دانش‌آموزان مدارس دولتی همچنان درخششی در کنکور نخواهند داشت

سهم کم دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان برترین‌های کنکور نشانه بی‌عدالتی آموزشی نیست چرا که مدارس دولتی سهم کمتری از امکانات آموزشی و رفاهی دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوزبررسی نتایج برترین‌های کنکور نشان می‌دهد 67 درصد از نفرات برتر کنکور از مدارس سمپاد، 18 درصد از مدارس غیرانتفاعی، 10 درصد از مدارس نمونه دولتی و فقط 5 درصد از برترین‌های کنکور از مدارس دولتی بوده‌اند.

حسین حق‌وردی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس، نبود دانش‌آموزان مدارس دولتی در بین برترین‌های کنکور را بیانگر بی‌عدالتی آموزشی دانسته و از قرار گرفتن بررسی این آمار در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس خبر داد. اما کارشناسان معتقدند سهم مدارس دولتی از امکانات آموزشی در مقایسه با مدارس استعداد درخشان بسیار کمتر است و به همین دلیل دانش‌آموزان مدارس دولتی سهم کمی در میان برترین‌های کنکور دارند.

محمود ابوالقاسمی دانشیار علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تعداد سهم کم دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان رتبه‌های برتر کنکور در مقایسه با مدارس نمونه‌دولتی و سمپاد گفت: ورود به مدارس سمپاد برای همه دانش‌آموزان در سراسر کشور آزاد است چرا که این مدارس با برگزاری آزمونی در سراسر کشور دانش‌آموزان را انتخاب می‌کند و برای شرکت در این آزمون تفاوتی میان شهر و روستا نیست.

وی با بیان این که مدارس استعداد درخشان یا سمپاد در همه نظام‌ها وجود داشته و حفظ و تقویت این مدارس مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: مدارس نمونه دولتی و سمپاد نمونه‌ای از همه اقشار جامعه اعم از روستایی و شهری هستند و  هر دانش‌آموز با استعدادی می‌تواند در سمپاد پذیرفته شود و این بی‌عدالتی نیست.

دانشیار علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با تصریح بر این که بی‌عدالتی وقتی معنا دارد که تنها دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در میان برترین‌ها سهم داشته باشند، گفت: به دلیل این که مدارس غیرانتفاعی دارای شهریه هستند.

ابوالقاسمی دلیل سهم کم مدارس دولتی در میان برترین‌های کنکور را کمبود امکانات این مدارس دانست و گفت: وقتی معلم ضعیف بوده و انگیزه و توان معلمی ندارد، کلاس‌ها به درستی تشکیل نمی‌شود و امکانات آموزشی ضعیف است طبیعتا دانش آموزان این مدارس در کنکور درخششی نخواهند داشت.

وی با تاکید بر این که سهم کم دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان برترین‌های کنکور نشانه بی‌عدالتی آموزشی نیست، افزود: چرا که مدارس دولتی سهم کمتری از امکانات دارند. برخی مدارس دولتی حتی امکانات اولیه مانند وسایل گرمایش ندارند.

دانشیار علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در پایان امکانات را به عنوان عامل اصلی ایجاد بی‌عدالتی آموزشی معرفی کرد و گفت: اگر برای مدارس دولتی به اندازه سمپاد سرمایه‌گذاری شود و همچنان سهم این مدارس در میان برترین‌های کنکور کمتر از مدارس سمپاد باشد می‌توان از بی‌عدالتی آموزشی سخن گفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =