لیگ پایه کشتی با حضور دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌شود / نخبه‌یابی ورزشی از مدارس سما

رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد از تشکیل لیگ پایه کشتی کشور با حضور مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی در خردادماه خبر داد.

امیر عباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه امسال را باید سال استعدادیابی در حوزه ورزشی از مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی نام گذاری کرد، گفت: دانشگاه قصد دارد که از نیروهای توانمند شامل دانش آموزان مدارس سما و دانشجویان برای گسترش ورزش و تیم داری استفاده کرده و ورزشکار حرفه‌ای تربیت کند.

بیشتر بخوانید:

تقویم مشترک دانشگاه آزاد و فدراسیون بسکتبال تدوین می‌شود/ توسعه رشته‌های ورزشی و تسریع استعدادیابی

استعدادیابی ورزشکاران از مدارس سما

وی با تصریح بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با هدف استعداد یابی اقدام به انعقاد تفاهم نامه‌ای با فدراسیون کشتی کرد، گفت: مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه با همکاری بخش ورزش مدارس سما به دنبال این استعداد یابی است. دوره‌های استعداد یابی در مدارس سما برگزار شد که به برگزیدگان گواهی استعدادیابی عمومی و تخصصی داده شد.

لشگری اضافه کرد: فدراسیون کشتی کشور در این تفاهم نامه موظف شد که امسال(اواخر خردادماه) لیگ کشتی پایه تشکیل دهد و دانشگاه آزاد اسلامی در این لیگ پایه حضور فعال داشته باشد و فدراسیون هیچ محدودیت تیمی برای حضور دانشگاه آزاد در نظر نگیرد. این لیگ شامل رده سنی ۱۳، ۱۴ و ۱۵ را شامل می‌شود. بنابراین از مدارس سما خواسته شد تا دانش آموزان علاقمند و مستعد در حوزه کشتی را شناسایی و اسامی آنان به مرکز ارسال شود.

رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ورزش در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی رها نشده است، گفت: من اطمینان دارم که به طور قطع از مدارس سما، ورزشکارانی در رشته کشتی و در بخش های فرهنگی و آزاد شناسایی خواهند شد. این موضوع می‌تواند تبلیغات مناسبی برای مدارس سما و وجه تمایز این مدارس با سایر مدارس غیر انتفاعی باشد.

نخبه یابی ورزشی؛ هدف دانشگاه آزاد اسلامی

وی درباره رشد و استعداد یابی جوانان و دانشجویان بیان کرد: استعداد یابی و نخبه پروری یکی از اولویت های این مرکز است. سن دانشجویان بالای ۱۸ سال است. این موضوع شاید تا حدودی در استعداد یابی خلل ایجاد کند. چرا که معمولا استعدادها را در سنین ۱۱ سالگی باید کشف شود و اجازه رشد داده شود. در نهایت با توجه به اینکه دانشجویان جامعه هدف ما محسوب می‌شوند، شاید از عبارت نخبه یابی یا نخبه پروری استفاده شود، مناسب تر است.

لشگری گفت: مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی به تازگی تفاهم نامه‌ای را با فدراسیون بسکتبال منعقد کرده است که براساس آن، باید از دانشجویان نخبه ورزشی حمایت ویژه صورت گیرد.

این مسئول افزود: دانشجویان عضو تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در رقابت‌های مشترک بین دانشگاه و فدراسیون‌های ورزشی، می‌توان بدرخشتند و به اردوهای تیم‌های ملی دعوت شوند و در نهایت شناسایی نخبه یا نخبه یابی در کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک میلیون و دویست هزار دانشجو دارد که به طور قطع از بین این دانشجویان، نخبگانی وجود دارند که از دید مربی‌ها و تیم داران پنهان مانده باشند، در نتیجه باید آنان شناسایی شوند.

لشگری افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با شناسایی و پرورش دانشجویانی که جزو نخبگان ورزشی محسوب می‌شوند، آنها را به سوی باشگاه‌های ورزشی هدایت می‌کنند. بنابراین باشگاه‌های دانشگاه غنی شده و بازیکنان آنها تامین می‌شوند.

رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جذب بازیکن ایرانی و خارجی برای تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه بسکتبال هزینه های گزافی را به دنبال دارد، گفت: در این راستا برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌ به دانشگاه و پرداخت صورت حساب‌های دلاری، ما به دنبال شناسایی و جذب دانشجویان با استعداد در باشگاه‌های ورزشی ذیل دانشگاه هستیم.

درآمدزایی دانشگاه آزاد با گسترش ورزش

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تیم داری و گسترش حوزه ورزش درآمدی هم برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال دارد یا خیر، گفت: بله حتما درآمدزایی از حوزه ورزش حاصل خواهد شد.

لشگری با ذکر مثالی درباره درآمدزایی از حوزه ورزش بیان کرد: خانواده‌ها در زمان ثبت نام مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی را رصد می‌کنند. زمانیکه متوجه می‌شوند مدارس سما به استعدادهای ورزشی افراد نیز توجه دهند، این مدارس را به سایر مدراس غیر انتفاعی ترجیح می‌دهند. با بالا رفتن تعداد دانش آموزان، درآمد نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در استان‌های خراسان رضوی و شمالی که مردمش به کشتی علاقمند هستند، مدارس سما که در لیگ کشتی تیم دارند، صد در صد مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: زمانیکه دانش آموزی به عنوان یک نخبه ورزشی شناخته می‌شود، دانشگاه روی این فرد سرمایه گذار کرده و قرارداد طولانی مدت با وی یا خانواده آن منعقد می‌کند. در چنین شرایطی وقتی فرد وارد عرصه ورزش حرفه ای باشگاهی یا تیم ملی شود، باید مبلغی را به عنوان حق رشد به دانشگاه یا مدارس سما آزاد اسلامی پرداخت کند. این مبلغ در برخی از رشته‌های ورزشی مانند کشتی کم هم نیست.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های آزاد اسلامی تمایل به سرمایه گذاری در حوزه ورزش دارند، مطرح کرد: علاوه بر مطالب بیان شده، سالن‌های ورزشی دانشگاه آزاد در تهران یا استان‌ها را نیز می‌توان کرایه داد و از این طریق درآمد زایی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =