به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اجلاس سراسری مدیران گروههای معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد مقدس برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جایگاه دفع ضرر و کسب منفعت در بیان قرآن کریم، اظهار کرد: دفع ضرر و کسب منفعت همواره همراه هم در قرآن کریم بیان شده است. البته دفع ضرر امری مربوط به حال است و کسب منفعت به آینده اختصاص دارد.
وی ادامه داد: خداوند در داستان حضرت سلیمان (ع) که بحث سحر را مطرح میکنند، دو جنبه ضرر رساندن و نفع رسانی علم را مطرح میکنند. حضرت رسول (ص) نیز در ماجرای مواجهه مردم با علامهای که علم انساب و شعر میدانست، فرمودند که او فضلی دارد که نه ضرر میرساند و نفع.
به گفته وی، از دفع ضرر در ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان پایداری و از کسب منفعت با عنوان کارآمدی یاد میشود.
طهرانچی همچنین وظیفه عالمان در جامعه را براساس آیات قرآن کریم، اولا دفع ضرر از طریق انذار و کسب منفعت بوسیله بشارت دانست.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح حلقه رشد دانایی که از تدریس آغاز میشود و در تعلیم، مشاهده، تخیل، تعقل، تفقه، تدبر، تفکر، تذکر ادامه مییابد و به تشکر خاتمه مییابد، تصریح کرد: کتب ما عمدتا ماهیت تعقل، تفقه، تدبر یا نهایتا در کلاس اخلاق، تذکر دارند. نسلهای قبلی به دنبال تعقل بود اما سوال آن است که نسل جدید نیز به دنبال تعقل است؟ غرب با فضای مجازی، شهوت، غضب و وهم را در میان نسل جدید گسترش داد و مانع حاکمیت تعقل در میان آنها شد. حالا حلقه هوش مصنوعی را نیز برای پر کردن خلا تعقل به میدان آورده است.
وی معتقد است، نسل جدید به دنبال تخیل است درحالی که نسلهای قدیمی پیگیر تعقل هستند. به همین دلیل زبان مشترک میان این دو نسل به خوبی شکل نگرفته است.
محمدمهدی طهرانچی گفت: در قضیه حرکت عصای حضرت موسی (ع) قوه خیال افراد از طریق ابزار و فناوری پاسخ داده و فعال شد. همانطور که آن روز عصای حضرت پس از حرکت خوفناک بنظر رسید و خداوند به ایشان خطاب کرد که لاتخف، امروز نیز این خطاب به ما است که در مقابل فناوریهای نو بیمناک نباشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نسل تربیت گسترده فضای دیجیتال که از آن به عنوان «نسل زد» یاد میشود، برخلاف نسل ما که متنگرا هستیم، کاملا تصویرگراست. مهمترین ابزار تلفنهای همراه، دوربین آنهاست؛ فلسفه آن نیز این است که هرچه در تلفنتان میبینید، درست هم هست.
طهرانچی بیان کرد: فناوری قوه خیال را مورد هدف قرار میدهد و دیدگان را سحر و دل را تابع میکند. این، داستان انسان و فناوری است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: هنر انقلاب صنعتی این بود که در ابتدا حیات گیاهواره، سپس حیاتواره و حالا انسانواره به ماشین داده که هوش مصنوعی مصداق ابزار انسانواره است.
وی افزود: استادمان در سال ۱۹۹۶ که هنوز اینترنت به شکل امروز مورد استفاده گسترده نبود، به من گفت که اینترنت به پیامبر عصر جدید و حجت انسانها تبدیل میشود. ما باید متوجه باشیم که امروز سخن ما برای نسل جدید حجت دارد یا دادههایی که ماشین به او ارائه میدهد.
به گفته طهرانچی، انقلاب صنعتی دوره جدید از تعامل انسان و ماشین را ایجاد کرده که ابزار ماشین را به ماشین همراه تبدیل کرده است. امروز نیز در یک مسیر حرفهای به دنبال زوجیت انسان و ماشین هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رونمایی از اولین نسخه هوش مصنوعی آموزش عالی در روزهای اخیر درحالی که وعده رونمایی از آن برای سال ۲۰۲۷ داده شده بود، بیان کرد: باید بدانیم که پاسخ ما به این تحولات چیست. آیا میخواهیم بر طریق گذشته باقی بمانیم و بر آن اصرار بورزیم یا مسیر تازهای را در پیش گیریم؟
وی تشریح کرد: تعیین اهداف روشن برای یادگیری موثر، ارائه توضیحات دقیق فراتر از پاسخهای سطحی، درک مفاهیم پیچیده، ارائه مثالهای واقعی و کاربردی، تمرین نوشتن و بازخورد نوشتاری، نقش آفرینی در یادگیری و استفاده از زبان، تشخیص درستی مطلب و ثبت پیشرفت در دفتر یادگیری همگی از ویژگیهایی است که برای این هوش مصنوعی ذکر کردهاند.
محمدمهدی طهرانچی معتقد است باید بدانیم و توجه داشته باشیم که ما در چه نقطهای قرار داریم و فرزندانمان کجا ایستادهاند.
انتهای پیام/
نظر شما