این طریق، دولت اشغالگر مجبور به پایان اشغالگری شود. در حال حاضر بر اساس مصوبه پارلمان عراق در سال ۲۰۲۰ که تصریح می‌کند نیروهای نظامی خارجی باید عراق را ترک کنند، دولت آمریکا یک دولت اشغالگر محسوب می‌شود. با توجه به این موضوع و با توجه به شرارت‌های آمریکا در عراق مانند ترور ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی، طبیعی است نیروهای مقاومت عراقی در راستای افزایش هزینه‌های امنیتی دولت اشغالگر آمریکا با هدف پایان اشغالگری کنشگری کنند. به نظرم اگر اقدامات گروه‌های مقاومت استمرار داشته باشد آمریکایی‌ها نسبت به کاهش نیروهای نظامی خود و همچنین کاهش اقدامات ضدامنیتی خود در عراق اقدام خواهند کرد.

- در صورت به دست آمدن چنین توافقی بین آمریکا با دولت مرکزی آیا خروج از اقلیم کردستان نیز شامل آن خواهد شد؟

درست است که ساختار سیاسی عراق فدرالی است، اما در این قبیل موضوعات، واحدهای فدرال باید از تصمیمات و تدابیر دولت مرکزی اطاعت کنند. اما تجربه سال ۲۰۰۳ تا کنون نشان داده اقلیم کردستان به مثابه یک نیروی گریز از مرکز در بسیاری از موضوعات خلاف تصمیات و تدابیر دولت مرکزی و حتی قانون اساسی عراق عمل کرده است. دادن فضا به رژیم صهیونیستی جهت کنشگری در اقلیم کردستان، نمونه‌ای از اقداماتی است که اقلیم کردستان خلاف اهداف، ارزش‌های سیاسی و سیاست دولت مرکزی عمل می‌کند. در این مورد هم به احتمال زیاد، اقلیم کردستان خلاف تدابیر دولت مرکزی عمل خواهد کرد.

- حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اردن که منجر به کشته شدن چند نظامی آمریکایی و زخمی شدن شماری از آنها شد، با توجه به اینکه مقاومت عراق مسئولیت آن را به عهده گرفتند چه تاثیری بر خروج نظامیان آمریکا خواهد داشت؟

اقدامات اخیر گروه‌های مقاومت عراقی علیه آمریکایی‌ها در راستای اعمال فشار بر بزرگترین و اصلی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی و با هدف توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در غزه صورت گرفته است. البته این اقدامات می‌تواند به اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق یا کاهش تعداد آنها نیز منجر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =