افزایش تقاضای جوازهای تاسیس برای کمک به تکمیل زنجیره تولید صنایع مادر بی‌تاثیر است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: هرچند تقاضای صدور جوازهای تاسیس در حوزه صنعت استان طی سال جاری افزایش داشته است، اما بیشتر این تقاضاها در راستای تکمیل زنجیره تولید صنایع مادر و صنایع کشاورزی استان نبوده‌اند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، حسین حاجی بگلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز درباره صدور مجوزهای تاسیس در حوزه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: مبتنی بر قانون جدید، صدور مجوزهای تاسیس برای متقاضیان از طریق سامانه ملی درگاه صدور مجوزها انجام می شود.

حاجی بگلو گفت: طی 10 ماهه امسال برای تقاضای صدور مجوزهای تاسیس در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان، یک هزار و 300 جواز تاسیس اولیه از طریق سامانه مذکور صادر شد که در مقایسه با سایر استان ها، استان خراسان شمالی در رتبه بالای جدول کشور در دریافت مجوزهای تاسیس در بخش صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که صدور مجوزها باید در راستای کمک به تولید و افزایش بهره وری باشد، عنوان کرد: در خراسان شمالی، موثرترین سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن در زمینه کمک به تکمیل و تقویت زنجیره تولید صنایع بزرگ و ایجاد صنایع پایین دستی صنایع بزرگ است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با یادآوری این مطلب که در استان، بیشترین جوازهای تاسیس صادره در بخش صنعت و معدن در زمینه های فلزات، چوب، محصولات شیمیایی، پلاستیک و شن و ماسه بوده اند، تصریح کرد: این فعالیت ها در طول بلند مدت، خیلی بر پیشران بخش صنعت و معدن استان موثر نیستند.

وی بیان کرد: این جوازهای تاسیس صادره با شروع فعالیت، درصورتیکه با اشباع بازار فروش مواجه شوند و یا بازار آنها دچار نوسانات جدی شود، قطعا راکد خواهند شد که کمک موثری بر رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن استان نخواهد داشت.

حاجی بگلو با پیشنهاد این موضوع که سرمایه گذاران بر فرصت های شناسایی شده بخش صنعت و معدن استان در زمینه ایجاد صنایع پایین دستی مجتمع های صنعتی استان که به تهیه طرح های توجیهی منتهی شده اند، سرمایه گذاری کنند، تاکید کرد: ورود به این نوع سرمایه گذاری ها موجب ارزآوری، درآمدزایی پایدار، اشتغال زایی و کمک به پیشران صنعتی و معدنی استان خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که تقاضاهای سرمایه گذاری باید هدفمند باشند، خاطرنشان کرد: در استان طی سال های گذشته مجوزهای تاسیس بسیاری در زمینه خیاطی صادر شده است درحالیکه تا به کنون، هنوز صنعت نساجی و پوشاک در استان مصرف‌گرای خراسان شمالی ایجاد نشده است.

نابسامانی استقرار صنوف شهری به علت فقدان تعیین مکان در سامانه صدور مجوزها

افزون بر این، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از صدور مجوزهای اشتغال از سامانه ملی درگاه صدور مجوزها، بدون تعیین مکان محل ایجاد اشتغال نیز انتقاد جدی ابراز کرد و گفت: فقدان جانمایی مکان برای محل ایجاد اشتغال یک خلاء جدی در صدور مجوزها از طریق این سامانه ملی است.

حاجی بگلو عنوان کرد: استان هایی همانند استان خراسان شمالی که هنوز از زیرساخت شهرک های صنفی برخوردار نشده است، فقدان تعیین مکان در صدور مجوزهای اشتغال از طریق سامان ملی موجب نابسامانی در استقرار واحدهای صنفی در سطح شهرهای استان شده است.

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد: در استان هنوز مسئله جانمایی مکان برای ایجاد شهرک صنوف آلاینده نیز حل نشده باقیمانده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: تا به کنون حدود 500 واحد آلاینده فعال در سطح شهرهای استان شناسایی شده اند که 25 واحد از آنها مجوز گرفته اند و مابقی ملزم شده اند که مجوز فعالیت دریافت کنند.

وی با یادآوری این مطلب که جانمایی مکان و ایجاد شهرک های صنوف آلاینده در استان مطالبه ای عمومی است که حتی قوه قضاییه استان نیز خواستار عملی شدن آن است، بیان کرد: شهرداری های استان باید در این زمینه اقدامات جدی را انجام دهند.

تقاضای آزادسازی امتیازهای داده شده به طرح ناتمام سیمان سمنگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود، درباره تعیین تکلیف اجرای طرح سیمان سمنگان در شهرستان سملقان نیز اظهار کرد: کلنگ اجرای این طرح با سرمایه گذاری شرکت آستان قدس در سال 85 بر زمین خورد.

حاجی بگلو افزود: تا به کنون اجرای این طرح در استان 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی عنوان کرد: شرکت آستان قدس در مسیر اجرای این طرح، ادامه اجرای آن را ناتمام گذاشت و اعلام کرد که بهره برداری از آن توجیه اقتصادی ندارد و بازار محصول سیمان در کشور اشباع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: این در حالی است که برای اجرای این طرح، 103 هکتار زمین، تعدادی چاه آب و معادن، تحت اختیار این شرکت قرار گرفتند که تا به کنون نیز آزادسازی نشده اند.

وی اعلام کرد: سازمان صمت استان اخیرا به شرکت آستان قدس اعلام کرده است که در صورت نداشتن توجیه اقتصادی اجرای این طرح، معادن تحت اختیار را آزادسازی کنید و یا اینکه طرح را در کنار سایر تولیدات سیمانی خود مورد بهره برداری قرار دهید.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم که برای اجرای این طرح مبلغ یک هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی کشور در اختیار شرکت آستان قدس قرار گیرد.

دمیدن نفسی تازه به کارخانه قند شیروان

علاوه بر این، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره مطالبات کارخانه قند شیروان و کمک به چرخه تولید آن نیز بیان کرد: این کارخانه تحت مدیریت نهاد بنیاد مستضعفان است که طی چند سال گذشته به علت تغییر مدیریت های زیاد همچنین مواجه شدن با محدودیت های انرژی برق و گاز زیان ده شده بود.

حاجی بگلو افزود: این کارخانه متاثر از شرایط پیش آمده حتی با چالش کارگری نیز مواجه شده بود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان حتی تصمیم گرفت که این کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کند که استانداری فعلا از انجام این اقدام ممانعت کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی عنوان کرد: خوشبختانه با انتصاب مدیر جدید در این کارخانه و با حمایت های مسئولان ذی ربط در استان وضعیت قراردادهای این کارخانه، اصلاح و بخشی از بدهی های این کارخانه تسویه شده است.

حاجی بگلو افزود: تسویه مابقی بدهی‌های این کارخانه همچنان ادامه دارد.

خبر نگار: سمانه قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1222227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =