عرضه فولاد به شیوه مچینگ حذف شود

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد، گفت: عرضه فولاد به شیوه مچینگ باید کاملاً حذف شود و کلیه محصولات فولادی در بورس کالا ارائه شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، رضا شهرستانی  یکی از دلایل آشفتگی بازار فولاد را اختلاف شدید قیمت بازار با بورس کالا دانست و گفت: این آشفتگی‌ها شامل دو بخش تختال و مقاطع طویل می‌شود. برای مثال اخیراً ورق سیاه ۱۲۵۰۰ تومان معامله شده در صورتی که قیمت آن در بازار ۲۲۵۰۰ تومان است. این ۱۰ هزار تومان اختلاف، رانت بزرگی را به وجود می‌آورد.

شهرستانی با انتقاد از عرضه مقاطع فولادی به شیوه مچینگ تأکید کرد: عرضه فولاد به شیوه مچینگ باید کاملاً حذف شود و کلیه محصولات فولادی تنها در بورس کالا ارائه شوند. البته مقرر شده عرضه مقاطع فولادی صرفاً در بورس کالا باشد.

وی ادامه داد: حذف عرضه فولاد به شیوه مچینگ به ۶ ماه زمان نیاز دارد، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است به مرور تمامی محصولات فولادی در بورس عرضه شود تا معاملات به صورت شفاف و مستند انجام بگیرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به وجود تقاضای کاذب در بازار فولاد، افزود: با وجود تولید ۱۵ میلیون تنی فولاد مازاد بر تقاضای داخلی کشور، بی‌ارزش شدن پول ملی و ممنوعیت صادرات تقاضا در کشور را بالا برده است.

وی در پایان با اشاره به اثرپذیری نرخ فولاد از شاخص‌های کلان اقتصادی اظهار داشت: یکی از کالاهایی که می‌تواند مقدار زیادی از سرمایه را حفظ کند، فولاد است و به همین دلیل نیز تقاضا برای محصولات فولادی در کشور بسیار بالا رفته است.

 مچینگ یا خریداری از کالای مازاد معاملات به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن، در صورتی که تمامی حجم عرضه شده کالای مورد نظر در تالار معاملات بورس کالا مورد معامله قرار نگیرد، بخشی باقی مانده و معامله نشده، با قیمت پایه در سیستم مازاد عرضه و یا مچینگ قرار می‌گیرد. وظیفه عرضه کننده این است که مچینگ را تا پایان روز عرضه باز نگه دارد، اما پس از پایان این زمان، در اختیار عرضه کننده است. نکته مهم این است که معاملات در سامانه مچینگ، با قیمت پایه است و دیگر بین خریداران، در این سامانه رقابتی برای خرید محصولات موجود، انجام نمی‌گیرد. 

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1075120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =