بحران های پیرامونی و چالش های نتانیاهو

تنش‌ها در اراضی اشغالی تشدید شده و منشأ آن «بحران هویتی» است که در ۷ دهه گذشته در جامعه رژیم صهیونیستی وجود داشته است؛ بحرانی که با ناکارآمدی داخلی «نتانیاهو» ظهور و بروز پیدا کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دامنه بحرانِ در اراضی اشغالی همچنان در حال گسترش است. سرزمین‌های اشغالی برای بیست و پنجمین هفته پیاپی شاهد برگزاری تظاهرات علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. تظاهرات کنندگان علیه فساد نتانیاهو وخانواده اش از یک سوی و ناکارآمدی داخلی او از سوی دیگر، شعار می‌دهند.

طبق آخرین اخبار و گزارش‌ها، در جریان آخرین تظاهرات علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی، هزاران صهیونیست در برابر اقامتگاه نتانیاهو در خیابان بالفور شهر اشغالی قدس و شمار زیادی نیز در شهر تل آویو و روی برخی پل‌ها و خیابان‌ها در مناطق مختلف فلسطین اشغالی تجمع کردند. صهیونیست‌های معترض خواهان استعفای نتانیاهو و برکناری وی به دلیل ناکارآمدی در حل مشکلات رژیم صهیونیستی هستند؛ آنها به فساد گسترده در اراضی اشغالی نیز اعتراض دارند.

نتانیاهو در برخورد با اعتراضات علیه خود راه سرکوبگری را انتخاب کرده است. نظامیان رژیم صهیونیستی به دستور وی تاکنون دست به سرکوب گسترده اعتراضات علیه نخست وزیر این رژیم زده‌اند. طبق آخرین گزارش‌ها در حال حاضر شمار زیادی از معترضان توسط نظامیان صهیونیست در جریان اعتراضات علیه نتانیاهو بازداشت شده‌اند.

هرچند که فراگیری مشکلات و بحران اقتصادی و دیگر مسائل سیاسی ازجمله علل و عوامل تشدید اعتراضات در اراضی اشغالی محسوب می‌شوند اما کلیدواژه اصلی شکل‌گیری این بحران در ۷ دهه اخیر «بحران هویتی» بوده است.

در واقع، تشدید اعتراضات کنونی در اراضی اشغالی ریشه در ۷ دهه بحران هویتی، تبعیض نژادی، جامعه متزلزل دارد. علت این مسأله هم آن است که جامعه صهیونیستی در حقیقت فاقد تمامی مؤلفه‌های یک جامعه ملی است و به عبارت بهتر، یک جامعه عاریتی و اجاره‌ای به شمار می‌رود. بنابراین، دوران حاکمیت نتانیاهو در جامعه صهیونیستی تنها موجب تشدید ریشه‌های اصلی بحران در اراضی اشغالی شده است.

نکته قابل تأمل این است که از ۷ دهه پیش تاکنون، جامعه صهیونیستی منتظر شگفتی‌های گسترده در عرصه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی بوده است؛ شگفتی‌هایی که هیچگاه در عرصه عمل اتفاق نیفتادند. سران رژیم صهیونیستی در طول ۷ دهه گذشته با ادبیاتی که در قبال جامعه اجاره‌ای و عاریه ای خود بکار گرفتند، تمام تلاش خود را از طریق راهکارهای مختلف بکار گرفتند تا نوعی اعتماد به نفس در آنها به وجود آورند.

از همین روی، صهیونیست‌ها مسیر پیشرفته سازی تجهیزات نظامی، دادن وعده‌های اقتصادی و گسترش شهرک سازی ها در اراضی اشغالی را در دستور کار خود قرار دادند تا بتوانند بدین وسیله موجودیت خود را حفظ کرده و بقای جامعه اجاره ای‌شان را تضمین کنند.

علت اصلی تمامی این تلاش‌ها این بود که سران رژیم صهیونیستی طی دهه‌های گذشته از هیچ پشتوانه‌ای برای حفظ جامعه خود برخوردار نبوده اند. بر اساس آنچه که گفته شد، رژیم صهیونیستی در طول سالیان متمادی گذشته همواره تلاش داشته است تا ترکیب جمعیتی خود را حفظ کند و اجازه ندهد تا این ترکیب دستخوش تغییرات گسترده شود.

اما علیرغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته، اکنون شاهد آن هستیم که رژیم صهیونیستی نه تنها در تحقق هدف مذکور موفقیتی کسب نکرده است، بلکه در حال حاضر شاهد «مهاجرت معکوس» در اراضی اشغالی است.

در این میان اما، اقدامات نتانیاهو و فساد گسترده او و خانواده‌اش موجب تشدید بحران هویتیِ چندین و چند ساله در اراضی اشغالی شد. نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی که در واقع متزلزل‌ترین نخست وزیر تاریخ این رژیم به شمار می‌رود، با چالش‌ها و مشکلات اساسی مختلفی مواجه است. مشکل اول، چالش‌های داخلی است. در واقع، حزب لیکود که رهبری آن برعهده نتانیاهو است هم اکنون دچار انشقاق و درگیری شده است و اعضای این حزب با نخست وزیر رژیم صهیونیستی زاویه پیدا کرده اند.

به عنوان نمونه، چندی پیش بود که «یاکوف لیتزمان» وزیر بهداشت کابینه نتانیاهو به دلیل اختلافاتش با وی از کابینه استعفا کرد تا شکاف‌ها میان اعضای لیکود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از پیش آشکار گردد. در شرایط کنونی، حزب لیکود مایل است به منظور تضمین تداوم حیات سیاسی خود در سرزمین‌های اشغالی نتانیاهو را قربانی کرده وفرد دیگری را به جای او برای نخست وزیری معرفی نماید.

مشکل دوم نتانیاهو، مشکلی است که در درون جامعه صهیونیستی وجود دارد و آن، ناکارآمدی داخلی است. ناکارآمدی داخلی در اراضی اشغالی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، بهداشتی و… ظهور و بروز پیدا کرده است. به عنوان نمونه، سران ژیم صهیونیستی تاکنون در مهار شیوع ویروس کرونا شکست سنگینی را متحمل شده اند. این رژیم تاکنون هیچ تمهیدی برای کنترل شیوع کرونا در اراضی اشغالی به کار نبسته است؛ مسأله ای که اعتراضات شدید علیه بنیامین نتانیاهو» را به دنبال داشته است.

طبق آخرین اخبار و گزارش‌ها در حال حاضر شمار صهیونیست‌های مبتلا به کرونا به بیش از ۳۵۶ هزار نفر رسیده است؛ مسأله ای که به بروز نگرانی‌های شدید در اراضی اشغالی منجر شده است. این در حالی است که ویروس کرونا علاوه بر شهرک‌نشینان، در صفوف نظامیان رژیم صهیونیستی نیز به شدت در حال شیوع است. طبق آخرین آمار در حال حاضر حدود ۲ هزار نظامی صهیونیست به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

افزون بر آنچه که گفته شد، ناکارآمدی داخلی سران رژیم صهیونیستی و به ویژه نتانیاهو، در عرصه اقتصادی نیز مشهود است. بحران اقتصادی در اراضی اشغالی به اوج خود رسیده است. طبق آخرین گزارش‌ها، تنها از ماه مارس تا ماه مِی بیش از یک و نیم میلیون نفر در اراضی اشغالی بیکار شده‌اند. این آمار فاجعه بار موجب شده است تا نرخ بیکاری در اراضی اشغالی به بیشترین میزان خود برسد. در حال حاضر نرخ بیکاری در اراضی اشغالی به حدود ۳۰ درصد می‌رسد.

برگزاری قریب الوقوع چهارمین انتخابات کنست در اراضی اشغالی در طول یک سال گذشته نیز بر شدت بحران‌هایی که نتانیاهو با آن مواجه است، افزوده است
مشکل سوم نتانیاهو، ائتلاف شکننده میان لیکود و حزب آبی و سفید است. در این میان نمی‌توان به سادگی از کنار اختلافات گسترده بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز، رهبر حزب آبی و سفید عبور کرد. دو طرف تاکنون طرح‌های مختلفی را برای عبور از اختلافات ارائه کرده اند که ازجمله آنها تقسیم مساوی کابینه میان یکدیگر و یا تقسیم دوران نخست وزیری بوده است. با این حال، هیچیک از این طرح‌ها منجر به حل اختلافات دوجانبه نشده است.

مشکل چهارم نخست وزیر رژیم صهیونیستی، انحلال کنست رژیم صهیونیستی است؛ اتفاقی که چندی پیش رخ داد و بحران سیاسی در اراضی اشغالی را به اوج خود رساند. پس از این این اتفاق بود که زمزمه‌ها در خصوص برگزاری چهارمین انتخابات کنست به گوش رسید. درهمین ارتباط، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در صورت انحلال کابینه و برگزاری انتخابات جدید در اراضی اشغالی، بنیامین نتانیاهو دیگر نخست وزیر این رژیم نخواهد بود.

از سوی دیگر، مشکل پنجم نتانیاهو نیز این است که وی به زودی دوست، متحد و هم‌پیمان اصلی خود یعنی «دونالد ترامپ» را در ایالات متحده آمریکا از دست می‌دهد. بنابراین، پُر واضح است که اکنون نخست وزیر رژیم صهیونیستی با یک بحران فراگیر در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و هویتی مواجه است. بدین ترتیب، امروز شاهد آن هستیم که بحران‌هایی که در در طول ۷ دهه گذشته در جامعه صهیونیستی بر روی یکدیگر انباشته شدند، اکنون سَر باز کرده‌اند و یکی پس از دیگری ظهور و بروز پیدا می‌کنند.

در کنار تمامی این بحران‌ها و چالشهای داخلی باید گسترش هندسه مقاومت اسلامی فلسطین و نگرانی از تقویت این جبهه در محیط پیرامونی اسرائیل به جمع مشکلات نتانیاهو افزود.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1083938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =