‌سازمان منابع‌طبیعی تضمین کننده امنیت زیستی و حلقه اتصال بین امنیت ملی و سایر امنیت‌ها است

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سازمان منابع طبیعی کشور در واقع تضمین کننده امنیت زیستی است و حلقه اتصال بین امنیت ملی و سایر امنیت‌ها از جمله امنیت اجتماعی، غذایی و سلامت است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی طبیعی و آبخیزداری کشور و هیأت همراه در سفر به خراسان شمالی با حجت الاسلام والمسلمین رضا نوری نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد دیدار و گفتگو کردند.

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی طبیعی و آبخیزداری کشور در این دیدار اظهار کرد: سازمان منابع طبیعی کشور به عنوان یک سازمان بسیار بزرگ، متولی مدیریت یک سرزمین پهناور قابل توجهی است و در واقع تضمین کننده امنیت زیستی و حلقه اتصال بین امنیت ملی و سایر امنیت‌ها نیز محسوب می‌شود.

وی گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت کشور بر اساس نقشه‌هایی که عرصه‌های منابع طبیعی مشخص کرده، بین ۱۳۵ تا ۱۳۷ هکتار عرصه‌های منابع طبیعی است.

‌رئیس سازمان منابع طبیعی طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: در گذشته متاسفانه برخی از دولتمردان در کشور ما گفتمانی را ایجاد کردند با این مضمون که ایران، سرزمینی خشک و کم‌آبی است، که برای ۴۰ سال آینده به علت خشکسالی قابل سکونت نمی‌باشد.

نوبخت تصریح کرد: با بررسی‌های که بدنه کارشناسی در سازمان منابع طبیعی در دانشگاه، موسسه تحقیقات و در پژوهشگاه‌های مرتبط صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که باید یک گفتمان جدید در سطح کشور ایجاد کرد.

وی عنوان‌کرد: در گفتمان‌های صورت گرفته ایران کشور کم‌آبی مطرح شده که دارای مشکلات کمبود آب است و در مقابل عده‌ای در خصوص رفع این موضوع راهکار ارائه نمودند و بر اساس مستندات عنوان نمودند که میزان بارندگی در کشور ایران ۲۵۰ میلی‌متر است و با توجه به این میزان بارندگی در سطح کشور، سالانه ۴۱۱ میلیارد مترمکعب میزان بارندگی کشور خواهد شد البته لازم به ذکر است که همه این آب تبخیر و آنچه که می‌ماند براساس آن‌ چه که وزارت نیرو خودش اعلام نموده بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب است.

رئیس سازمان منابع طبیعی طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: گفتمان جدیدی را که در کشور آغاز کردیم این است که ایران کشوری سرسبز معرفی شود و پیرامون این مسئله ۱۲ سال دبیرخانه فرهنگی شورای امنیت ملی کار نموده و بیش از ۲۰۰ کتاب نیز نوشته شده است.

عباسعلی نوبخت اظهار داشت: با توجه به اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور در خصوص چگونگی تأمین آب درختان هرچند هر درخت سالیانه در بدترین جا هم که کاشته شود، نیاز به ۵ بار آب دارد اما اگر با این فرض که هر درخت در طول سال به ۲۰ بار آب نیاز دارد و در هر بار ۱۰ بار آب، هر درختی به ۲۰۰ لیتر آب نیاز پیدا خواهد کرد، حال اگر ۲۰۰ لیتر آب را در یک میلیارد درخت ضرب کنیم می‌شود ۲۰۰ میلیارد لیتر و اگر در هزار ضرب شود می‌شود ۲۰۰ میلیون مترمکعب که در مقابل ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب چیز زیادی نیست و با این تفاسیر اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور امری لازم و ضروری است که این موضوع نیز نیاز به پیگیری ویژه‌ای دارد.

وی بیان داشت: به همین منظور اجرای برخی از طرح‌ها را در امر گفتمان‌سازی امری لازم و ضروری دانستیم و با همکاری دستگاه‌های متولی در راستای فرهنگ‌سازی کاشت یک میلیارد درخت اقدامات لازم را در دستور کار قرار دادیم.

نوبخت افزود: با تمام این تفاسیر نیاز است جریان‌سازی اساسی در سطوح مختلف صورت پذیرد و از سوی نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد اجرای این طرح از تریبون نمازجمعه اعلام گردد.

رئیس سازمان منابع طبیعی طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در راستای فرهنگ‌سازی و اجرایی نمودن طرح کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور، نیاز است که هر ایرانی خودش را ملزم به کاشت ۳ اصله نهال نماید و دستگاه‌های متولی نیز ضمن انجام مطالعات و تحقیقات گسترده در خصوص اجرایی کردن این طرح در سطح استان‌ها و شهرهای کشور اقدامات سازنده و تلاش گسترده‌ای را در راستای سرسبز نمودن کشور ایران داشته باشند.

خبرنگار: علی کاوه
انتهای پیام/

کد خبر: 1224581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =