کبد برای پاک شدن از الکل، چه میزان زمان احتیاج دارد؟

سوء مصرف طولانی مدت الکل می تواند توانایی کبد را برای ترمیم و تجدید سلول های خود مختل کند و منجر به آسیب دائمی کبد شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با توجه به مرکز اعتیاد آمریکا، ممکن است بیش از ۱ هفته طول بکشد تا کبد شما به طور کامل از الکل سم زدایی شود و علائم سم زدایی ممکن است پس از آن هم ادامه داشته باشد. مطالعات نشان داده است که پس از ترک نوشیدن، الکل می تواند به صورت زیر در بدن شما باقی بماند:

بیشتر بخوانید:

بیماری که بی صدا وارد بدنتان می‌شود

در خون تا ۶ ساعت

۱۲-۲۴ ساعت در نفس

در ادرار به مدت ۱۲-۲۴ ساعت (۷۲ ساعت یا بیشتر با روش های تشخیص پیشرفته تر)

در بزاق برای ۱۲-۲۴ ساعت

کبد ما چه مدت پس از ترک الکل بهبود می یابد؟

به طور کلی، مدت زمان لازم برای سم زدایی کبد از الکل به عوامل زیر بستگی دارد:

چقدر الکل مصرف کرده اید؟

چند وقت است که مشروب میخورید؟

از آخرین باری که مشروب خوردید چقدر می گذرد؟

چقدر به کبد زمان داده می شود تا خود را درمان کند؟

آیا قبلا سم زدایی کرده اید؟

آیا شما از دارویی استفاده می کنید؟

چه درجه ای از آسیب کبدی رخ داده است؟

سلول های کبد هر بار که کبد الکل را فیلتر می کند می میرند، اما یک کبد سالم قوی است و می تواند خود را احیا کند. با این حال، سوء مصرف طولانی مدت الکل می تواند توانایی کبد را برای ترمیم و تجدید سلول های خود مختل کند و منجر به آسیب دائمی کبد شود.

چگونه متوجه می شوید که کبدتان سم زدایی می شود؟

علائم زیر ممکن است برای چند روز در طول فرآیند سم زدایی کبد پس از مصرف الکل مشاهده شود:

حالت تهوع و استفراغ

سردرد

لرزش

اضطراب

تشنج

گیجی

تحریک پذیری

افزایش ضربان قلب

تعریق شدید

فشار خون بالا

بی خوابی

کابوس

در موارد سوء مصرف الکل، علائم زیر مشاهده می شود:

اضطراب

افسردگی

بد خوابی و بی خوابی

افکار خودکشی

سیروز کبدی

افزایش خطر ابتلا به سرطان

عدم تعادل هورمونی

نفخ معده

صدمات جسمی

فشار خون بالا که ممکن است تهدید کننده زندگی باشد

افزایش احتمال سکته مغزی

آسیب عضلانی باعث کاردیومیوپاتی (ناتوانی عضلات قلب در پمپاژ خون کافی به بدن) می شود.

مرگ بر اثر سم زدایی مدیریت نشده

مرگ به دلیل آسیب غیر قابل برگشت به بدن

مراحل ترک الکل چیست؟

۸-۱۰ ساعت پس از مصرف آخرین نوشیدنی

اولین نشانه های بیماری یا خماری ظاهر می شود.

علائم فیزیکی اولیه ممکن است درد شکمی همراه با احساس اضطراب باشد.

ممکن است احساس خستگی، بی خوابی و بی قراری کنید.

این به این دلیل است که کبد شما همیشه در تلاش است تا سموم را جذب کرده و از بین ببرد و در این فرآیند خود را خسته می کند.

۲۴-۷۸ ساعت پس از اولین علائم سم زدایی کبد

خستگی ممکن است حدود ۲۴ تا ۷۸ ساعت بعد از آخرین نوشیدنی شما ادامه داشته باشد و علائم به اوج خود می رسد.

گیجی، مشکل در تمرکز، یا گیجی عمومی شروع می شوند.

بدن شما اضافه کار می کند و بر توانایی مغز شما برای پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد.

دمای بدن با سازگاری با فشار اضافی وارد شده به بدن افزایش می یابد و در نتیجه فشار خون بالاتر می رود.

در این بازه زمانی افزایش ضربان قلب و اضطراب دیده می شود که به نوبه خود می تواند باعث اضطراب و خستگی بیشتر شود.

بسیاری به اشتباه معتقدند که این موارد نشان دهنده پایان چرخه سم زدایی کبد است و ممکن است وسوسه انگیز باشد که برای کاهش علائم ترک و کاهش اضطراب به سراغ نوشیدنی دیگری بروید.

۲-۴ روز پس از مصرف آخرین نوشیدنی

ممکن است شروع به احساس تحریک پذیری و بی قراری کنید و ولع شما برای الکل بدتر شود.

توهم و ناهنجاری های شنوایی مانند زنگ زدن در گوش و نقاط سیاه در بینایی ممکن است مشاهده شود.

در طول سم زدایی حاد کبد و ترک، تشنج و لرزش اندام ها شایع است.

تجربه این موارد به تنهایی یا بدون کمک مراکز درمانی یا توانبخشی می تواند وحشتناک باشد.

علائم مرحله سوم ترک الکل شدیدترین علائم هستند و حتی در شرایط شدید می توانند تهدید کننده زندگی باشند. به عنوان مثال، در موارد سوء مصرف شدید الکل، سم زدایی کبد می تواند کبد را گیج کند و منجر به دلیریوم ترمنز شود.

دلیریوم ترمنز چیست؟

دلیریوم ترمنز یک علامت جدی ترک است که معمولاً ۴۸ تا ۹۶ ساعت یا حداکثر ۷ تا ۱۰ روز پس از آخرین نوشیدنی شما ظاهر می شود.

علائم آن عبارتند از:

لرزش بدن
تشنج
توهمات
گیجی یا سرگردانی شدید
تحریک پذیری
تغییرات خلقی سریع
تب و تعریق

دلیریوم ترمنز یک اختلال خطرناک است که در صورت عدم درمان، میزان مرگ و میر بالای ۱۰ تا ۱۵ درصد دارد. باید در بخش مراقبت های ویژه یک مرکز پزشکی بستری درمان شود. داروهای آرام بخش ، نظارت دقیق و مراقبت های حمایتی تا زمانی که خطرات سلامتی از بین بروند مورد نیاز است.

اعتیاد به الکل چگونه درمان می شود؟

مصرف بیش از حد و مزمن الکل می تواند شیمی مغز را تغییر دهد و در نتیجه میل به الکل، وابستگی و در نهایت اعتیاد به نوشیدن الکل ایجاد می کند.

درمان اعتیاد به الکل می‌تواند با کمک به سم‌زدایی از الکل در محیطی ایمن و در عین حال راحت‌ترین حالت ممکن به سلامت کبد شما کمک کند. نظارت حرفه ای سلامت در طول دوره سم زدایی برای اطمینان از ایمنی شما در طول ترک الکل ارائه می شود.

بسیاری از علائم ترک حاد الکل پس از ۵ روز فروکش می کند، اما برخی ممکن است برای یک هفته یا بیشتر باقی بمانند. علائم جدی باید از نظر پزشکی در یک مرکز سم زدایی بررسی شود.

چه غذاهایی برای ترمیم کبد مفید هستند؟

آب لیمو: لیمو و سایر مرکبات دارای خواص پاک کنندگی ذاتی هستند که می توانند کبد را احیا کنند. در صبح، نوشیدن یک لیوان آب همراه با آب لیمو می تواند اعصاب دستگاه گوارش و کبد را تحریک کرده و به هضم خوب و حرکات روده کمک کند.

سیب: سیب سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی، فیتوکمیکال ها، فلاونوئیدها و ترپنوئیدها است که آن را به یکی از بهترین مواد غذایی سم زدا تبدیل می کند. آنها سرشار از مواد مغذی هستند و فیبر موجود در آن به حذف سموم از جریان خون کمک می کند.

زردچوبه: زردچوبه یک ادویه ضد التهابی قوی است که می تواند به التهاب مزمن کمک کند. سرشار از کورکومین است که دارای خواص ضد باکتری، ضد عفونی کننده، ضد قارچی و ضد سرطانی است که می تواند به کبد شما کمک کند تا مواد زائد را فیلتر کرده و سلول های کبد را ترمیم کند.

سیر: سیر حاوی ترکیبات گوگرد قوی، سلنیوم و عوامل ضد باکتریایی است که از عملکرد کبد محافظت می کند و تولید آنزیم هایی را افزایش می دهد که به افزایش توانایی طبیعی بدن برای پاکسازی کمک می کند.

چغندر: چغندر، به ویژه نوع قرمز تیره، یکی دیگر از مواد غذایی فوق العاده است که به پاکسازی کبد کمک می کند. چغندر سرشار از آهن، فولات، فسفر، ویتامین C ، مس، پتاسیم و منگنز و همچنین فلاونوئیدهای گیاهی و بتاکاروتن است.

سبزیجات چلیپایی: گلوتاتیون، سولفورافان و سایر ترکیباتی که سم زدایی کبد را تقویت می کنند در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم و گل کلم به وفور یافت می شوند. اینها آنزیم های پاک کننده را فعال می کنند که به حذف مواد سمی از بدن کمک می کند.

سبزیجات برگ دار: سبزیجات برگ سبز حاوی مقدار زیادی کلروفیل هستند که آلاینده ها را در بدن شما جذب می کند. آنها همچنین سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که برای سلامت کلی شما مفید هستند.

ماهی: ماهی های چرب مانند ماهی تن تازه، آنچوی، ساردین و ماهی خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کند. طبق برخی مطالعات، آنها همچنین از تجمع چربی های اضافی جلوگیری می کنند و سطح آنزیم را در کبد حفظ می کنند.

آجیل: آجیل سرشار از لیپیدها و مواد مغذی است که برای روده شما مفید است و با سطوح بالاتر آنزیم های کبدی مرتبط است. به عنوان مثال، گردو حاوی سطوح بالایی از گلوتاتیون و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به طور طبیعی به پاکسازی کبد کمک می کند.

غلات: همه غلات مانند ارزن، برنج قهوه ای و جو سرشار از فیبر هستند که به کاهش ذخیره قند در کبد کمک می کند.

فواید سم زدایی موفقیت آمیز کبد چیست؟

افزایش انرژی: از بین بردن تجمع سموم در بدن شما احساس انرژی می کند. در مراحل اولیه سم زدایی، به تدریج غذاهای فرآوری شده، شکر، نمک و کافئین را حذف کنید و آنها را با غذاهای سالم تری جایگزین کنید که می توانند سطح انرژی شما را پشتیبانی کنند.

بهبود هضم: رژیم غذایی شما باید شامل انواع غذاهای غنی از فیبر باشد که می تواند فرآیندهای سم زدایی طبیعی سیستم گوارش شما را تقویت کند. ممکن است حرکات روده منظم تری داشته باشید و همچنین نفخ یا حالت تهوع شما کاهش یابد.

خلق و خوی بالا: سم زدایی اغلب خواب را بهبود می بخشد، سموم را از مغز پاک می کند و خلق و خو را تقویت می کند. از بین بردن سموم باعث می شود که چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی احساس سبکی و بهتری داشته باشید.

کاهش التهاب: مفاصل و عضلات ملتهب یکی از علائم مکرر تجمع سم در بافت های شما است. پس از سم زدایی، ممکن است احساس درد کمتری داشته باشید.
شفاف شدن پوست: کمک به دفع سمومی مانند رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین می‌تواند منجر به شفاف‌تر شدن پوست شود. آبرسانی مناسب همچنین به حذف مواد زائد کمک می کند و باعث سلامت پوست می شود.

سم زدایی کبد به چه معناست؟

کبد یکی از بزرگترین اندام های بدن انسان است. به دفع سموم و مواد زائد و هضم مواد مغذی و داروها کمک می کند. پتانسیل زیادی برای بازیابی خود دارد. به اصطلاح سموم کبدی نه تنها غیر ضروری است، بلکه خطرناک است و می تواند باعث آسیب کبدی در یک کبد غیرعادی شود.

سم زدایی کبد یک درمان برنامه است که ادعا می کند سموم را از بدن شما حذف یا پاکسازی می کند؛‌با این حال هیچ مدرکی برای اثبات فایده آن وجود ندارد.

به اصطلاح پاکسازی کبد شامل چندین مرحله است که شامل روزه گرفتن، رژیم غذایی محدود، یا نوشیدن آب یا مایعات خاص برای چند روز می شود. ممکن است مصرف مکمل های گیاهی یا رژیمی، دیورتیک ها و ملین ها را به منظور بهبود سیستم شما پیشنهاد کند.

آیا مکمل های سم زدایی موثر هستند؟

در حالی که چندین ویتامین، گیاهان یا مکمل‌های موجود در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند، اما توسط FDA تنظیم نشده‌اند و از نظر علمی کارایی آنها ثابت نشده است.

در برخی موارد، گیاهان و مکمل ها می توانند به کبد آسیب برسانند، به خصوص اگر در بدن تجمع کرده و عوارض ناخواسته ای ایجاد کنند.

آیا سم زدایی کبد عوارضی دارد؟

بله، ممکن است عوارض جانبی مضری داشته باشد مانند:

آسیب های کبدی
التهاب کبد
سیستم ایمنی ضعیف شده
آسیب کلیه
شروع میگرن
تحریک پذیری
ضعف یا غش کردن

اگر موارد زیر را دارید باید از پاکسازی کبد خودداری کنید:

بیماری کلیوی
دیابت
هپاتیت B
آسیب کبدی

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1224413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =