قالیباف، ذوالنوری یا متکی؛ شانس چه کسی برای ریاست مجلس دوازدهم بیشتر است؟

بر اساس آخرین گمانه زنی‌ها  شانس «محمد باقر قالیباف» برای به دست آورن صندلی ریاست مجلس دوازدهم از دو رقیب دیگر بیشتر است هر چند تدوام حضور او در مسند ریاست قوه مقننه با چالش‌هایی همراه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ مجلس دوازدهم امروز ۷ خرداد ۱۴۰۳ هم زمان با آغاز مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز کرد. رئیس سنی مجلس دوازدهم، علاء‌الدین بروجردی و نائب رئیس مجلس، حسینعلی شهریاری هستند. دوره ریاست، رئیس سنی مجلس بر اساس قانون تنها یک روز است و رئیس مجلس دوازدهم روز سه‌شنبه ۸ خرداد ماه از سوی نمایندگان مجلس انتخاب خواهد شد.

بیشتر بخوانید؛

غضنفرآبادی: بیش از ۲۰۰ نماینده به ریاست قالیباف رای می‌دهند

در روزهای اخبر نام هایی مانند محمد باقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی برای ریاست مجلس در محافل سیاسی مطرح است. اما شانس کدام یک از این افراد بیشتر است؟

صبح دیروز ۶ خرداد ۱۴۰۳ اولین جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی با حضور ۱۸۷ عضو برگزار شد که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس دوازدهم باشد. ریاست این فراکسیون بر عهده موسی غضنفرآبادی است.

غضنفرآبادی، منتخب مردم کرمان در مجلس دوازدهم شورای اسلامی درباره گزینه مورد حمایت این فراکسیون برای ریاست مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: «تعداد زیادی از اعضای این فراکسیون از ریاست محمد باقر قالیباف حمایت می‌کنند.»

وی افزود: «پیش‌بینی می‌کنم آقای قالیباف بالای ۲۰۰ رای بیاورد.»

حسینعلی حاجی دلیگانی، کاندیدای نائب رئیسی مجلس نیز به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: «اگر اتفاق خاصی پیش نیاید آقای قالیباف با حدود ۱۶۰- ۱۷۰ رای رئیس مجلس شورای اسلامی می‌شود.»

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس یازدهم نیز ضمن تاکید بر شانس زیاد قالیباف برای تصدی کرسی ریاست مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: «هر چند رئیس مجلس دوازدهم آقای قالیباف است اما پیش‌بینی می‌کنم این ریاست فقط برای سال اول دوام دارد و چندان استوار و قوی نیست.»

شانس چه کسی برای ریاست مجلس دوازدهم بیشتر است؟

مصطفی میرسلیم؛ رئیس حزب موتلفه اسلامی نیز در گفتگویی با بیان این که هنوز نمی توان به طور قطعی درباره گرینه ریاست مجلس آینده نظر داد گفته است: «قطعاً اگر محمدباقر قالیباف بتواند رییس مجلس دوازدهم شود، کارش از نظر مدیریت مجلس به سادگی مجلس یازدهم نخواهد بود.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرده است: «برخی از افرادی که منتخب مجلس دوازدهم هستند، یکی از محورهای اصلی‌شان، مخالفت با ریاست قالیباف است و برای خودشان هم دلایلی دارند. این افراد اگر بتوانند خودشان یا گزینه‌شان را به عنوان رییس مجلس بگذارند، موضوع به شکل دیگری پیش خواهد رفت اما اگر قالیباف رییس مجلس آینده شود، این افراد در مجلس ساکت نخواهند نشست و ممکن است یک‌سری حواشی را در مجلس ایجاد کنند.»

سخنان میرسلیم بیانگر نوعی عدم یکدستی مجلس دوازدهم در مقایسه با مجلس یازدهم است. در این دوره از رقابت‌ها نمایندگانی که از لیست امناء وارد مجلس شده‌اند در میان سایر احزاب و تشکل‌ها دست بالا را در نیروهای اردوگاه اصول‌گرایی دارند و شاخصه اصلی نمایندگان جریان امناء انتقاد از عملکرد هیات رئیسه مجلس و شخص رئیس مجلس یازدهم (محمد باقر قالیباف) است. بنابراین در صورتی که قالیباف بتواند حمایت اکثریت نمایندگان مجلس را برای تصدی صندلی ریاست مجلس کسب کند، همان‌گونه که میرسلیم نیز پیش بینی کرده است به احتمال زیاد در ادامه راه مسیر دشواری در پیش خواهد داشت.»

در همین راستا روح‌الله ایردخواه، نماینده منتخب تهران و عضو لیست امناء به خبرنگارپارلمانی ایسکانیوز گفته بود: «پیش‌بینی می‌کنم در مجلس دوازدهم هیات رییسه محدودتر خواهد بود زیرا هیات رییسه نباید بر مجلس بچربد و باید صرفا در حد هماهنگ کننده باشد. بنابراین امیدوارم در مجلس دوازدهم نمایندگان در جایگاه اصلی خود قرار گیرند و مجلس ریاستی نباشد تا نمایندگان بتوانند نقش نمایندگی خودشان را آزادانه ایفا کنند.»

ذوالنور: رئیس مجلس نمی‌تواند فردی تصمیم‌گیری کند

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری یکی دیگر از نام‌های مطرح برای کاندیداتوری از سوی جبهه پایداری و شریان برای ریاست مجلس است. وی درباره اهدافش برای احراز این سمت گفته است: «در سالیان گذشته تغییراتی در آئین‌نامه داخلی مجلس اتفاق افتاده که قدرت و اختیار نمایندگان و صحن به رئیس مجلس انتقال پیدا کرده و الان مجلس رئیس محور است نه نماینده محور یا صحن محور؛ لذ، آئین‌نامه داخلی مجلس حتماً باید به طور جدی اصلاح شود.

رئیس مجلس حتماً باید با نظر صحن و نمایندگان تصمیم‌گیری کند و نمی‌تواند خودش فردی تصمیم‌گیری کند. حتماً باید اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس را جدی بگیریم؛ مجلس باید قانون مدار باشد و نمی‌شود مجلسی که قانون‌گذار و قوه مقننه است خودش با نقض قانون، قانون‌گذاری کند؛ لذا مجلس باید آئین‌نامه محور حرکت کند.»

شانس چه کسی برای ریاست مجلس دوازدهم بیشتر است؟

وی در راستای ادامه انتقادات از ریاست مجلس یازدهم شب گذشته در نشست شورای وحدت با منتخبین مجلس دوازدهم گفته است: « در یک سال گذشته که در جایگاه نایب رئیسی مجلس حضور داشتم، در بحث دستور جلسات نه با من نه از کس دیگری در هیات رئیسه نظرخواهی نشد. همه چیز شخصی بود. در واقع دستور جلسات اینگونه بود که از چه طرح و لایحه‌ای خوششان می آمد و یا خوششان نمی آمد.

اگر در سال ۹۸ در جلسه سران قوا قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، این آیین نامه حق را به نمایندگان داده است تا بتوانند نظرخواهی کنند اما در بحث بنزین این نظرخواهی نشد. چقدر تلفات در این موضوع دادیم و چقدر برای ترمیم آشوب‌های بنزین از پول‌های دریافتی خرج کردیم.»

متکی: توافق با ذوالنوری درباره ریاست مجلس منتفی است

نام منوچهر متکی نیز این روزها در کنار نام قالیباف و ذوالنور برای تصدی پست ریاسن مجلس مطرح می‌شود. وی درباره انگیزه اش برای کاندیداتوری ریاست مجلس گفته است: «آن‌چه مشخص است این است که جبهه پایداری حامی آقای قالیباف است. بنده نامزد نایب‌رئیسی نمی‌شوم چون معتقدم که در سرچشمه باید کار مجلس سامان پیدا بکند که آن اداره مجلس است که نکته دارد.

سه کاندیدای جدی وجود دارند؛ بنده، آقای ذوالنوری و آقای قالیباف. دو نگاه بر انتخابات هیئت رئیسه حاکم است؛ نگاه تحول‌خواه و نگاه حفظ وضع موجود. نامزد جدی با رویکرد تحولی بنده و آقای ذوالنور هستیم.»

وی در کنایه‌ای صریح به میزان رای قالیباف در انتخابات مجلس دوازدهم گفته است: «کسی که در انتخابات دوره قبلی مجلس یک میلیون و دویست هزار رای داشت این دوره ۴۰۰ هزار رای آورد و باید پیام این حرکت مردم را دریافت کنیم. مردم از مجلس تصویر مثبتی ندارند و معتقدند که این مجلس در سازه نظام محلی از اعراب ندارد.»

شانس چه کسی برای ریاست مجلس دوازدهم بیشتر است؟

متکی در واکنش به احتمال انصرافش به نفع ذوالنور نیز گفته است: «صحبت‌هایی در این زمینه داشتیم ولی چون کار به لحاظ شکلی و محتوایی به نحو درستی در دست انجام نبود بنابراین منتفی است.»

سرلیست شورای وحدت درباره موضع قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری گفته است: «ایشان تمام ذهن‌شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری است. ایشان جلساتش را هم برای ریاست‌جمهوری تشکیل داده است. در هر حال ایشان فعلاً فیگورشان این است که هر دو جا را حفظ کنند. هم کاندیداتوری برای ریاست مجلس را و هم کاندیداتوری ریاست جمهوری را».

اگر رئیس مجلس کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود، باید استعفاء دهد؟

پس از شهادت رئیس‌جمهور گمانه زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری بالا گرفت و براین اساس برخی کنشگران سیاسی گفتند چنانچه وی در انتخابات ثبت نام کند باید از نمایندگی مجلس استعفاء دهد و بر این اساس احتمال برگزیده شدنش به عنوان رئیس مجلس کاهش پیدا می‌کند اما قانون در این زمینه چه می‌گوید؟

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان درباره این که آیا اعضای شورای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانند نامزد انتخابات شوند، گفته است: «۳ نفری که عضو شورای اجرایی هستند وظایفشان مثل رئیس‌جمهور است. اگر رئیس‌جمهور خودش حضور داشته باشد می‌تواند در انتخابات نامزد شود؛ در نتیجه ثبت‌نام معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس قوه‌قضائیه و رئیس مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری ممنوعیت قانونی ندارد. بر این اساس صرفا کسانی‌که در اجرا و نظارت بر انتخابات نقشِ مستقیم دارند نمی‌توانند نامزد شوند، بنابر این قالیباف، اژه‌ای و مخبر برای حضور در انتخابات منع قانونی ندارند.»

مستقلین مجلس از کدام کاندیدا برای پست ریاست مجلس حمایت می‌کنند؟

در کنار برخی گمانه زنی‌هایی که در طیف اصول‌گرایی برای تعیین هیات رئیسه مجلس می‌شود، نباید از نقش نمایندگان مستقل و اصلاح‌طلب راه یافته به مجلس غافل بود. مهرداد لاهوتی، منتخب مردم لنگرود در مجلس دوازدهم در این زمینه به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: «قریب به ۱۰۰ نفر نماینده اصلاح‌طلب و مستقل شناسایی کرده‌ایم و به دنبال تشکیل فراکسیون مستقلین در مجلس دوازدهم هستیم. این تعداد قطعا در تعیین تصمیم‌های راهبردی مجلس از جمله تعیین رییس مجلس و نواب وی نقش موثری خواهند داشت.»

لاهوتی در پاسخ به این پرسش که مستقلین مجلس از کدام یک از کاندیدهای ریاست مجلس و نائب رئیسی حمایت خواهند کرد؟ گفت: «در این زمینه هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.»

اما از سوی دیگر احمد دنیامالی، منتخب مردم انزلی در مجلس و یکی دیگر از نمایندگان مستقل با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه مجلس آینده گفته است: «مردم و دلسوزان نسبت به استمرار ریاست آقای قالیباف سوال می‌کنند و بر اساس استمزاجی که از نمایندگان داشتم ریاست مجلس آینده به ایشان سپرده خواهد شد»

به گزارش ایسکانیوز؛ علاوه بر سه اسم مذکور برای کاندیداتوری ریاست مجلس؛ تاکنون روح‌الله متفکرآزاد، مجتبی یوسفی، محمد سرگزی، ابوالقاسم جراره، محمد رشیدی، صدیف بدری، احمد نادری و علی اصغر باقرزاده کاندیدای دبیری و علیرضا سلیمی، عبدالحسین روح الامینی، سید محمد میرمحمدی و رحیم زارع کاندیدای ناظری هیئت رئیسه مجلس دوازدهم هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =