صرف غذا در رستوران میزان انتقال کرونا را افزایش می‌دهد

مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده از ماسک تا حدود خیلی زیادی می‌تواند از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کند، اما با این حال صرف غذا در رستوران، چه در فضای باز و چه در فضای بسته تعداد موارد کووید 19 و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مطالعه جدید دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد که استفاده از ماسک به شدت می‌تواند مانع گسترش سریع ویروس کرونا شود، اما در همین حین، غذا خوردن در رستوران شیوع این ویروس را افزایش می‌دهد. نتیجه این مطالعه را مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها منتشر کرده است.

دکتر راشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در جلسه‌ای که اخیرا در کاخ سفید داشت، اعلام کرد: این موضوع کاملا ثابت شده است که استفاده از ماسک میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید 19 را کاهش و صرف غذا در رستوران‌ها این امر را افزایش می‌دهد. این در حالی است که در بسیاری از ایالت‌های آمریکا محدودیت‌های استفاده از ماسک کاهش پیدا کرده و بسیاری از رستوران‌ها باز شده‌اند. در اوایل هفته گذشته نیز تگزاس با پیوستن به جنبش بسیاری از فرمانداران برای از بین بردن محدودیت‌های کووید 19، به بزرگترین ایالت لغو قانون استفاده از ماسک تبدیل شد.

ویلیام‌ هاناج، متخصص پویایی بیماری و یکی از محققان این مطالعه، می‌گوید: رستوران‌ها یکی از مهم‌ترین مراکزی هستند که بسته شدن آنها تاثیر بسیار زیادی روی کنترل بیماری کرونا دارد.

مطالعه دیگری نیز قبلا انجام شده بود که نشان می‌داد بیشتر افرادی که در 10 ایالت آمریکا در ماه ژوئیه به ویروس کرونا مبتلا شدند، در رستوران غذا خورده بودند.

شاید استفاده از ماسک فقط دو درصد در کاهش نرخ رشد شیوع کووید 19 تاثیر داشته باشد، ولی به نظر کارشناسان، با گذشت زمان این میزان افزایش خواهد یافت. هر روز که نرخ رشد کاهش یابد، اثر تجمعی آن از نظر ابتلا و میزان مرگ و میر بسیار قابل توجه خواهد بود.

به گفته محققان، از اول ماه مارس تا 31 دسامبر گذشته، استفاده از ماسک روزانه حدود نیم درصد موجب کاهش نرخ ابتلا و 7 دهم موجب کاهش مرگ و میر می‌شود. در حالی که شروع فعالیت رستوران‌ها برای صرف غذا در محیط داخلی یا بیرونی با افزایش نرخ رشد روزانه 1/1 درصدی در ابتلا و سه درصدی در مرگ و میر همراه بوده است.

کد خبر: 1090492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =