سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز گفت: انشاالله برای امسال ۵ موضوع متفاوت و در واقع ۵ قصه متفاوت روی میز داریم و بنا بریم که اگر توانمان اجازه بدهد فیلمشان را بسازیم. یعنی تمام تلاشمان را میکنیم که بتوانیم بسازیم و به جشنواره فیلم فجر برسانیم.
وی با بیان اینکه طبیعتا سینما قابل پیشبینی نیست و ممکن است از پنج فیلمی که هدف گذاری کردیم مثلا به دو تا برسیم افزود: یکی از اهداف ساخت فیلمی راجع به شهید کاوه شهیدی از استان خراسان رضوی است که قبلا یک بار ساخته شده و ما دوباره تلاش میکنیم که نسخهای جدید با یک رویکرد متفاوتی بسازیم ضمن احترام به کار پیشین که کار فوق العاده آقای اردکان است که قابل تقدیر است.
حسینی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ساخت فیلمی در خصوص شهید شاهرخ ضرغام است؛ شخصیت این شهید کاراکتر جذابی است و امیدوارم بتوانیم ادای دین درستی در سینما به این شهید والامقام داشته باشیم زیرا ایشان شخصیت خیلی عجیب و غریب، شگفت آور و جذابی دارند.
وی ساخت فیلمی در خصوص شهید املاکی شهیدی از استان گیلان را از اهداف دیگر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس خواند و تصریح کرد: ایشان شهیدی است که رهبر معظم انقلاب توصیف خیلی خاصی راجع به این شهید دارند و میفرمایند که «اگر دنبال قهرمان میگردید سراغ شهید املاکی بروید و املاکی را بشناسید» این توصیف یعنی چیزی حضرت آقا راجع به ایشان دیده به نظر میرسد باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار کرد: ساخت فیلمی در خصوص شهید هدایت الله طیب بچه کهگیلویه بویراحمد و تحصیل کرده آمریکا که آدم خیلی ویژهای است نیز از اهداف ما است. شهید طیب پیش از انقلاب اسلامی جریانی را متوجه میشود در قبال بذرها و موضوعاتی که توسط آمریکا دارد در کشور ما رخ میدهد و میرود آمریکا تحصیل میکند و بنا دارد کار ویژهای را انجام بدهد و شکل متفاوتی از کارهای دفاع مقدسی سنتی متداول دارد.
وی یکی دیگر از اهدافی که فیلمی برای آن ساخته خواهد شد را در مورد مدرسهای به نام مدرسه هدایت عنوان کرد و ادامه داد: البته اسم فعلی که برای فیلم نامه گذاشته شده که احتمال خیلی زیاد عوض خواهد شد به اسم «نوازنده» است. فیلم در خصوص مدرسهای در اصفهان است که تعداد ۳۰۰ نفر شهید داده است و فیلم بسیار بانشاط نوجوانانه و جذابی است.
حسینی خاطرنشان کرد: فیلمنامه نویسی در ایران برای سینمای اجتماعی کار خیلی سختی است. برای سینمای طنز نیز همینگونه است و برای سینمای مقدس کار خیلی سختتر است زیرا موضوع بیرونی و درگیرانه است و ایجاد درام بیرونی در عین حالی که بناست روایت متفاوتی از آدمهایی بده که این آدمها علاوه بر اون اکت بیرونی دچار یه سلوک درونیاند؛ برای همین مثلا فیلمنامه «غریب» به مراتب سختتر از تمام فیلمنامههایی است که منی که شغلم و رشته تحصیلیام فیلمنامه است دیدهام.
وی با اشاره به اینکه فیلمنامه «غریب» که علاوه بر اکت بیرونی بناست سلوکی درونی آدمی به اسم بروجردی را به تصویر بکشد و من مخاطب آن را باور کنم واقعا کار دشواری است ادامه داد: برای همین میگوم فیلم های دفاع مقدس همین وضع موجودش یک سر و گردن بالاتر از وضعیت سینمای موجود ایران است اما قطعا جای بهبود دارد و حتما میتواند بهتر از این بشود و البته باید هم بهتر از این بشود و باید خودش را به زبان روز تطبیق دهد و برای مخاطبی حرف بزند که تکلیفش مشخص است و میخواهد مخاطب آن را بفهمد و باهم مفاهمه و گفتوگو کنند.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه ساخت فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» بسیار تکنیکی، فنی و سخت بوده در توضیح سختیهای ساخت چنین فیلمی در شرایط جغرافیایی جنگلی و کوهستانی گفت: در فرآیند ساخت این فیلم دوتا انتخابات، تغییر دوتا رئیس جمهور، دوتا حمله به اسرائیل اتفاق افتاد که همه این موارد ایجاد زمینهای میکرد که ساخت فیلم را سختتر کند.
وی با اشاره به اینکه خود قصه این فیلم بسیار پر تنش بوده افزود: در دل داستان پر از ماجرا بود و نوسانات خیلی زیادی داشت. حجم داستان حجم جدی بود و باید تلاش میکردیم بین همه این موارد یک تعادلی را ایجاد کنیم.
حسینی با بیان اینکه برای ساخت «شمال از جنوب غربی» از ۲۴۰ تا لوکیشن استفاده کردیم اظهار داشت: وقتی صحبت از ۲۴۰ لوکیشن میکنم منظور این نیست که زاویه دوربین عوض بشود بلکه منظور این است که امروز یک شهر بودیم و فردا شهر دیگری بودیم و ۲۴۰ تا فضای مختلف برای فیلمبرداری استفاده شد که در سینمای ایران بی سابقه است.
وی خاطرنشان کرد: همه تصور میکردند که ما در حال ساخت یک فیلم داخل جنگل هستیم و همه جنگل شبیه همدیگه است در صورتی که جنگل همه جا شبیه نیست و بنا داشتیم که آن خوف و فضای تشکیل جبهه سوم را به نظاره بنشینیم.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پاسخ به اینکه انفجارهای داخل جنگل از نظر زیست محیطی چه آسیب های داشت بیان کرد: ما هچ کاری را برخلاف نظر محیط زیست و جنگلبانی انجام ندادیم و حواسمان کاملا جمع بود. همچنین به دلیل شرایط آب و هوایی و فیزیک منطقه، بازیگران خسته میشدند و ما دچار مشکلات جدی بودیم و ساخت این فیلم بسیار کار پیچیدهای بود و اینکه بتوانیم عوامل و آن حجم از بازیگران را کنار همدیگر نگه داریم خیلی سخت بود.
انتهای پیام/
نظر شما