نصف بیمارستان‌های دولتی کمتر از 100 تخت دارند/ افزایش ظرفیت نیازمند ساختار مناسب است

مشاور عالی وزیربهداشت در مراسم اختتامیه همایش آموزش پزشکی از اقتصادی نبودن نیمی از بیمارستان‌های کشور و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها بدون داشتن زیرساخت مناسب به عنوان دو مسئله مهم فعلی نظام سلامت یاد کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مراسم اختتامیه بیست‌وششمین همایش کشوری آموزش پزشکی، ۵ اردیبهشت با حضور معاون آموزشی و مشاورعالی وزیر بهداشت برگزار شد.

در ابتدا حوریه محمدی، دبیر علمی همایش، ضمن بیان محورهای همایش و آمارهایی نظیر میزان مشارکت، تعداد و نوع رویدادها و پایان‌نامه‌های ارائه شده، از رونمایی سایت «توانا» خبر داد.
دبیر علمی همایش درمورد سایت توانا گفت: این سایت دارای سه بخش همتا، اساتیدخبره و پژوهشگر است. اساتید صاحب نظر آموزش پزشکی که آمادگی و فرصت پژوهش دارند می‌توانند به عنوان اساتید خبره در این سایت عضو شوند.

اساتید جوان‌تر و دانشجویان دکترا که علاقه دارند به دیگر دانشجویان کمک کنند، باید از طریق بخش همتا در این سامانه ثبت‌نام کنند و هر دانشجو یا حتی عضو هیئت علمی‌ای که ایده‌ای دارد و برای عملی کردن آن به کمک نیاز دارد، باید ایده اولیه و زمینه‌ای که در آن به کمک احتیاج دارد را در سایت بارگذاری نماید؛ پس از آن با اساتید یا دانشجویان دیگری که می‌توانند به آن‌ها کمک کنند لینک شده و با هم تیم تحقیقاتی تشکیل می‌دهند.

وی درمورد اجرای آزمایشی این سایت ادامه داد: قبل از اینکه به شکل رسمی از سایت رونمایی شود، یک دوره به صورت آزمایشی و با همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها استفاده شده و به نتایج خوبی‌هم رسید.

در ادامه همایش سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزرات بهداشت ضمن بیان اینکه یکی از مشکلات این‌گونه جشنواره‌ها حضور کم افرادی است که مسئول اجرایی آموزش هستند(مثل معاونین آموزشی و...) گفت: البته امسال تقریبا همه‌ی معاونین آموزشی حضور داشتند.

حسینی درمورد چشم‌انداز اقدامات در حوزه آموزش‌پزشکی گفت: باید سعی کنیم کنگره آموزش پزشکی را در سطح منطقه مطرح کنیم و همینطور در آینده برنامه‌ریزی‌های بین المللی بیشتری داشته باشیم، زیرا مطمئن هستیم که تنوع، حجم و عمق کارهایی که در زمینه آموزش پزشکی در کشورما انجام میشود در کمتر کشوری وجود دارد.
در ادامه علی جعفریان، مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، پس از تقسیم کردن اهداف نظام سلامت به چهار بخش دسترسی به خدمت، ارتقای کیفیت خدمت، کاهش هزینه خدمت و اجرای عدالت در دسترسی، درباره تاثیر آموزش بر هر یک از این بخش‌ها توضیح داد.

وی درمورد تاثیر آموزش در حوزه دسترسی به خدمات گفت: گام بزرگی که ما توانسته‌ایم در این حوزه برداریم تربیت نیروی انسانی بوده‌است. نیاز نداشتن به پزشک خارجی و بیشتر بودن ظرفیت تربیت نیروی انسانی از تقاضا در برهه‌هایی از دهه ۷۰ و ۸۰ نشان‌دهنده موفقیت آمیز بودن این گام در آموزش پزشکی است.

جعفریان اضافه کرد: البته تصمیم غلطی که در چند سال اخیر گرفته شده، افزایش ظرفیت بدون داشتن زیرساخت‌های لازم آموزشی بوده است. این یک مسئله طبیعی است که افزایش ظرفیت نیازمند افزایش بودجه است، اما اگر ما این را مطرح کنیم می‌گویند که وزارت بهداشت فقط دنبال پول است. تربیت درست دانشجو نیازمند زیرساخت مناسب است.
مشاورعالی وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه بومی‌گزینی یکی دیگر از مسائل مطرح در دسترسی به خدمات است، گفت: در سال‌های گذشته کارهایی انجام شده‌، با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده و در مواردی به نتایجی هم رسیده‌است. باید آفت‌های این روش را به حداقل برسانیم و از مزیت‌های آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: موارد مطرح دیگر در حوزه دسترسی به خدمت، برنامه پزشک خانواده و تغییرات انجام‌شده در رشته‌های فوق تخصص هستند. در پزشک خانواده ما همچنان به دنبال اجرای صحیح و بهره‌وری بیشتر هستیم و در تغییرات رشته‌های تخصص توانسته‌ایم دوران تحصیل را کوتاه و رشته‌های کم متقاضی را تا حدودی پرطرفدارتر کنیم.

جعفریان درمورد حوزه کیفیت خدمات توضیح داد: باید محتوای آموزشی و نحوه تدریس این محتوا بررسی شود. برای مثال در حال حاضر ما در مبحث جراحی نظری مطالبی را در کلاس آموزش می‌دهیم که به درد هیچ پزشکی نخواهد خورد. این موارد باید اصلاح شوند. از طرف دیگر نحوه تدریس باید با فناوری‌های روز دنیا همگام شود.

مشاورعالی وزیر بهداشت درمورد محور سوم که کاهش هزینه‌های خدمت است، گفت: یکی از ضعف‌های ما این است که حوزه آموزش ما کاملا از مبحث اقتصاد درمان دور است. یعنی پزشک ما هیچ چیز درمورد اقتصاد درمان نمی‌داند. اینکه هر دارویی را بدون در نظر گرفتن میزان موجودی آن در کشور تجویز کنیم نشانه سواد نیست، بلکه نشان دهنده بی‌توجهی ما نسبت به جایی است که در آن کار می‌کنیم. ما در این حوزه به ورود انجمن‌های علمی و طرح برنامه‌های اجرایی نیاز داریم.

جعفریان درمورد حوزه چهارم یا همان عدالت در دسترسی، ادامه داد: یکی از مباحث، موضوع پذیرش دانشجوها و سهمیه‌هاست. وزارت علوم و شورای فرهنگی دارند به صورت جدی روی این مسئله کار می‌کنند. امیدوار هستیم که این فعالیت‌ها به نتایج مثبتی برسد و ما شاهد برقراری عدالت در پذیرش دانشجو شویم.

وی افزاود: در خدامت هم ما در مبحث عدالت با چالش‌هایی رو به رو هستیم. به دلیل وسعت جغرافیایی ایران ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات مشکل است. نصف بیمارستان‌های دولتی در ایران، کمتر از صد تخت دارند،یعنی هیچ‌کدام از آن‌ها اقتصادی نیستند. هزینه برخی از این بیمارستان‌ها به حدی زیاد است که اگر تعطیلشان کنیم و بیمارها را باهلیکوپتر به بیمارستان‌های دورتر منتقل کنیم به مراتب صرفه اقتصادی بیشتری دارد. در نتیجه راه از بین بردن بی‌عدالتی ساختن بیمارستان نیست و باید از روش‌های دیگری استفاده شود.

وی در نهایت گفت: برای توسعه آموزش ما باید تمرکز خود را روی بهبود شرایط هیئت علمی، افزایش مشارکت دانشجویان و بهینه کردن آموزش بگذاریم. همه تلاش ما بر این است که با ارتقای آموزش و خدمات پزشکی رضایت عمومی را افزایش دهیم.
در آخر همایش با اهدای جوایز به رتبه‌های برتر و برگزیدگان جشنواره آموزش پزشکی به پایان رسید.

خبرنگار: زینب خوانساری

انتهای پیام/

کد خبر: 1265547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =