فعالیت ۲۹ دانشکده موضوع‌محور با تمرکز بر هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی

سرپرست دانشکدگان فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی، از فعالیت ۲۹ دانشکده مسئله‌محور در کشور خبر داد و تأکید کرد: با تأکید مقام معظم رهبری و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر تحول در حوزه هوش مصنوعی، مسیر آموزش، پژوهش و فناوری با تمرکز بر کاربست ابزارهای هوشمند و توانمندسازی تخصصی در حال توسعه است.

علی هارون‌آبادی، سرپرست دانشکدگان فضای مجازی، هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به تأکید محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بر تحول ساختاری دانشگاه و حرکت به سوی دانشکده‌های مسئله‌محور، گفت: در گذشته رشته‌های دانشگاهی دارای مرزبندی‌های مشخص بودند، اما امروزه این مرزها کمرنگ شده و تعامل بین رشته‌ها به‌طور گسترده‌ای در حال انجام است. به‌طور مثال، دانشجویان مهندسی پزشکی به حوزه هوش مصنوعی ورود کرده‌اند و بالعکس، دانشجویان سایر رشته‌های مهندسی نیز به حوزه‌های میان‌رشته‌ای توجه دارند.

وی ادامه داد: برای تحقق این رویکرد، دانشکدگان موضوعی در حوزه‌های آموزش، پژوهش و فناوری راه‌اندازی شده‌اند که نقش مهمی در حل مسائل ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. یکی از این دانشکدگان، دانشکده هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته اجتماعی است که از مراکز کلیدی دانشگاه محسوب می‌شود.

هارون‌آبادی با بیان اینکه ۲۹ دانشکده موضوعی در سطح کشور فعال شده‌اند، تصریح کرد: این دانشکده‌ها مأموریت‌محور هستند و مسائل مهم و کاربردی را در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کنند. هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های تأثیرگذار است که اگرچه امروزه بسیار پررنگ شده، اما ظرفیت‌های آن هنوز به‌طور کامل بروز نیافته است. در آینده‌ای نزدیک، اثرات عمیق هوش مصنوعی بر تمامی حوزه‌ها از صنعت و سلامت گرفته تا آموزش و سرگرمی قابل مشاهده خواهد بود.

وی افزود: در حوزه تولید علم، جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقالات علمی مرتبط با هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه جایگاه مناسبی دارد، اما در زمینه سرمایه‌گذاری فناورانه نیاز به شتاب بیشتری وجود دارد.

سرپرست دانشکدگان هوش مصنوعی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تأکیدات طهرانچی در ابتدای سال درباره ضرورت تحول در حوزه هوش مصنوعی، گفت: در راستای این رویکرد، دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال توانمندسازی اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. دوره‌های مهارتی مبتنی بر دانش کاربردی، آموزش ابزارهای هوش مصنوعی و طراحی بسته‌های استاندارد در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین به توسعه زیرساخت‌های فناورانه اشاره کرد و افزود: داشبوردهای تخصصی برای استفاده اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال طراحی و پیاده‌سازی است. همچنین اقدامات مناسبی برای تأمین سخت‌افزار و تراشه‌های مرتبط با هوش مصنوعی در حال انجام است.

هارون‌آبادی تصریح کرد: همایش‌ها نیز به‌صورت منسجم و بر اساس مأموریت‌های تعریف‌شده برای دانشکده‌ها برگزار می‌شود. در حوزه مجلات علمی و طراحی دروس میان‌رشته‌ای نیز اقدامات متعددی انجام شده تا گروه‌های آموزشی مختلف بتوانند از ظرفیت‌های مشترک بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1267190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =