شرایط ثبت‌نام در آزمون دستیاری اعلام شد

ضوابط و شرایط و نحوه برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی اعلام شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی پنجشنبه ۷ اسفند ۹۹ برگزار می‌شود. ثبت نام چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی از ۶ دی ماه آغاز شده و داوطلبان تا ۱۳ دی فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

شرایط عمومی شرکت در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی

داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون هستند که دارای شرایط عمومی زیر در تمام ادوار تحصیلی و مراحل شغلی باشند:

برخورداری از سلامت و توانایی جسمی به تناسب رشته انتخابی و عدم اعتیاد به مواد مخدر

واجد کلیه شرایط عمومی متداول در آزمون های مختلف کشور

اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان مندرج در قانون اساسی

پذیرفتن قانون اساسی و عدم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران

عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب و گروه های محارب و ملحد و هواداری از آنها

نداشتن سوء پیشینه کیفری

عدم اشتهار به فساد اخلاقی

تأیید صلاحیت عمومی طبق ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی

شرایط اختصاصی شرکت در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی

الف) دارا بودن مدرک فراغت از تحصیل در رشته پزشکی عمومی یا دانشجویان سال آخر پزشکی عمومی مشروط بر اینکه تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ فارغ التحصیل شده و مشمول یکی از بندهای زیر باشند:

بند ۱: کلیه مشمولین آئین نامه تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت مجاز هستند، فقط در یک نوبت و حداکثر تا ۲ سال پس از فراغت از تحصیل با رعایت مفاد مندرج در آئین نامه مذکور شرکت کنند.

بند ۲: یک درصد رتبه اول، یک درصد رتبه دوم (صدک ۹۸ تا ۹۹) و یک درصد رتبه سوم (صدک ۹۷ تا ۹۸) دانشگاه‌های علوم پزشکی می توانند قبل از انجام خدمات قانونی با رعایت مقررات مربوطه در آزمون پذیرش دستیار شرکت کنند.

بند ۳: به استناد قانون تسهیل ازدواج جوانان، پزشکان عمومی متأهل (با تاریخ عقد دائم قبل از فراغت از تحصیل)، صرفا برای یکبار و با رعایت موارد ذیل، قبل از شروع به خدمدت نظام وظیفه و خدمات لایحه طرح نیروی انسانی مجاز به شرکت در آزمون پذیرش دستیار تخصصی هستند، (تاریخ مشمولان خدمت نظام وظیفه در این تبصره بر عهده وزارت بهداشت نیست):

۱) دانشجویان پزشکی عمومی متأهل (اعم از خانم و آقا) که حداقل تا تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ مشغول به تحصیل بوده و حداکثر تا پایان ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ فارغ التحصیل می شوند.

۲) تمامی فارغ التحصیلان پزشکی عمومی متأهل (با تاریخ عقد دائم قبل از فراغت از تحصیل)، که تاریخ فارغ التحصیلی آنها از ۲۰ دی ۹۸ تا ۲۰ دی ۹۹ است. توجه:صحت مدارک تاهل بعد از ثبت نام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ب) داشتن کارت پاین خدمت نظام وظیفه یا معافی برای آقایان. آن دسته از داوطلبان فارغ التحصیل که خدمت نظام وظیفه خود را شروع نکرده اند در صورتی می توانند در آزمون شرکت کنند که تاریخ اعزام آنها حداکثر تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۰ باشد. مدارک تاریخ اعزام باید در زمان ثبت نام اسکن و ارسال شود در غیر اینصورت ثبت نام ابطال خواهد شد و کارت ورود به جلسه آزمون برای افراد صادر نخواهد شد.

کلمه معافی به مفهوم معافیت دایم است و داوطلبان دارای معافیت موقت پزشکی و یا کفالت با مسئولیت خود می توانند در آزمون پذیرش دستیار شرکت کنند. در صورت فراخوانده شدن به انجام خدمت نظام وظیفه، این وزارتخانه هیچگونه تعهدی برای ترخیص آنان بعهده نخواهد داشت و طبق مقررات با اینگونه افراد برخورد خواهد شد.

ج) داشتن گواهی قبولی در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی (مختص فارغ التحصیلان شهریورماه سال ۱۳۹۶و بعد از آن). ارائه این مدرک در زمان ثبت نام الزامی است و چنانچه بعد از پذیرش مشخص شود داوطلب فاقد این مدرک است قبولی داوطلب ملغی اعلام می شود.

د) ارائه معافیت از خدمات قانونی و یا گواهی اتمام خدمات قانونی (خدمت نظام وظیفه عمومی، خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، پیام آوران بهداشت ) تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به استثناء تبصره های اعلام شده.

تبصره: مشمولین کمیسیون موضوع مواد ۲ و ۳ آئین نامه اجرایی قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ درباره تسهیلات اعطایی به استعدادهای درخشان.

تبصره: فارغ التحصیلان رشته پزشکی در حال خدمت نظام وظیفه عمومی (وزارت بهداشت هیچگونه مسئولیتی در قبال ترخیص این دسته از داوطلبان بر عهده ندارد).

تبصره: داوطلبان ذکور دارای گواهی اتمام خدمات قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان و یا معافیت از آن می توانند با رعایت مفاد قوانین نظام وظیفه در آزمون این دوره شرکت کنند. در صورت عدم رعایت مفاد مقررات مذکور داوطلب مورد نظر مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان شناخته می شود. مدارک مربوطه اعم از شروع خدمت نظام وظیفه و یا معافیت از خدمت نظام وظیفه باید در زمان ثبت نام اسکن و ارسال شود.

تبصره: فارغ التحصیلان رشته پزشکی مشمول کمیسیون بند (ج) موضوع مواد ۲ و ۳ آئین نامه اجرایی قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان.

تبصره: بانوان متأهل مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان که قبل از اول آذر ۸۰ فارغ التحصیل شده اند، بدون نیاز به ارائه نامه عدم نیاز از دانشگاه علوم پزشکی محل سکونت به عنوان مازاد بر نیاز وزارت بهداشت از انجام خدمات موضوع قانون پزشکان و پیراپزشکان معاف شناخته می شوند.

ح) عدم اشتغال به تحصیل داوطلب در یکی از رشته های تخصصی پزشکی، PhD، کارشناسی ارشد و همچنین نداشتن مدرک تخصصی پزشکی بالینی.

ط) سلامت جسمی و روانی متناسب با رشته انتخابی و فقدان نقص عضو و یا بیماری موثر حرفه ای بر حسب رشته. 

تبصره: در صورتی که داوطلب بدون توجه داشتن به نقص عضو موثر حرفه ای که مانع از تحصیل و یا انجام خدمات بعد از فراغت تحصیل شود، در رشته ای پذیرفته شود ولی توسط گروه آموزشی به دلیل این نقص عضو مجاز شروع به آموزش شناخته نشود، امکان تغییر رشته توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی مقدور نیست و اعتراضی پذیرفته نمی شود.

ی) پذیرفته شدگان مرحله اصلی و تکمیل ظرفیت آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی پزشکی دوره چهل و هفتم، در صورت عدم ثبت نام در موعد مقرر و یا عدم شروع به آموزش در زمان‌های اعلام شده و یا انصراف از تحصیل، مجاز به شرکت در آزمون پذیرش دستیار تخصصی دوره چهل وهشتم نیست.

مواردی که به دلیل بروز بیماری موثر حرفه ای که مانع از تحصیل و یا انجام خدمات بعد از فراغت تحصیل شود، از ادامه تحصیل در رشته منصرف یا اخراج شده‌اند، می‌توانند در این دوره ثبت نام کنند.

نمره دهی آزمون دستیاری و محاسبه نمره کل

تعداد سئوالات آزمون ۲۰۰ سئوال تستی چهار گزینه ای است. برای هر سئوال باید تنها یک گزینه که در میان گزینه های ارائه شده بهترین پاسخ ممکن است، انتخاب شود.

به هر سئوال با پاسخ صحیح ۳ نمره مثبت و هر سئوال با پاسخ اشتباه یک نمره منفی تعلق می‌گیرد. به سئوالات بدون پاسخ نمره ای تعلق ندارد. به هر سئوال که بیش از یک گزینه پاسخ داده شده باشد یک نمره منفی تعلق می گیرد.

براساس مصوبات هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مواد آزمون در پنج گروه درسی دسته بندی شده و با توجه به رشته‌های مختلف دستیاری هر یک از این پنج گروه دارای ضرایب خاص خواهند بود.

گروه درسی یک جراحی عمومی، زنان
گروه درسی دو داخلی و قلب
گروه درسی سه کودکان و عفونی
گروه درسی چهار ارتوپدی، گوش و حلق بینی، اورولوژی، چشم، آمار و اپیدمیولوژی و رادیولوژی
گروه درسی پنج آسیب شناسی، پوست، فارماکولوژی، نورولوژی، روانپزشکی و اخلاق پزشکی

نمره هر گروه درسی مطابق با روش‌های علمی تراز سازی تراز علمی شده و با درصد محاسبه خواهد شد. ضرایب درسی نیز در جدول زیر آمده است:

گروه درسی گروه درسی یک گروه درسی دو گروه درسی سه گروه درسی چهار گروه درسی پنج
رشته های تخصصی (زیرگروه ها)
زیر گروه آموزشی یک داخلی، بیماری های قلب و عروق، پوست، طب کار، پزشکی قانونی، آسیب شناسی، طب فیزیکی و توانبخشی ۲ ۴ ۲ ۲ ۲
زیر گروه آموزشی دو جراحی عمومی، زنان و زایمان، جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی، گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن، چشم پزشکی ۴ ۲ ۲ ۲ ۲
زیر گروه آموزشی سه کودکان، بیماری های عفونی، پزشکی اجتماعی ۲ ۳ ۴ ۲ ۲
زیر گروه آموزشی چهار طب اورژانس، بیهوشی، جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، پزشکی ورزشی، رادیو آنکولوژی، پزشکی هسته ای، رادیولوژی، طب هوا و فضا ۲ ۳ ۲ ۲ ۲
زیر گروه آموزشی پنج روانپزشکی، بیماری های مغز و اعصاب ۲ ۳ ۲ ۲ ۳

انتهای پیام/

کد خبر: 1085484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =