ارتباط ابتلا به کرونای وخیم با ۶ هزار سال قبل

دانشمندان اعلام کردند که خطر ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا از ۶ هزار سال پیش به ژن های نئاندرتال مرتبط است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  بخش منتشره DNA نئاندرتال با انتقال به نسل های دیگر (حتی در حالی که خود نئاندرتال ها منقرض شدند) در میان جمعیت ما گسترش یافته است. اکنون حدود ۵۰ درصد از مردم جنوب آسیا و ۱۶ درصد از مردم اروپا دارای این طول DNA هستند که دانشمندان آن را با شدیدترین شکل کووید-۱۹ مرتبط دانسته اند.

هوگو زبرگ انسان شناس تکاملی از موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک در آلمان گفت: طبق تحقیقات جدید کسانی که دارای این وراثت ژنتیکی هستند؛ سه برابر بیشتر به تهویه مکانیکی نیاز دارند.

دانشمندان در تلاشند تا بفهمند چه عاملی باعث آسیب پذیری برخی افراد نسبت به دیگران در برابر SARS-COV-۲ می شود. این بیماری اکنون جان بیش از یک میلیون نفر انسان را گرفته است.

در حالی که شرایط زمینه ای از قبل موجود و نابرابری های اجتماعی بخش عمده ای از آسیب پذیری ما را نشان می دهد، هنوز بخش قابل توجهی از افراد جوان و سالم با مشکلات شدید تنفسی روبرو می شوند، در حالی که هم سن و سالان سالم آنها فقط خفیف ترین علائم را تجربه می کنند.

زبرگ و متخصص ژنتیک Svante Pääbo از موسسه علوم و فناوری اوکیناوا در ژاپن داده های ژنتیکی ۳۱۹۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را تجزیه و تحلیل و مشاهده کردند که انواع خاصی از ژن ها در کروموزوم ۳ در جمعیت، بیشتر از جهش تصادفی وجود دارد.

چنین طول طولانی DNA، نشان می دهد که این تنوع با هم به ژنوم انسان وارد شده و ارثی است. تحقیقات قبلی این منطقه ژنی را به بیمارانی مرتبط می کرد که واکنش شدیدی به SARS-CoV-۲ داشتند و نیاز به بستری شدن داشتند.

بنابراین محققان روی گونه های منقرض شده انسانی تحقیق کردند تا ببینند این طول ژن ها از کجا آمده است. آنها هیچ یک از این انواع خاص ژن را در ژنوم انسان‌تبار دنیسووا پیدا نکردند و تعداد کمی از آنها در دو نئاندرتال از سیبری یافت شد. اما یک نئاندرتال از کرواسی بیشترین شباهت ها را دارد.

محققان محاسبه کردند که بعید به نظر می رسد این ترکیب ژن ها از جد مشترک انسان ها و نئاندرتال ها حاصل شده باشد. ما هنوز نمی دانیم که چرا این قطعه کروموزوم ۳ خطر بیماری شدید را افزایش می دهد. این چیزی است که دانشمندان در حال بررسی آن هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =