ضرورت تطبیق آئین‌نامه ارتقا اساتید با سند دانشگاه اسلامی/ نهاد رهبری، آئین‌نامه ویژه گروه معارف را به شعاف پیشنهاد کرده است

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اصفهان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به موضوع آیین نامه ارتقا اساتید ورود کرده و آن را به صورت جدی تر پیگیری کند و آن را متناسب با دانشگاه اسلامی بازنگری کنند.

حجت الاسلام حسن عارضی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اسلامی شدن دانشگاه‌ها اظهار کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها ذیل شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و سپس تصویب شد. در نهایت نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

عملکردها در اسلامی‌ شدن دانشگاه‌ها کاریکاتوری بوده است/ جای خالی پیوست فرهنگی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی

وی ادامه داد: در حال حاضر سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده است. البته این اجرایی نشدن نیز دلایل مختلفی دارد.

همخوانی سند تعالی دانشگاه آزاد با سند دانشگاه اسلامی

حجت الاسلام عارضی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی به افرادی که سند ۵ ساله تعالی این دانشگاه را تهیه کرده‌اند، پیشنهاد کرده که باید برای تهیه اسناد بالا دستی به سند دانشگاه اسلامی نیز توجه ویژه شود. اگر دانشگاه بخواهد سند تعالی را دنبال کند باید ناظر به سند بالا دستی دیگری مانند سند دانشگاه اسلامی باشد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان بیان کرد: البته سند تعالی دانشگاه آزاد یک سند بالا دستی محسوب می‌شود ولی در سطح کلان‌تر این سند باید ذیل سند دانشگاه اسلامی باشد. بنابراین نهاد رهبری دانشگاه این موضوع را پیشنهاد داد و خواستار بازبینی سند تعالی شد تا مشخص شود این سند تا چه حد با اهداف و اصول سند دانشگاه اسلامی مطابقت دارد.

لزوم مطابقت ارتقا اساتید با سند دانشگاه اسلامی

حجت الاسلام عارضی درباره راهکارهایی برای اجرایی کردن سند دانشگاه اسلامی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در دیدارهایشان بارها درباره سند دانشگاه اسلامی صحبت کردند. از این بیانات می‌توان برای عملیاتی کردن این سند استفاده کرد.

این مسئول بیان کرد: تحقیقات میدانی از مدت زمان اجرایی شدن سند اسلامی شدن تا کنون انجام شود تا عوامل و موانع اجرایی نشدن این سند مشخص شود. آیا ایراد از محتوای سند است یا ساختاریی که باید اصلاح شود. به عنوان یکی از ساختارهایی که باید اصلاح شود، آیین‌نامه ارتقا اساتید است. رهبری نیز در دیدارهای اخیر خودشان با دانشگاهیان به این موضوع اشاره کردند.

وی با طرح این سوال که آیا آیین نامه ارتقا اساتید با سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها همخوانی و مطابقت دارد؟ گفت: البته نگاه صفر و صدی به این مطابقت درست نیست. بلکه منظور این است که این آیین نامه تا چه میزان به عملیاتی و تحقق اهداف سند دانشگاه اسلامی کمک می‌کند یا مانع از اجرای این سند است.

حجت الاسلام عارضی ادامه داد: من معتقد هستم که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به موضوع آیین نامه ارتقا اساتید ورود کرده و آن را به صورت جدی تر پیگیری کند و آن را متناسب با دانشگاه اسلامی بازنگری کنند. البته گروه معارف آیین‌نامه خاص و جداگانه‌ای ندارد. نهاد رهبری این موضوع را پیگیری و آیین نامه‌ای تهیه کرده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه آیین نامه گروه معارف یکی از ضرورت‌های دانشگاه‌ها است، گفت: انتظار می‌رود که شورای عالی انقلاب فرهنگی اهتمام ویژه‌ای به طرح پیشنهادی نهاد رهبری داشته باشد.

وی با بیان اینکه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها شامل بخش محتوایی و ظاهری است، ادامه داد: ما می‌توانیم نگاه حداقلی به سند دانشگاه اسلامی داشته باشیم. یعنی فقط المان‌ها و ظواهر را مورد توجه قرار دهیم. به عنوان مثال موضوع پوشش یا ساختن مکان‌های عبادی مانند مسجد در دانشگاه‌ها. در حالیکه موضوعات مرتبط با این سند باید عمیق‌تر باشد. نظام آموزش عالی باید یک نظام مبتنی مبانی اسلامی باشد. یعنی حوزه‌های مختلف مانند روانشناس و اقتصاد اسلامی و بینشمان توحیدی باشد. در نهایت نمود این فعالیت‌ها باید پوشش و ساختن مسجد و صوف طولانی نماز جماعت شود.

وی گفت: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در حال تشکیل اندیشکده‌هایی در دفاتر خود در سراسر کشور است. یکی از اندیشکده‌ها مرتبط با حوزه و دانشگاه است تا مسئول پیگیری اجرایی، تحقق و علمیاتی کردن دانشگاه اسلامی باشد.

لزوم نگاه تحولی در بازنگری دروس معارف اسلامی

حجت الاسلام عارضی اضافه کرد: نمی‌شود در یک دانشگاه مطالب سکولاریسم، غربی و مبانی اقتصاد سرمایه داری در دروس مختلف تدریس شود. همزمان نیز در مسجد هم نماز اقامه شود.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان با اشاره به بازنگری دروس معارف در راستای دانشگاه اسلامی بیان کرد: این موضوع آغاز شده است. با نگاه تحولی که در نهاد نسبت به گروه معارف وجود دارد. بازنگری جدی در محتوا شکل گرفته و بسیاری از محتواها به روز رسانی شده است. بسیاری از محتواهای جدید نیز به اساتید گروه معارف معرفی شده است.

وی عنوان کرد: برای گروه معارف هم باید محتوا توجه شود و هم به استاد اهتمام ویژه داشت. اگر استادی جذب شود که شاخص های دانشگاه اسلامی را نداشته باشد حتی اگر متعهد و مسلمان باشد، چون بینش ندرستی ندارد، استاد نمی‌تواند فردی را تربیت کند که نگاهی موحد و توحیدی داشته باشد.

حجت الاسلام عارضی در پایان خاطرنشان کرد: اگر جامعه اسلامی تشکیل شود، افراد موحد نیز تربیت خواهند شد. مثلا مراسم اعتکاف با یک میلیون دانشجو برگزار خواهد شد. در غیر این صورت برگزاری این مراسم به تعداد افراد خاص محدود می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =