آمادگی برای تأمین محصولات پروتئینی شب عید

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه افزایش ذخایره نهاده های دامی تا پایان سالی مشکلی در این زمینه نداریم برای تأمین محصولات پروتئینی شب عید، آمادگی کامل داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدرضا طلایی صبح امروز در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون سه میلیون تن نهاده وارد کشور کرده ایم، اظهار داشت: طی چهار ماهه اول سال به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت ارزی به شرکت پشتیبانی امور دام داده نشد ضمن اینکه تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ارزش یورویی ارزی بوده که برای واردات سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه واردات گوشت در سال جاری به حداقل رسیده است، تصریح کرد: امسال برای تنظیم بازار داخل، شرکت پشتیبانی امور دام ۵ هزار و ۴۰۰ تن گوشت از دامداران خریداری کرده است.

۱۰۲ هزار تن گوشت قرمز و مرغ منجمد در بازار توزیع شد

طلایی با بیان اینکه حدود ۴۹ هزار تن مرغ از تولید کنندگان برای تنظیم بازار خریداری کردیم، خاطرنشان کرد: در این راستا، ۲۷ هزار تن گوشت قرمز و ۷۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد در بازار توزیع شد که این توزیع ها از محل تولید داخل و ذخایر وارداتی انجام شده است.

وی افزود: ما در بحث خرید محصول مازاد تولید کنندگان دخالتی در تعیین قیمت نداریم و هر قیمتی که ستاد تنظیم بازار اعلام کند، ما با همان قیمت کالا را خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۴۸ میلیارد تومان از مطالبات شرکت پشتیبانی امور دام در سال ۹۹ وصول شده است، ادامه داد: در سال جاری حتی یک ریال هم مطالبه برای شرکت ایجاد نشده و هر فروشی که انجام دادیم، وجه آن وصول شده است.

۹۲ درصد رفع تعهد ارزی کردیم

این مقام مسئول با اشاره به بحث رفع تعهد ارزی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: تا این تاریخ میزان عدم رفع تعهد ارزی شرکت کمتر از ۸ درصد است و ما معادل ۹۲ درصد ارزی که دریافت کردیم، کالا وارد کشور کردیم و باقی آن نیز یا در حال واردات و یا در کشتی است. ضمن اینکه آخر سال مشکلی در زمینه رفع تعهد ارزی خود نخواهیم داشت.

وی افزود: اگر بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کند تا پایان سال هیچ مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌های دامی نخواهیم داشت و حتی در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

کمبود جو ناشی از حضور کمرنگ بخش خصوصی است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دلایل کمبود جوی دامی در بازار گفت: یکی از این دلایل، کمرنگ بودن حضور بخش خصوصی در این حوزه بوده و ما در ماه‌های مرداد و شهریور گذشته، اعلام کردیم که ثبت سفارش جو کاهش یافته است.

طلایی بیان کرد: جو که امروز در بازار عرضه می‌شود از محل ذخایر خوب شرکت پشتیبانی امور دام بوده و در سه روز گذشته فقط ۲۰۰ هزار تن جو در سامانه بازارگاه عرضه شده است.

۲۰۰ هزار تن جو وارداتی از آلمان در مسیر ایران است

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال افزایش ذخایر جو هستیم، خاطرنشان کرد: تاکنون به میزان سه کشتی جو از آلمان خریداری کردیم که حجم آن حدود ۲۰۰ هزار تن بوده که تا دو سه روز آینده وارد ایران می‌شود همچنین یک کشتی در حال تخلیه داریم و محموله‌هایی نیز در اسفندماه وارد کشور می‌شود ضمن اینکه از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت جوی تولید داخل وارد بازار می‌شود.

وی نیاز کشور به جو را ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ما با احتساب ذخایر استراتژیک حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن جو در کشور داریم اما همیشه باید بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از نیاز توزیع انجام شود تا در بازار خللی ایجاد نشود.

مشکلی برای تأمین و توزیع مرغ و گوشت شب عید نداریم

طلایی با اشاره به اینکه در راستای تنظیم بازار مرغ، توزیع مرغ منجمد نیز از دیروز شروع شده است، اظهار داشت: برای تنظیم بازار شب عید نیز هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. ذخایر مرغ، گوشت و تخم مرغ آماده است و آمار تولید نشان می‌دهد که با مازاد در این زمینه مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تصریح کرد: قیمت مرغ گرم دولتی در بازار ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، مرغ منجمد درب سردخانه ۱۴ هزار و ۴۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت منجمد درب سردخانه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان توزیع می‌شود.

وی همچنین قیمت تخم مرغ درب مرغداری را ۱۴ هزار تومان عرضه پشتیبانی امور دام ۱۴ هزار ۵۰۰ و ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان، قیمت هر شانه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار بدون بسته بندی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان و با بسته بندی ۳۶ هزار تومان است.

طلایی همچنین درباره احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالاهای اساسی و یا افزایش قیمت ارز ترجیحی نیز اظهار داشت: فعلاً تمام برنامه ریزی ها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شده و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت ارز ترجیحی گرفته نشده است. در نتیجه برنامه ریزی ما برای واردات نیز بر همین اساس است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1088551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =