تحویل سوخو 35 تحولی عظیم در همکاری نظامی ایران و روسیه / احتمالا پوتین برای امضای توافق مشارکت استراتژیک به تهران خواهد آمد

مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه با بیان اینکه این مدل از جنگنده‌های سوخو تا کنون فقط به چین داده شده، تصریح کرد: تحویل سوخو 35 به ایران، سیگنالی خواهد بود که همکاری نظامی بین دو کشور در حال رسیدن به سطح جدیدی است و این جنگنده می‌تواند قابلیت‌های هوایی ایران را تا حد زیادی افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دمشق، روسیه درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت داد و نماینده این کشور ضمن محکوم کردن شدید اقدام رژیم صهیونیستی برای انجام یک اقدام خارج از عرف و قواعد بین المللی، حمایت سیاسی خوبی از ایران انجام داد. پس از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی و برگزاری نشست «وضعیت خاورمیانه» شورای امنیت با هدف بررسی اقدام ایران که با اقدامات سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه انتظار می‌رفت قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود، با مواضع قوی روسیه در حمایت از ایران کشورهای غربی نتوانستند کاری از پیش ببرند و در واقع مسکو مانع هر گونه اقدام جدی و صدور قطعنامه علیه ایران شد.

بیشتر بخوانید:

زورآزمایی روسیه و آمریکا در شورای امنیت این بار به نفع ایران

علاوه بر حمایت سیاسی روسیه، در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌هایی توسط برخی رسانه‌ها در مورد تحویل جنگنده‌های سوخو 35 به ایران مطرح می‌شود که ناشی از پیشرفت مشارکت دو کشور و اهتمام جدی ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های دو جانبه است. «دکتر آندره کورتونوف» -دیپلمات برجسته روس و مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه- در گفتگو با ایسکانیوز به سوالاتی در ارتباط با تحولات اخیر و همکاری میان تهران-مسکو پاسخ داد.

وی در خصوص حمایت‌های سیاسی و دیپلماتیک اخیر روسیه از جمهوری اسلامی ایران در دو نشست شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق گفت: روسیه و ایران در واقع در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و مسکو به وضوح و بدون ابهام حمله اسرائیل به نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق را محکوم کرد. این دیپلمات روس با بیان اینکه در حال حاضر دو طرف در حال نهایی کردن توافقنامه جدید خود در مورد مشارکت استراتژیک هستند، افزود: پس از تکمیل متن این توافق، احتمالا رئیس جمهور پوتین در یک سفر رسمی به منظور امضای آن به تهران خواهد آمد. از نظر وی، یک نشست جدید می‌تواند به تقویت کننده فزاینده روابط دو جانبه تبدیل شود.

کورتونوف در مورد گمانه‌زنی‌هایی که در ارتباط با تحویل جنگنده‌های سوخو 35 روسیه به ایران که اخیر در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اظهار کرد: بر اساس آنچه رسانه‌های روس گزارش‌ می‌کنند، ممکن است ایران تا پایان ماه آوریل تعدادی سوخو 35 روسی دریافت کند. وی با بیان اینکه این مدل از جنگنده‌ها تا کنون فقط به چین تحویل داده شده است، افزود: اگر این اتفاق رخ دهد، سیگنالی خواهد بود که همکاری نظامی بین دو کشور در حال رسیدن به سطح جدیدی است. کورتونوف در مورد تاثیر آن بر قدرت هوایی ایران گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که ایران دقیقا چند هواپیما دریافت خواهد کرد، اما این یک جنگنده کاملا مدرن و پیشرفته است و می‌تواند توانایی‌های هوایی ایران را تا حد زیادی افزایش دهد.

مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع روسیه در قبال جنگ احتمالی بین ایران و رژیم صهیونیستی و تشدید تنش در خاورمیانه تصریح کرد: همه ما امیدواریم که تنش بیش از این تشدید نشود و دیگر حملات اسرائیل به جمهوری اسلامی صورت نگیرد. با این حال، روسیه در برابر هرگونه اقدام تهاجمی احتمالی محکم خواهد ایستاد. وی افزود: اگر ایالات متحده وارد یک جنگ منطقه‌ای شود که البته من آن را بسیار بعید می‌دانم، مسکو از دوستان و شرکای خود در برابر تجاوزات آمریکا حمایت خواهد کرد.

کورتونوف همچنین در مورد آینده جنگ غزه گفت: با وجود گذشت بیش از شش ماه از آغاز عملیات «شمشیرهای آهنین» اسرائیل علیه حماس، تل‌آویو نتوانسته به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا کند و علیرغم کشته شدن شماری از فلسطینی‌ها در نوار غزه، نیروهای حماس مقاومت خود را حفظ کرده و بارها و بارها به مناطق پاکسازی شده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل بازگشته‌اند. وی با بیان اینکه هزینه‌های اقتصادی، سیاسی و اعتباری بحران غزه برای دولت یهود به طور بی سابقه‌ای بالا بوده، خاطر نشان کرد: سه ماه اول عملیات به تنهایی 217 میلیارد شیکل -معادل 59.2 میلیارد دلار آمریکا- یا 11 درصد از تولید ناخالص داخلی هزینه داشت و عملیات شمشیرهای آهنین را به گرانترین درگیری در تاریخ اسرائیل تبدیل کرد.

این دیپلمات روس افزود: در طول سه ماه بعد، این ارقام تقریبا دو برابر شد و اکنون مشخص است که غلبه بر پیامدهای 7 اکتبر بیش از یک یا دو سال طول خواهد کشید. وی با تاکید بر شکست اطلاعاتی اسرائیل در جنگ با حماس و انزوای بین المللی آن، اظهار کرد: برخی کشورهای جنوب جهانی سفیران خود را از اسرائیل فراخوانده و برخی دیگر مانند آفریقای جنوبی به طور کلی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرده‌اند که خود این امر یک شکست برای اسرائیل محسوب می‌شود.

از نظر کورتونوف، در حال حاضر چشم انداز روشنی برای پایان دادن به این بحران وجود ندارد و احتمالا تا چند ماه آینده وضعیت به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد و اسراییل با وجود افزایش فشار خارجی و انزوای فزاینده بین المللی، مایل است تا تمام راه را در مبارزه با حماس طی کند. وی افزود: بر اساس نظرسنجی‌ها، حدود 75 درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند که بهتر است نخست‌وزیر فعلی هر چه زودتر صندلی خود را خالی کند؛ با این وجود، نتانیاهو مایل به برگزاری انتخابات زودهنگام نیست و قصد دارد حداقل تا آوریل 2025 در قدرت بماند.

این کارشناس روس با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم توقف این جنگ، برخوردهای دوگانه برخی کشورهای عربی با این مسئله است، اظهار کرد: اکثر طرف‌های عربی پیمان ابراهیم از جمله امارات، مراکش، سودان در مواضع خود در مورد این توافق‌ها تجدید نظر نکرده و روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را کاهش ندادند. از نظر وی، تظاهرات خیابانی علیه اقدامات اسرائیل عملا توسط مقامات این کشورها نادیده گرفته می‌شود و جامعه جهانی نیز متاسفانه تمایلی به دستیابی به یک راه حل عملی برای مشکل فلسطین ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =