مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، رکن اصلی نظام آموزش عالی‌اند

رئیس سازمان امور دانشجویان، با هشدار درباره بحران‌های روانی در میان دانشجویان، مراکز مشاوره را رکن راهبردی نظام آموزش عالی خواند و بر لزوم تقویت نیروی انسانی، بودجه و نگاه مدیریتی برای توسعه این مراکز تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رئیس سازمان امور دانشجویان روز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، در آیین نکوداشت روز ملی روانشناس و مشاور و مراسم تقدیر از برگزیدگان مراکز مشاوره دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن تبریک این روز به مشاوران و روانشناسان دانشگاهی، بر نقش کلیدی این مراکز در ارتقاء سلامت روان دانشجویان تأکید کرد.
وی با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی در مراکز مشاوره دانشگاهی گفت: در حال حاضر با حدود ۳۱۳ مشاور فعال در سطح کشور، نسبت دانشجو به مشاور به‌طور میانگین ۲۲۳۶ به یک است؛ این در حالی است که استانداردهای جهانی و نیاز واقعی ما به مراتب بالاتر است. در بهترین حالت، باید به ازای هر ۶۰۰ تا ۹۰۰ دانشجو یک مشاور داشته باشیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان با تأکید بر جایگاه راهبردی دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف این دفاتر، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی متناسب با تحولات روانشناختی روز دنیاست؛ به‌ویژه در مواجهه با چالش‌های ناشی از گسترش فضای دیجیتال و ظهور نسل Z، که از کودکی درگیر تکنولوژی بوده‌اند.
وی ضمن اشاره به تأثیرات پاندمی کرونا بر افزایش اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب در جامعه دانشگاهی، هشدار داد: ما اکنون با دو خطر جدی مواجه هستیم؛ بی‌انگیزگی دانشجویان نسبت به تحصیل، و تمایل فزاینده به مهاجرت. این دو تهدید، آینده علمی کشور را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد.
او با انتقاد از کم‌توجهی برخی مدیران دانشگاه‌ها نسبت به نقش مشاوران تصریح کرد: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یک رئیس دانشگاه با تخصص فنی یا مهندسی، ضرورت و کارکرد مشاوره روان‌شناختی را به‌خوبی درک کند. این وظیفه مشاوران است که با ارایه تحلیل و مستندات تخصصی، مدیران را نسبت به این مسائل هوشیار کنند.
در بخشی دیگر از سخنان خود، رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به مشکلات ساختاری، بودجه‌ای و فیزیکی مراکز مشاوره گفت: یکی از دردهای مزمن این حوزه، تخصیص نهایی نیافتن بودجه‌ها توسط معاونت‌های مالی دانشگاه‌هاست. همچنین بسیاری از مراکز در فضاهایی نامناسب و غیردر شأن فعالیت حرفه‌ای روان‌شناسی مستقرند.
وی همچنین به اهمیت درس «مهارت‌های زندگی» در پیشگیری از آسیب‌های روانی اشاره کرد و خواستار توجه ویژه به طرح «سیمای زندگی» به عنوان ابزاری کارآمد در شناخت دقیق‌تر وضعیت روانی دانشجویان شد.
وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های مغفول مانده‌ای مانند همکاری اساتید دانشگاه، همیاران مشاور، نخبگان دانشگاهی و حتی مشارکت خیرین، تأکید کرد: ما باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه کیفی مراکز مشاوره استفاده کنیم. دانشگاه شیراز نمونه‌ای موفق در بهره‌گیری از ظرفیت خیرین برای ایجاد مراکز مشاوره با مسئولیت اجتماعی است. این الگو می‌تواند در سراسر کشور تکرار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1266233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =