۶۷ درصد زندانیان کرمان زیر دیپلم هستند

دادستان کرمان در نشستی با مدیرکل آموزش و پرورش استان، از کمبود شدید فضای آموزشی، عقب‌ماندگی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ارتباط سطح تحصیلات با بزهکاری انتقاد کرد و خواستار مشارکت فرابخشی برای احیای نظام آموزشی شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمان، مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان، امروز در نشستی با مدیرکل آموزش و پرورش استان، به تحلیل وضعیت کنونی نظام آموزشی پرداخت و خواستار تحرک و تصمیم‌گیری جدی برای حل مشکلات ساختاری در این حوزه شد.

بخشی در ابتدای صحبت‌های خود به عقب‌ماندگی استان در سرانه فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: در حالی که میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۶ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است، این رقم در استان کرمان تنها ۴.۶ متر مربع است؛ عددی که به روشنی از کمبود فضا و زیرساخت‌های آموزشی حکایت دارد.

او افزود: «متأسفانه بیش از ۴۹۰ کلاس درس در استان با تراکم دانش‌آموزی بیش از ۳۵ نفر اداره می‌شود که این مسئله نه تنها بر فرایند یاددهی و یادگیری تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه کیفیت آموزش را به شکل جدی کاهش می‌دهد.» این آمارها، نیاز مبرم به ساخت و توسعه فضاهای آموزشی جدید را نشان می‌دهد.

دادستان کرمان همچنین بر ضرورت تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: بر اساس اهداف برنامه هفتم توسعه، میانگین توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ۵۷ درصد است، اما در کرمان این شاخص تنها ۴۶ درصد است که بیانگر یک ضعف ساختاری در این زمینه است.این فاصله ۱۰ درصدی نشان‌دهنده نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در این بخش است تا استان بتواند نیروی کار ماهر مورد نیاز خود را تربیت کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان خواستار بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برای جبران این فاصله و ارتقاء سطح آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شد.

بخشی با اشاره به ارتباط مستقیم سطح تحصیلات با بروز آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: «بر اساس آمارهای موجود، ۶۷ درصد از زندانیان استان کرمان دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند.» این آمار به روشنی نشان می‌دهد که تقویت زیرساخت‌های آموزشی و توجه جدی به فرایند تحصیل، نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد. آموزش، به عنوان یک عامل بازدارنده قدرتمند، می‌تواند سد محکمی در برابر بزهکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد کند.

دادستان کرمان بر اجرای گسترده‌تر طرح "نماد" (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) تأکید کرد و گفت: لازم است تمامی مدارس استان در اجرای این طرح مشارکت فعال داشته باشند. وی همچنین همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نظارتی در این مسیر را ضروری دانست تا بتوان فرایند آموزش و مراقبت را ارتقا داد و از آسیب‌پذیری دانش‌آموزان در برابر مخاطرات اجتماعی کاست.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در پایان با تأکید بر نقش بنیادین آموزش در آینده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان، خواستار حرکت جهادی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها برای عبور از بحران آموزشی شد.

او افزود: رفع مشکلات آموزش نباید صرفاً وظیفه آموزش و پرورش تلقی شود، بلکه موضوعی فرابخشی است که به مشارکت جدی نهادهای قضایی، نظارتی و حتی نهادهای مردمی نیاز دارد. این دیدگاه جامع‌نگر، مسئولیت حل چالش‌های آموزشی را از دوش یک نهاد برداشته و آن را به وظیفه‌ای همگانی تبدیل می‌کند.

خبرنگار: زهرا اسکندری

انتهای پیام/

کد خبر: 1273653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =