«آب گذر» ۵۰۰ متری بر روی دریاچه ارومیه احداث می شود

وزیر راه و شهرسازی از احداث آب گذر ۵۰۰ متری بر روی دریاچه ارومیه با هدف تلاش برای احیای این دریاچه و کمک به جریان انتقال آب به آن، خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمد اسلامی در حاشیه افتتاح آزادراه تبریز – سهند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز یکی از آرزوها و مطالبات دیرینه ای که در میان ساکنان شهر جدید سهند وجود داشت و آن ساخت آزادراه تبریز-سهند بود، تحقق یافت.

وی با بیان اینکه افتتاح آزادراه ۲۰ کیلومتری تبریز-سهند مشکل بزرگی از مردم این شهر جدید رفع خواهد کرد، افزود: با افتتاح این آزادراه بخشی از ترافیک تبریز حذف شده و شهرک‌های اطراف نیز می‌توانند راه دسترسی راحت تری به تبریز داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان مردم تبریز در مجلس تحقق وعده ساخت این آزادراه را بسیار پیگیری می‌کردند. موضوعی که برای ما در وزارت راه و شهرسازی مطرح بوده، این است که آذربایجان شرقی یک منطقه کانونی ترافیکی برای ترانزیت بار و مسافر محسوب می‌شود به همین دلیل پروژه‌های زیادی در این استان در بخش راه، زیرساخت، راه آهن و حمل و نقل در دست اجرا داریم که امیدواریم بخش مهمی از آنها تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.

اسلامی تصریح کرد: پروژه راه آهن تبریز به خاوران به صورت فعال در دست اجرا است؛ مهم‌تر این است که ایستگاه راه آهن خاوران را باید به ایستگاه موجود در تبریز متصل کنیم چون این خط راه آهن به اروپا و شمال قفقاز متصل می‌شود و با توجه به تفاهمی که با دولت‌های روسیه و آذربایجان داشته‌ایم، به زودی خط ریلی نخجوان بازسازی شده و مسیر ریلی قدیمی موجود در این منطقه، بازگشایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با بازسازی این خط امکان انتقال بار و مسافر به شمال قفقاز، روسیه و شمال اروپا وجود دارد. پروژه بسیار بزرگ و حائز اهمیتی است، اگر چه مسیر آن کوتاه است ولی حجم هزینه بالایی برای بازسازی نیاز دارد.

اسلامی با اشاره به پروژه راه آهن تبریز-مرند به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های ریلی در دست ساخت در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: آزادراه تبریز-مرند نیز تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. آزادراه تبریز-ارومیه نیز در حال حاضر در دست اجرا است و همچنین آزادراه مراغه-هشترود هم برای ما حائز اهمیت است.

وزیر راه و شهرسازی به پروژه بزرگراه تبریز-اهر اشاره کرد و اظهار داشت: بزرگراه ورزقان به نوردوز از پروژه‌های کریدوری ما محسوب شده، راه آهن تبریز-سراب-اردبیل که از بستان آباد به سمت میانه در دست اجراست، از پروژه‌های مهم این استان محسوب می‌شود؛ این پروژه‌ها غیر از اینکه استان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند، پروژه‌های ترانزیتی نیز محسوب می‌شوند. این پروژه‌ها علاوه بر اینکه به توسعه زیرساخت‌های استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل کمک می‌کنند، نقطه کانونی ترانزیتی محسوب می‌شوند که در توسعه اقتصادی این سه استان هم سهم بزرگی ایفا خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست قرار است ۵۰۰ متر «آب گذر» از جاده شهید کلانتری در آزادراه تبریز ارومیه ایجاد کنیم که این یکی از ضرورت هاست چون سد و کنترل آب که در حال حاضر به اتمام رسیده، آب آن به بالای دریاچه ارومیه خواهد آمد؛ نیاز مبرم محیط زیست و منطقه است که آب گذر را ایجاد و پروژه ساخت این پل را سریعاً شروع کنیم به طور طبیعی تا مدتی که بخواهیم این پروژه را آغاز کنیم، باید عبور و مرور را قطع کنیم تا با کار اجرایی سریع، این آب گذر ایجاد شود تا برای همیشه آسیب‌هایی که می‌توانست برای منطقه باشد و آن خشک شدن دریاچه ارومیه است، با تأکید رئیس جمهور که همواره به احیای دریاچه ارومیه اهمیت می‌دهد، امیدواریم با این اقدام وزارت راه، ما هم به این موضوع کمک کنیم و مسأله آب گیری و انتقال آب برای ما توقف ایجاد نکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =