جذب اعضای هیئت علمی بر اساس بازار کار رشته‌ها و آینده‌نگری انجام می‌شود

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جذب اعضای هیئت علمی بر اساس آمایش به معنای توجه به نیاز کشور است. نیاز کشور یعنی بازار کار رشته‌ها و آینده‌نگری است. منظور از آینده‌نگری این است که باید برای رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای هیئت علمی تربیت شود.

محمدعلی کی نژاد رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جزئیات جذب اعضای بر اساس آمایش، اظهار کرد: هیئت جذب باید نیازهای دانشگاه خود را استخراج کرده و بر اساس آن به فراخوان اعلام نیاز کنند. وظیفه وزارت علوم و دانشگاه آزاد رصد نیاز کل کشور است و تشخیص این نیازها به آمایش نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

حداکثر سن در فراخوان جذب هیئت علمی اعلام شد

وی افزود: آمایش وزارت علوم و وزارت بهداشت بیش از ۱۰ سال پیش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. دانشگاه آزاد هم با در نظر گرفتن این ۲ آمایش موظف شد که برنامه آمایش خود را تدوین کند. این آمایش هم‌اکنون به تصویب شورای اسلامی‌ شدن دانشگاه‌ها و شورای معین رسیده است.

کی‌ نژاد خاطرنشان کرد: نیاز کشور شامل بازار کار رشته‌ها و آینده‌نگری است. به این معنا که فارغ‌التحصیلان باید بازار کار داشته باشند. منظور از آینده‌نگری این است که باید برای رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای هیئت علمی تربیت شود. بنابراین آمایش باید به عنوان یک اصل قرار بگیرد، نه این افراد جذب شوند و پس از چند سال با مشکل مواجه شوند.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی تصریح کرد: آسیب‌شناسی آموزش عالی پس از انقلاب نشان می‌دهد که این نهاد رشد غیرقابل تصوری داشته است. باید این رشد را به عنوان یک فرصت تلقی کرده و به سمت آینده‌ای جهت‌دهی کنیم که رشد آن متناسب با نیروهای انسانی مورد نیاز و نیازهای علمی و تحقیقاتی باشد.

وی تاکید کرد: نکته دیگر همپوشانی رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی است. برخی رشته‌ها در راستای بازار کار تاسیس شده‌اند؛ اما امروز تعداد داوطلبان کم شده است و نباید این سرمایه‌ها را راکد نگهداشت. آمایش این امکان را فراهم می‌کند ظرفیت‌ها در یکدیگر ادغام شوند.

تعاون استانی اساتید، راهکار استفاده از استادان مازاد بر نیاز در برخی رشته‌ها

کی نژاد اظهار کرد: آمایش در این زمینه عدم تناسب نسبت استاد به دانشجو نیز برنامه‌هایی دارد. یکی از راهکارها، تعاون به صورت استانی است. به این معنا که اگر در یک شهرستان نیازی وجود دارد با سایر شهرستان‌های آن استان همکاری کرده و استادان ساعات موظفی خود را در واحدهای استان که دانشجو دارند، بگذراند. این اقدام خوبی بود که هم مزایای مالی دارد و هم نیروهای متخصص را ساماندهی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =