چه کسانی مخالف افزایش رشد جمعیت در کشور هستند؟

برخی از دست‌اندرکاران اجرایی کشور و افراد تصمیم‌ساز در دولت معتقدند نرخ رشد فعلی جمعیت در کشور مناسب بوده و نیازی به برنامه‌ریزی برای اصلاح ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ طبق آمارهای رسمی اعلام شده نرخ رشد جمعیت در دهه 90 روندی منفی داشته که می‌تواند حاصل اجرای سیاست‌های نادرست کنترل جمعیت در دهه 70 باشد. با صدا در آمدن زنگ خطر پیر شدن جمعیت ایران در سال‌های آینده برخی از کارشناسان فرهنگی به دنبال چرایی و عوامل ایجاد بحران جمعیت شده‌اند. 

مهدی نادری معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران با انتقاد از اینکه اجماعی بین دولتمردان و مسئولان برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت وجود ندارد، گفت: تضاد سیاست در دولت و اجرایی نکردن سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری خانواده‌ها از عوامل مهم برای کاهش رشد جمعیت است.

نادری با اشاره به رشد منفی جمعیت بیان کرد: سیاست‌های کنترل جمعیت در کشور را مهم‌ترین عامل در پیدایش رشد منفی جمعیت را می‌توان دانست چرا که فعالیت کارشناسی دقیق و حساب شده برای اعمال این سیاست‌ها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه دهه 60 تهدید افزایش جمعیت در کشور وجود داشت، گفت: سیاست‌های کاهش و کنترل جمعیت در دهه 60 آغاز شد اما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی باید در سال های پایانی دهه 70 و قبل از آغاز دهه 80 پایان می‌یافت.

معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران ادامه داد: سیاست‌های کنترل جمعیت در دهه 80 همچنان در کشور اعمال شد. در حال حاضر در دهه 90 با توجه به وضعیت آمار جمعیت و روند رشد منفی که کشور با آن مواجه است در نهایت  رهبر انقلاب و دولت افزایش نرخ را مورد تاکید قرار دادند.

وی با انتقاد از اینکه اجماع نخبگانی در سطح کشور در رابطه با سیاست‌های افزایش جمعیت وجود ندارد، گفت: خارج از تبلیغاتی که رسانه‌های بیگانه در رابطه با جمعیت ایران انجام می‌دهند. رسانه‌های غربی همواره بیان می‌کنند که 80 میلیون جمعیت ایران با امکانات و منابع این کشور متناسب نیست.

نادری با اشاره به اینکه جلوگیری از افزایش جمعیت ایران همواره در دستور کار دشمنان انقلاب قرار دارد؛ گفت:  برخی از نخبگان همچنان بر این موضوع تاکید دارند که در حال حاضر جمعیت ایران متناسب با ظرفیت‌های داخل بوده و نیازی به افزایش جمعیت در سال‌های آتی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی از دست‌ اندرکاران اجرایی کشور و تصمیم‌ساز در  دولت نیز اعتقاد دارند که جمعیت فعلی کشور مناسب بوده و نیازی به برنامه ریزی برای افزایش رشد جمعیت وجود ندارد. بنابراین اجماع نخبگانی در افزایش جمعیت و سیاست‌های جمعیتی  اولین موضوع است که باید در نظر گرفته شود.

سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت اجرایی نمی‌شود

وی با تاکید بر اجرای سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت در کشور عنوان کرد: اسناد بالا دستی در خصوص افزایش جمعیت وجود دارد و مقام معظم رهبری بارها سیاست‌های افزایش جمعیت را ابلاغ کردند، ازسوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نیز فعالیت‌هایی در این باره انجام شده است.

به گفته نادری؛ سیاست های تشویقی مناسبی برای فرزند آوری و افزایش نرخ رشد جمعیت وجود ندارد و اگر قوانین یا توصیه‌های در این خصوص وجود داشته باشند ضمانت اجرایی ندارند و اصولا نیز به مرحله اجرا نمی‌رسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران با انتقاد از سیاست‌های دوگانه دولت و مسئولان در افزایش نرخ رشد جمعیت یادآور شد: دولت‌مردان بر افزایش نرخ جمعیت تاکید دارند  اما در عمل برای کنترل و حل مشکلات ناشی از  تورم، بیکاری، مشکلات معیشت و بیمه‌ای هیچ راهکاری ندارند و تلاش مثمر ثمری را انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که صاحب فرزند سوم شدند با محدودیت‌هایی مواجه هستند و برای تامین هزینه‌ها و مسکن مشکلاتی دارند. زمانی که برخی از مسئولان دولتی اعتقادی بر افزایش جمعیت ندارند در نتیجه طبیعی است که تلاشی برای حل این مشکلات نکنند.

نادری با بیان اینکه حاکمیت از حدود 5 سال گذشته سیاست‌های افزایش جمعیت را در پیش گرفته است، گفت: رشد نرخ افزایش جمعیت با وجود سیاست‌ها و تاکیدات حاکمیت رشد چندانی نکرده و تعداد خانواده‌های تک فرزندی یا خانواده‌هایی که تمایلی به فرزند آوری ندارند در کشور به شدت افزایش یافته است.

نسل آینده مشکلات اشتغال و مسکن را ندارند

این کارشناس حوزه فرهنگی گرایش به تشکیل خانواده در جامعه ایرانی را رو به کاهش دانست و گفت: افزایش سن ازدواج، بی تمایلی به تشکیل خانواده و فرزندآوری تماما دلایلی هستند که باعث کاهش رشد جمعیت شده است.

وی اضافه کرد: در کشورهای اروپایی و جهان سوم اگر خانمی صاحب فرزند شد، 6 تا 9 ماه مرخصی توام با پرداخت بیمه انجام برای وی در نظر گرفته می‌شود و فراتر از آن به همسر نیز 5 ماه مرخصی داده خواهد شد؛ اما متاسفانه در ایران اگر خانم شاغلی باردار شود یا فرزندی به دنیا بیاورد،  بیمه اش حذف و از محل کار اخراج خواهد شد.

نادری ادامه داد: خانواده‌های ایرانی باید آگاه باشند که اگر الان فرزندی به دنیا بیاروند قطعا وی در 20 سال آینده مشکلات تحصیل، شغل و مسکن را نخواهد داشت و نسل آینده با مشکلات فعلی جوانان درگیر نخواهند بود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: جمعیت پیر جوابگوی نیازهای کشور در حوزه‌های مدیریتی، نیروری کار و پیشبرد منافع ملی نخواهد بود. دولت برای حل مشکل نرخ رشد منفی جمعیت باید تضاد بین سیاست‌های اعلانی و اعلامی را برطرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =