تدوین سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی

سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی با برنامه زمان‌بندی 15 ساله و در سطح چشم‌انداز، نظام ارزش‌ها، اهداف کلان، سیاست‌ها و راهبردهای کلان و اولویت های علم و فناوری، تدوین و تصویب شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیور)؛  سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه این شورا و در جمع خبرنگاران پیرامون مصوبات این جلسه اظهار کرد: دستور اصلی این جلسه سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی بود که برشی از نقشه جامع علمی کشور محسوب می‌شود و به نوعی همکاری‌های هماهنگ و سازمان‌یافته حوزه کشوری و لشکری را تنظیم می‌کند و رابطه نیروهای دفاعی کشور را با حوزه‌های آموزش عالی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی مورد توجه قرار می‌دهد.

عاملی تصریح کرد: این سند در سطح چشم‌انداز، نظام ارزش‌ها، اهداف کلان، سیاست‌های کلان و راهبردهای کلان و اولویت های علم و فناوری در حوزه دفاعی تدوین و تصویب شده است. این سند بسیار مهم، با برنامه زمان‌بندی 15 ساله و نگاه به افق 1414 تنظیم شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور ریاست ستاد مشترک سردار باقری و همچنین وزیر دفاع امیر حاتمی سند علم و فناوری در حوزه دفاعی ارائه شد و اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی ابعاد مختلف آنرا مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و ضمن اصلاحاتی مورد تصویب اکثریت قاطع اعضاء محترم قرار گرفت.

وی افزود: سند علم و فناوری حوزه دفاعی کشور پیش‌تر در شش جلسه کمیسیون تخصصی ستاد راهبری نقشه جامع علمی و همچنین در صحن اصلی این ستاد با حضور وزرای دفاع و امور خارجه و اعضای ستاد مورد بررسی و مداقه کارشناسی قرار گرفته بود.

عاملی با اشاره به حجم سنگین کارشناسی‌های صورت گرفته در نیروهای مسلح برای تدوین این سند بیان داشت: نزدیک به 2 هزار کارشناس خبره در تدوین سند مشارکت داشته‌اند و 65 هزار نفر ساعت روی سند کار شده و نشست‌ها و کنفرانس‌های متعددی برای گرفتن آراء و نظرات صاحب‌نظران پیرامون سند برگزار شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون هدف اصلی سند گفت: ایجاد همکاری نظام‌مند بین نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی و همچنین استفاده از ظرفیت دانش دفاعی کشور در مسیر توسعه و پیشرفت صنعتی، کشاورزی و خدمات در عرصه های مختلف هدف اصلی سند علم و فناوری حوزه دفاعی کشور است.

وی اضافه کرد: این نگاه اساسی در سند وجود دارد که توسعه علم و فناوری دفاعی با رویکرد جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد که این رویکرد قدرتی و سلطه‌آمیز نسبت به کشورهای دیگر مانند برخی ارتش‌های جهان که غلبه برای آنها مهم است نیست و نگاه در توسعه دانش و صنایع دفاعیپ، نگاه بازدارنده و جلوگیری از جنگ و به تعبیر شهید سلیمانی جلوگیری از کشتن شده انسان‌ها است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به فرمایشات رهبر حکیم انقلاب  در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بر مبنای نگاه جمهوری اسلامی ما نمی‌توانیم سراغ سلاح‌های اتمی که منشأ کشتار جمعی می‌شود و یا سلاح‌های شیمیایی که ضررهای نسلی ایجاد می‌کند؛ برویم و رویکرد معظم‌له رویکرد دقیقی است که در توسعه علم و فناوری دفاعی نیز ملحوظ است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به ماده 7 سند علم و فناوری دفاعی اشاره کرد و گفت برای استمرار راهبری و هماهنگی های مربوطه و اجرائی سازی این سند، یک شورای تخصصی علم و فناوری در حوزه دفاعی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است که ریاست آنرا، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح بر عهده خواهد داشت و اعضاء آن فرماندهان نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و همچنین معاونین مربوطه ستاد مشترک همراه با وزرای دفاع، علوم و بهداشت و درمان، وزیر اطلاعات، وزیر صنایع، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای امنیت ملی، دو نفر از اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه آزاد، روسای کمیسیون های آموزش و تحقیقات  و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رئیس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا خواهند بود.

عاملی همچنین از تمدید حکم روسای سه فرهنگستان کشور خبر داد و گفت: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی پرضا داوری اردکانی به‌عنوان رئیس فرهنگستان علوم، علیرضا مرندی به‌عنوان رئیس فرهنگستان علوم‌پزشکی و غلامعلی حداد عادل به‌عنوان رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای یک دوره چهار ساله، مجددا انتخاب شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =