ژاپن: بایدن باید در قبال تایوان قاطع باشد!

وزارت دفاع ژاپن در اظهاراتی که خشم چین را در پی خواهد داشت از رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواست مواضعی قاطعانه در قبال تأمین امنیت تایوان اتخاذ کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از رویترز، «یاسوهیده ناکایاما» معاون وزارت دفاع ژاپن از «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواست تا در حمایت از تایوان قاطع باشد.

وی امنیت تایوان را خط قرمز معرفی کرد و با متهم کردن چین به برخورداری از مواضع خصمانه، ابراز نگرانی کرد که مبادا پکن بخواهد رفتار مشابه با هنگ کنگ را در قبال تایوان اتخاذ کند.

این مقام ژاپنی در ادامه ادعاهای خود ابراز امیدواری کرد که بایدن موضعی مشابه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در قبال تایوان اتخاذ کند.

وی همچنین گفت که تاکنون بایدن سیاست شفاف یا موضع‌گیری قاطعانه‌ای در قبال تایوان ارائه نکرده است.

این در حالی است که تا پیش از ترامپ، همه رؤسای جمهور پیشین آمریکا با رعایت اصل چین واحد، مالکیت پکن بر مناطق تابعه این کشور را به رسمیت می‌شناختند. طبق این اصل، آمریکا حق نداشت رابطه سیاسی مستقلی با تایوان برقرار کند. اما طی یک سال گذشته، دست‌کم سه مقام آمریکایی از تایوان بازدید کرده‌اند حال آنکه فروش تسلیحات آمریکایی به حاکمان این منطقه خودمختار افزایش یافته است.

در واقع، واشنگتن می‌کوشد تا با تحریک جریان‌های جدایی طلبانه مناطق تابعه چین نظیر هنگ کنگ، تایوان و تبت مانع از قدرت یابی پکن در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک شود.

ادعاهای مقام ژاپنی نیز در حالی مطرح می‌شود که توکیو مدعی التزام به سیاست اصل چین واحد است حال آنکه روابط راهبردی عمیقی هم با تایوان دارد که خطوط دریایی‌اش محل ترانزیت ذخایر انرژی مورد نیاز ژاپن است.

انتظار می‌رود ادعاهای معاون وزارت دفاع ژاپن در قبال تایوان، واکنش شدید چین را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =