شصتمین کنفرانس امنیتی مونیخ بر مدار حاشیه / بی پاسخ به بحران ها با چاشنی ضد ایرانی

شصتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی از شانزدهم الی هجدهم فوریه در هتل بایریشر هوف برگزار شد که علاوه بر سایه جنگ اوکراین، بحران جاری در فلسطین اشغالی بیش از گذشته صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند.

گروه بین الملل ایسکانیوز؛ محمد بیات: تشدید «جنگ سرد جدید» میان کشورهای حافظ وضع موجود و قدرت‌های تجدیدنظر طلب سبب فعال شدن گسل‌های ژئوپلیتیکی در اوکراین، فلسطین اشغالی و دریای چین جنوبی شده است. شکست پوسته سخت نظم تک قطبی و ظهور قدرت‌های منطقه‌ای سبب شده است تا ایالات متحده و متحدان آن در بلوک غرب به دنبال بازتعریف محیط امنیتی کشورهایی همچون چین، روسیه و ایران باشند. نتیجه طبیعی چنین اقدامی برخورد «منافع متضاد» و شعله ور شدن آتش جنگ در اروپا و شرق مدیترانه است. در چنین شرایطی برگزارکنندگان کنفرانس مونیخ در حالی از نمایندگان صدوهشتاد کشور جهان برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آوردند که به مانند سال گذشته تهران و مسکو از جمله غایبان بزرگ آن بودند.

قاب «ضد ایرانی» کنفرانس مونیخ

یکی از اهداف اعلامی کنفرانس امنیتی مونیخ بحث و تبادل نظر درباره بحران‌های جهانی و حل‌وفصل مسالمت آمیز آنها است. خودداری برلین از دعوت نمایندگان قانونی دولت‌های ایران و روسیه نشان دهنده عدم اراده جدی غرب برای پایان دادن به بحران‌های جاری شرق اروپا و غرب آسیا است. به عبارت دیگر تداوم درگیری‌ها در جبهه اوکراین و فرسایشی شدن جنگ غزه این فرصت را در اختیار دولت‌های غربی قرار خواهد داد تا بتوانند با «شیطان سازی» از رقبای خود بهانه لازم برای تحریم اقتصادی، جنگ تبلیغاتی و ایجاد انسجام میان کشورهای غربی را به دست آورند. نمونه بارز این سیاست نمایش ضدایرانی برگزار کنندگان این کنفرانس و فروم‌های فرعی نشست مونیخ بود.

آلمان به مانند سال گذشته به جای دعوت از نمایندگان دولت ایران بار دیگر تبدیل به بستری برای فعالیت نیروهای اپوزیسیون و حتی گروه‌های تروریستی در مونیخ شد. برگزار کنندگان این نشست با دادن تریبون و اجازه تجمع به نمایندگان ایرانی‌تبار پارلمان‌های اروپایی، مسیح علینژاد و سازمان منافقین بار دیگر ادعاهای ضدایرانی همچون قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی یا قطع روابط اقتصادی با تهران را تکرار کردند. اتهامات غیر واقعی علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی تکرار شد که واشنگتن- بروکسل سال گذشته میلادی خود را آماده سقوط نظام مسنقر در تهران و قدرت گیری اپوزویسیون خودخوانده کرده بودند اما بهمن امسال چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر ایران جشن گرفته شد. واقعیت آن است که با سرعت گرفتن روند غنی‌سازی در تاسیسات اتمی ایران و در عین حال ایجاد وضعیت «بن بست» در بحران غزه دولت‌های غربی لاجرم مجبور به از سرگیری مذاکرات امنیتی با تهران خواهند شد. در این روند اجتناب ناپذیر دعوت از افراد معلوم الحال بیشتر با هدف کسب ابزار چانه‌زنی در پای میز مذاکرات سیاسی دنبال می‌شود.

عدم اتحاد غرب برای حمایت از اوکراین

به مانند چند سال اخیر، بحران اوکراین و تداوم حمایت از کیف موضوع اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ بود. روسیه و دولت‌های غربی از سال ۲۰۱۴ (تصرف کریمه توسط روسیه) وارد جنگ هیبریدی گسترده و در عین حال فرسایشی شدند. برهمین اساس زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز از جمله سخنرانان و افراد حاضر در این کنفرانس بود.. وی در جریان این کنفرانس ضمن اشاره به عدم توفیق روس‌ها در میدن اوکراین، خواستار تداوم حمایت غرب از کشورش شد. با وجود درخواست‌های مکرر زلسنکی اما به نظر می‌رسد شرایط در کنگره آمریکا به نفع آنها پیش نمی‌رود. طی سه ماه اخیر دولت بایدن در تلاش بوده است تا بسته کمک مالی به اوکراین، رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در منطقه ایندوپاسفیک به تصویب برساند اما تاکنون توفیقی در این زمینه به دست نیاورده است.

به گزارش نیویورک تایمز، اخیر سنای آمریکا رای به تصویب طرح ۹۵ میلیارد دلاری داد که قرار است نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار آن به جبهه اوکراین اختصاص یابد. با وجود تلاش دموکرات‌ها و نمایندگان جمهوری خواه موافق حمایت از اوکراین اما همچنان مجلس نمایندگان آمریکا مخالف لایحه یکپارچه برای حمایت از متحدان غرب، بدون در نظر گرفتن اولویت‌های امنیتی این کشور مانند قوانین مربوط به مهاجران و خطوط مرزی است. علاوه بر تشدید اختلافات در واشنگتن برای حمایت از اوکراین، دولت‌های غربی نگران بازگشت جمهوری خواهان بر اریکه قدرت و به خطر افتادن حیات پیمان آتلانتیک شمالی در برابر روسیه، چین و ایران هستند. برهمین اساس کاملا هریس و آنتونی بلیکن با حضور در روز نخست نشست امنیتی مونیخ سعی کردند تا به ابهامات و نگرانی‌های متحدان خود به ویژه ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو پاسخ دهند. به نظر می‌رسد ترامپ و متحدان نئومحافظه‌کار آن در مجلس نمایندگان به دنبال ایجاد اخلال در روند ریل گذاری دولت بایدن در حوزه سیاست خارجی هستند تا از این طریق شانس دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ را کاهش دهند.

بحران غزه؛ معمای جدید غرب

پرده دوم کنفرانس مونیخ به جنگ جاری در غزه اختصاص یافت. سران و حامیان رژیم صهیونیستی با حضور در متن- حاشیه نشست امسال سعی کردند تا تل‌آویو را در جایگاه «قربانی» قرار داده و از این طریق صحبت درباره آینده فلسطین و به رسمیت شناخته شدن حقوق فلسطینی‌ها را به حاشیه ببرند. در سوی مقابل نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین و کشورهای عربی با اشاره به بحران جاری در منطقه خواستار مذاکره بر سر آینده منطقه و تشکیل دولت مستقل فلسطین براساس قطعنامه‌های شورای امنیت شدند. فیصل بن فرحان و سامح شکری وزرای خارجه عربستان سعودی و مصر در حالی به دنبال اعتبار دادن به طرح «صلح عربی» هستند که طی چهار ماه اخیر بیش از ۲۹ هزار نفر در باریکه غزه کشته شدند و صدها هزار نفر با بحران غذایی- بهداشتی دسته‌وپنجه نرم می‌کنند. برخی کارشناسان با انتقاد از عدم حضور نمایندگان حماس و شنیده نشدن سایر کشورهای مسلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ، فقدان دیدگاه‌های متفاوت در این نشست را نشان دهنده مهندسی مباحث مطرح شده از سوی دولت آلمان و برگزار کنندگان آن می‌دانند.

بهره سخن

سوالات بی‌جواب و معماهای لاینحل در خصوص بحران‌های امنیتی اوکراین، فلسطین و آینده رقابت ژئواستراتژیک کشورهای حوزه یوروآتلانتیک- قدرت‌های نوظهور حسن ختام شصتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه ۲۰۲۴ بود. با سرعت گرفتن روند انتقال قدرت از غرب به شرق عالم، واشنگتن و متحدان آن سعی دارند تا با فعال کردن گسل‌های ژئوپلیتیکی و ایجاد بحران‌های مصنوعی در محیط پیرامونی رقبای خود، روند انتقال قدرت در جهان را دچار اخلال کنند. در نظر صاحب نظران رئالیست تشدید تنش‌ها میان قطب‌های قدرت و حتی وقوع جنگ‌های گسترده و طولانی در نقاط مختلف جهان امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. در این معادله نشست‌هایی مانند کنفرانس مونیخ نیز به مانند گذشته به دنبال ایجاد بستر میان بازیگران مختلف نیستند بلکه تبدیل به محلی برای ایجاد اجماع علیه بازیگران تجدید نظرطلب شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =