تشییع جاودانه نتیجه خدمت صادقانه است؛ مردم می‌فهمند

سلیمی نمین گفت: شهید رئیسی به این دلیل محبوب مردم شد که آن‌ها فهمیدند، او هیچ‌گاه دنبال تثبیت و افزایش قدرت خودش نبود و صادقانه در مسیر خدمت تلاش کرد. 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، تشییع با شکوه و کم‌نظیر رییس‌جمهور شهید و یارانش در تهران و سراسرکشور همچنان در راس اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار دارد و بازتاب گسترده آن در رسانه‌ها حاکی از اهمیت اتحاد اقشار مختلف مردم و همچنین علل محبوبیت شهید رئیسی است.

بیشتر بخوانید:

کدام شخصیت‌های سیاسی منطقه در حاشیه مراسم وداع با شهید رئیسی به دیدار رهبر انقلاب رفتند؟

در کنار این حضور گسترده، تهران روز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ شاهد حضور قریب به ۹۰ نفر از مقامات ارشد و سران کشورهای منطقه برای ادای احترام به مقام رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران بود که چنین حضوری نیز در نوع خود کم‌نظیر است.

در راستای علت این بدرقه باشکوه مردمی و دیپلماتیک و پیام‌های آن برای سیاست‌مداران دخلی و خارجی، با عباس سلیمی نمین، پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سلیمی نمین به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: در ارتباط با فضای سیاسی نمی‌توان یک حکم کلی داد. طبیعتا کسانی که از تاریخ تجربه می‌اندوزند به این مطلب توجه جدی دارند که چگونگی «زیست سیاسی» می‌تواند موجب سعادت و کمال بشود ولی عده‌ای هم گویا تمایلی به بهره‌گیری ندارند. توده‌های جامعه برای رئیس‌جمهور شهیدمان ارزش والایی قائل شدند و نشان دادند که قدردان زحمات هستند.

شهادت رئیس‌جمهور موجب عبور جامعه از کانال «فضاسازی» علیه او شد

وی افزود: مردم تفاوت بین خدمت «صادقانه» و «غیرصادقانه» یا سهل انگاری در پیگیری امور را درک می‌کنند و از این جهت می‌توان گفت شهادت رئیس‌جمهور موجب رشد سیاسی جامعه شد زیرا جامعه از کانال «فضاسازی جدی» علیه شهید رئیسی عبور کرد و به یک جمع‌بندی میدانی رسید که جوسازی علیه ایشان خصمانه و غیرصادقانه بود.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی تصریح کرد: جامعه تلاش کرد تا خودش را از این فضاسازی‌های غیرصادقانه دور کند و بهترین راه برای نشان دادن این که از این جوسازی‌ها تاثیری نگرفته است، حضور در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور شهیدمان بود. افراد حاضر در این مراسم متاثر بودند و اشک‌بار بودن چشم‌ها نشان از این داشت که بگونه‌ای از این که شاید در بعضی موضوعات تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته بودند متاسف هستند و می‌خواهند خودشان را اصلاح کنند. خیلی‌ها آمده بودند بگویند ما تحت تاثیرجو «ترور شخصیتی» قرار گرفته بودیم و امروز فهمیدیم که نیاید تحت تاثیر قرار می‌گرفتیم.

مردم در تشییع شهید بهشتی هم شرکت کردند تا از جریان‌هایی که او را ترور شخصیتی می‌کردند، فاصله بگیرند

سلیمی نمین تصریح کرد: این تاثیرپذیری البته سابقه تاریخی داشت وقتی شهید بهشتی در حادثه بمب‌گذاری منافقین به شهادت رسید، بسیاری از افراد در مراسم تشییع او شرکت کردند تا به نوعی خودشان را تطهیر کنند. در آن زمان گاهی تبلیغات به قدری سنگین بود که بعضی از مردم تاثیر گرفته بودند ولی در روز شهادت او آمدند و گریستند تا از جریان‌هایی که به ناحق بهشتی را ترور شخصیتی می‌کردند، فاصله بگیرند.

وی در ادامه گفت: در مراسم تشییع به خوبی شاهد این معنا بودید که مردم اگر در جایی از تبلیغات ناصحیح تاثیر بگیرند بلافاصله خودشان را اصلاح می‌کنند و صادقانه به میدان می‌آیند؛ افرادی هم که با آن‌ها مصاحبه می‌شد این مساله را به صراحت اعلام می‌کردند و این پدیده بسیار مهم است.

این تحلیل‌گرسیاسی تاکید کرد: اما یک موضوع مهم دیگر که وجود دارد و این است که آیا نیروهای فعال سیاسی از «پایان خوب» شهید رئیسی درس گرفته اند یا خیر؟ که جای بررسی بیشتری دارد. مردم به صراحت می‌گویند که در فلان جا اشتباه کرده‌اند اما شخصیت‌های سیاسی که بعضا آلودگی‌های فراوانی به قدرت دارند به راحتی از تاریخ درس نمی‌گیرند زیرا مناسباتشان با قدرت به گونه‌ای است که نوعی نابینایی در آن‌ها بوجود می‌آید و شرایط به گونه‌ای رقم می خورد که به راحتی نمی‌توانند واقعیت‌ها را ببینند.

شهید رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی به کارهای ناصواب متوسل نشد

وی تاکید کرد: امیدواریم که شخصیت‌های سیاسی ما این معنا را درک کنند که برای دست‌یابی به قدرت دست به هر اقدام ناصواب نزنند زیرا خدمت به مردم از طریق شیوه‌های ناصواب هرگز شکل نخواهد گرفت. آقای رئیسی این معنا را به شکل کاملا شفافی در پیش روی ما قرار داد. وی در رقابت‌های انتخاباتی به هیچ وجه به کارهای ناصواب متوسل نشد و در مسیر تخریب و ترفندهای سیاسی که این روزها برای حذف رقیب مرسوم شده قرار نگرفت.

سلیمی نمین گفت: یک سیاستمدار نمی‌تواند بگوید می‌خواهم خدمت کنم اما برای قرار گرفتن در مسند خدمت هر نوع داد و ستد و زد و بندی انجام دهد و اگر این کار را کند به این معنا است که او برای قدرت تلاش می‌کند نه مردم. مثلا اگر فردی برای خیرات از محل مال دزدی هزینه کند آن خیرات برای فریب کاری است زیرا اطعامی مورد قبول درگاه حق است باید از محل تلاش انسان بدست بیاید و این موضوع را همه می‌فهمند. امیدوارم مسئولین از رئیسی عزیز این درس را بگیرند که اگر می‌خواهند برای مردم کار کنند هرگز به کارهای ناصواب متوسل نشوند.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز تخریب‌گری در جامعه ما در اوج قرار گرفته است. افرادی که در سطح پایینی قرار دارند برای این که بتوانند به جایگاه‌های بالای قدرت دست یابند تمام همت خودشان را برای تخریب شخصیت‌های بالاتر به کار می‌گیرند و می‌دانند با وجود آن‌ها قادر نیستند به مقام و منصبی برسند چرا که سواد، تجربه‌ و فهم سیاسی بالایی ندارند. باید به نکته دقت کنیم که شهید رئیسی و دیگرانی که برای خدمت به مردم تلاش می‌کنند چنین کارهایی را نکردند.

شهید رئیسی محبوب شد چون دنبال تثبیت و افزایش قدرت خودش نبود

وی گفت: بعد از شهادت شهید رئیسی بعضی‌ها مجددا فعال شدند تا برای خودشان زمینه‌ای فراهم کنند و البته اگر فردی توانمندی دارد آن را عرضه کند اما بعضی افرادی که هیچ توانمندی تخریب‌گری و جنجال آفرینی ندارند طی این چند روز کارهای بسیار ناصوابی را مرتکب شدند. جمع‌آوری امضا در صحن علنی مجلس و کارهای دیگری از این دست نشان از این دارد که توجهی به تجربه شهید رئیسی و همچنین تجربیات تاریخی ندارند. او به این دلیل محبوب مردم شد که مردم فهمیدند، هیچ گاه دنبال تثبیت و افزایش قدرت خودش نبود و صادقانه در مسیر خدمت تلاش کرد و به دنبال فریب مردم هم نبود.

برخی مدیران ارشد خدمت را به قصد فریبکاری انجام می‌دهند

سلیمی نمین تاکید کرد: برخی مدیران ارشد خدمت را به قصد فریبکاری انجام می‌دهند. در گذشته مسئولی داشتیم که هرچند برخی خدمات را انجام می‌داد اما برای فریب مردم بود و این که بتواند از مردم برای افزایش قدرت خویش بهره‌برداری کند و بتواند با استفاده از لشکر فریب خورده مردمی کارهای خلاف قانون انجام دهد. اگرچه برخی از اقشار مردم فریب خوردند اما بعدا متوجه اشتباه خودشان شدند و حالا آن فرد هیچ جایگاهی در جامعه ما ندارد و مردم او را فرد قابل اعتمادی نمی‌دانند.

وی افزود: مردم بین این دو الگو یعنی شهید رئیسی و الگوی که از او تنفر حاصل شد، رئیس‌جمهور شهید را می‌پسندند و می‌دانند که در مسیر خدمتگزاری صادقانه قرار گرفتن دشوار است اما در مسیر فریبکاری قرار گرفتن ساده است. از روز شهادت شهید رئیسی عده‌ای پروژه تخریب‌گری را تشدید کردند تا این که برای خودشان امکانی برای دست‌یابی به لایه‌های بالای قدرت فراهم کنند.

این تحلیل‌گر سیاسی گفت: عدم حضور روسای جمهور پیشین در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور شهید تا حدودی قابل فهم است البته پیام‌هایی صادر کردند اما باید گفت از این که به میان مردم بیایند و در صف مردم قرار بگیرند واهمه دارند و بعضی از آن‌ها افرادی هستند که در دوران ریاست جمهوری خودشان هم حاضر نبودند به خودشان سختی بدهند و عادت به زندگی لوکس و اشرافی داشتند؛ این‌ها نمی‌توانند به راهپیمایی که سختی فراوان دارد، بیایند.

برخی روسای جمهور پیشین زمان روی کار آمدن شهید رئیسی؛ موضع‌گیری های تندی علیه او داشتند

وی در ادامه گفت: بعضی از این‌ها هم در دوران مسئولیتشان موضع‌گیری تندی علیه شهید رئیسی داشتند و اعلام کردند که تا چند ماه دیگر دولتش سقوط خواهد کرد و پیش بینی‌های بسیار غیرمنطقی مطرح کردند؛ حالا اگر در جمع مردم قرار بگیرند طبیعا سوالاتی از آن‌ها خواهد شد که نمی‌توانند جواب بدهند. برخی از افراد مثلا گفته بودند آقای رئیسی و برخی مسئولین جزیره‌ای در خارج از کشور خریده اند تا اگر نظام سقوط کند به آن‌جا بروند! آیا این افراد می‌توانند به میان مردم بیایند؟ قطعا نمی‌توانند بیایند.

سلیمی نمین تاکید کرد: امروز پیوند قوی مردم با این شخصیت به گونه‌ای ظهور می‌کند که بر همه حرف‌هایی که رئیس‌جمهور اسبق زده خط بطلان کشیده می‌شود. هویت دولتمردان ما به صورت عینی در معرض قضاوت مردم قرار گرفت و حتی رسانه‌های ضد انقلاب که روزی حرف از سقوط دولت آقای رئیسی می‌زدند حالا از این تشییع باشکوه در عجب ماندند. همه دیدند که مادر رئیس‌جمهور شهید در چه خانه محقری زندگی می‌کرد، اوهرگز از قدرتش برای این که مادرش زندگی بهتری داشته باشد (صدای گریه) استفاده نکرد. وقتی مردم این واقعیت‌ها را می‌بینند، تهمت‌هایی که از روی بی‌تقوایی به او زده شد موجب شکل‌گیری تنفر از تهمت زنندگان می‌شود بنابراین تهمت زنندگان جرات نمی‌کنند به جمع مردمی بیایند که به آن‌ها دروغ گفتند.

حضور سران کشورهای خارجی حاکی از وقوف به قدرت ایران است

وی درباره تاثیرحضور شمار زیادی از مقامات و سران کشورهای دیگر در مراسم وداع رئیس‌جمهورشهید و یارانش گفت: چنین حضور دیپلماتیکی تا به حال سابقه نداشته است و حتی کشورهایی که موضع خصمانه نسبت به جمهوری اسلامی داشتند در برابر قدرت و جایگاه ایران، وقوف کامل دارند و نمی‌تواند قدرت و تعیین کنندگی ایران را در مسائل منطقه و حتی مسائل جهانی نادیده بگیرند لذا در مسیر تعامل با ایران امروز برآمده‌اند. این موضوع باید هم بر کسانی که فکر می‌کنند، می‌توانند با بعضی دروغ پراکنی‌ها موقعیت ایران را در سطح منطقه و جهان تخریب کنند.

سلیمی نمین در پایان گفت: بسیاری از کشورها و سیاستمداران تحت تاثیر تبلیغات جهانی تصمیم‌گیری نمی‌کنند بلکه ارزیابی می‌کنند مثلا موضع‌گیری بحرین نشان دهنده اشراف سران این کشور به قدرت روبه رشد ایران است. متاسفانه بسیاری از افراد حتی سیاستمداران ما درباره این که کجا قرار داریم، اطلاع و درکی ندارند زیرا اگر می‌دانستند به دعواهای سیاسی بی‌پایه پایان می‌دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =