انتخابات 2016 آمریکا(6): نبرد بزرگ  بر سر  نیویورک

 ایالت نیویورک یکی از مهمترین مناطقی است که انتخابات درون حزبی در آن می تواند سرنوشت کل انتخاب هر کدام از کاندیداهای حزب دموکرات و جمهوریخواه را مشخص کند. در حالی که در چند هفته گذشته در میان دموکرات ها "برنی سندرز" از 8 ایالت 7 ایالت را برده است، اما هنوز هم هیلاری کلینتون  به خاطر حمایت  سوپر دلیگیت ها، هم در امار های رسمی  جلو تر از برنی سندرز است. اما شاید  رای نیویورک رویکردها را تغییر دهد.

ایسکانیوز/ گروه بین الملل: نبرد بر سر نیویورک می تواند سرنوشت انتخابات امریکا را تعیین کند. رقابت های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مراحل حساس خود رسیده است. رقابتهای یکه تا امروز فراز و نشیب های فراوانی به خود دیده و هم اکنون در یکی از مقاطق سرنوشت ساز خودش قرار گرفته است.

ایالت نیویورک یکی از مهمترین مناطقی است که انتخابات درون حزبی در آن می تواند سرنوشت کل انتخاب هر کدام از کاندیداهای حزب دموکرات و جمهوریخواه را مشخص کند. در حالی که در چند هفته گذشته در میان دموکرات ها "برنی سندرز" از 8 ایالت 7 ایالت را برده است، اما هنوز هم هیلاری کلینتون به خاطر حمایت سوپر دلیگیت ها، هم در امار های رسمی جلو تر از برنی سندرز است. اما شاید رای نیویورک رویکردها را تغییر دهد. اگر سندرز در نیویورک پیروز شود شاید سوپر دلیگیت ها هم نظرشان تغییر کند.

در حزب مقابل نیز با وجود این که ترامپ هچون سابق پیشتاز است اما از سرعت فاصله گرفتنش کاسته شده است. به صورتی که بسیاری از بزرگان محافظه کار حزب جمهوریخواه امیدوارند که تد کروز بتواند ترامپ را متوقف کند. اما در رقابت بر سر نیویورک به چند دلیل احتمال پیروزی ترامپ بیشتر از تد کروز است. ترامپ اصالتا اهل نیویورک است. در این شهر شناخته شده است و بسیاری از جریانات مالی و سرمایه داری این شهر از ترامپ حمایت می کنند. از طرف دیگر رویکرد شدیداً مذهبی و ضد مدرن تد کروز در شهری همچون نیویورک خواهان ندارد. تد کروز شاید در ایالت های جنوبی که سنتی تر و مذهبی تر هستند توانسته باشد رای جمع کند. اما در ایالت لیبرال تر و مدرن تری مثل نیویورک تد کروز شانسی برای پیروزی ندارد. از طرف دیگر کروز در ماه های گذشته با اظهاراتی عجیب سبک زندگی نیویورکی ها را به سخره گرفته بود. هنوز این موضوع در خاطره رای دهندگان نیویورکی باقی مانده است. به هر صورت به نظر می رسد در جناح جمهوری خواهان تراپ شانس بسیار زیادی دارد که نیویورک را با خود همراه کند و بتواند پیروز این میدان باشد.در مقابل در جناح دموکرات ها برنی سندرز باید تمام تلاش خود را بکند که در نبرد نیویورک پیروز باشد. اگرسندرز این نبرد را ببرد می تواند امید داشته باشد که در هفته های آینده ورق را برگرداند.

در این بین در روزهای اخیر بحث های بسیاری در نقد سیستم انتخاباتی ایالات متحده آمریکا مطرح شده است. به صورتی که در میان دموکرات ها بسیاری از جوانان و اعضای پیشرو حزب نسبت به سیستم حزبی در تقسیم دلیگیت ها و این که در نهایت سوپر دلیگیت ها می توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند، اعتراض داشته اند. به صورتی که حتی سندرز هم بعد از انتخابات وایومینگ که با اختلاف 12 درصدی پیروز شد اما دلیگیت های هیلاری کلینتون بیشتر شد، به این موضوع اعتراض کرده است.

در میان جمهوری خواهان نیز ترامپ معترض است. در واقع در هفته های گذشته دونالد ترامپ و برنی سندرز هر کدام به طور جداگانه ساز و کار دلگیت ها و انتخاب کاندیدا در حزب مربوط به خود را نقد کرده اند. حتی بعضا آن را کلاه برداری و فریبکاری نامیده اند. ترامپ در مصاحبه خودش با سی.ان.ان به انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در کلورادو، جورجیا، کارولینای شمالی اشاره کرد. وی معتقد است که اعضای اصلی حزب جمهوری خواه نمی خواهند در نهایت رای بیاورد. در حالی که مردم به او رای می دهند. نکته جالب دیگر این است که ترامپ حتی از سندرز هم نام برده! ترامپ در نقد سیستم انتخاباتی به سی ان ان گفت: "این سیستم انتخاب دلگیت ها اصلاً عادلانه نیست. من از برنی سندرز خیلی خوشم نمی آید، اما در حق او هم اجحاف شده است پشت سر هم ایالت ها را برنده می شود اما تقسیم دلگیت ها عادلانه نیست. همین مشکل حزب ما را سندرز با سوپردلگیت ها دارد."

پرایمری ایالت نیویورک که قرار است در ۳۱ فروردین ماه برگزار شود شاید حساس ترین انتخابات باشد. در میان دموکرات ها دلیگیت ها به تعداد ۲۴۷ رای است که به نسبت آراء کسب شده بین دو نامزد تقسیم می شود. ۴۴ رای دیگر غیر متعهد یا همان سوپر دلیگیت ها هستند.

در حزب جمهوریخواه ۹۵ رای وجود دارد که سیستم تقسیم آن به این شکل است:

- ۲۷ بخش یا حوزه انتخاباتی در ایالت نیویورک وجود دارد دارد، در هر بخش بطور جداگانه ۳ رای ایالتی تقسیم می شود. مجموعاً ۸۱ رای.

- ۱۴ رای باقیمانده درسطح کل ایالت تقسیم می شوند.

در تمام ۲۷ حوزه انتخاباتی و نیز در سطح کل ایالت نامزدی که بالای ۵۰درصد آراء را کسب کند تمام دلگیت ها را می برد، در غیر این صورت به نسبت آراء کسب شده تقسیم خواهد شد.

فواد شمس

301301

کد خبر: 625387

وب گردی

وب گردی