سامفا، معتبرترین آزمون سنجش مهارت‌های زبان فارسی است

معاون گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور وزارت علوم با بیان این که آزمون سامفا معتبرترین آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی است، گفت: هفتمین دوره این آزمون اول اسفندماه با حضور ۵۷ شرکت‌کننده با موفقیت برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، بهادر باقری در نشست سالانه معاونت گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور که شنبه ۱۶ اسفندماه ۹۹، توسط مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی این وزارت، در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، به اعزام استادان زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی از سوی وزارت علوم به خارج از کشور اشاره و اظهار کرد: تا پایان سال ۱۳۹۹ مقرر شده است؛ ۲۳ استاد و مدرس زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی به ۱۱ کشور برای ۲۴ کرسی زبان و ادبیات فارسی برای تدریس به حدود هزار و ۱۰۰ دانشجو اعزام شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه‌های اصفهان، کردستان، بوعلی سینا، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، تربیت مدرس، خوارزمی، پیام نور و الزهرا (س) حدود ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجوی خارجی تحت پوشش آموزش مجازی زبان فارسی هستند.

باقری درخصوص آموزش مجازی خاطرنشان کرد: معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی با تشکیل کارگروهی تخصصی برای این موضوع دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد. در برنامه کوتاه‌مدت مسئولیت کرسی‌های چند کشور به برخی از دانشگاه‌ها سپرده شده است و شیوه‌نامه آن نیز تدوین و به دانشگاه‌های مجری ارسال شده است. در برنامه بلندمدت نیز درصدد آن هستیم تا یک بستر مجازی مستقل طراحی کنیم تا دانشگاه‌ها و استادان داخلی بتوانند کلاس‌های مختلف مجازی را در آن ارائه کنند.

وی درخصوص تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در کرسی‌ها گفت: آمار فارسی‌آموزان در سراسر جهان طبق آماری که همچنان در حال جمع‌آوری است در تعدادی از کشورها حدود ۹ هزار نفر است.

معاون گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور وزارت علوم، آزمون سامفا را به عنوان معتبرترین آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی دانست و گفت: این آزمون تاکنون در ۷ دوره برگزار شده است و هفتمین دوره آن در اول اسفند ماه به طور همزمان در ایران، عراق و گرجستان با حضور ۵۷ شرکت‌کننده با موفقیت برگزار شد.

باقری با اشاره به بازنگری سرفصل‌های درسی افزود: سرفصل‌های درسی زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های خارج از کشور، عمدتاً قدیمی هستند؛ بنابراین از حدود سه سال پیش چند کارگروه تخصصی در معاونت گسترش زبان فارسی تشکیل شده تا سرفصل‌های درسی زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی کرسی‌های خارجی را بازنگری کنند.

معاون گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور در مورد کتاب‌های منتشر شده با حمایت این معاونت گفت: کتاب مجموعه آموزشی زبان فارسی پرفا، آزمون‌سازی برای مدرسان زبان، ۲ هزار موضوع برای گفت‌گو در کلاس زبان و فارسی‌نامه، از جمله کتاب‌های منتشرشده توسط معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور است.

وی در ادامه در مورد دوره‌های دانش‌افزایی عنوان کرد: نخستین دوره دانش‌افزایی ادب فارسی در شبه قاره از تیرماه ۱۳۹۹ آغاز شد. در این دوره ۱۷ سخنرانی صورت گرفت که سخنرانان از کشورهای ایران، افغانستان، هند، بنگلادش، تاجیکستان و پاکستان بودند. همچنین دومین دوره دانش‌افزایی ادب فارسی در منطقه بالکان و اروپا مرکزی شامل ۴۲ سخنرانی خواهد بود که سخنرانان از کشورهای ایران، چین، روسیه، ترکیه، لهستان، استرالیا، ازبکستان، مجارستان، بلغارستان، افغانستان، هند و پاکستان هستند.

باقری در پایان درخصوص نشست‌های حلقه مشاوران خاطرنشان کرد: به منظور استفاده از دانش و تجربیات استادان اعزامی، نشست‌هایی به تفکیک کشورها با حضور استادان در دانشگاه‌های مختلف برگزار شده و قرار است حاصل این دیدارها و گفت‌وگوها در کتابی باعنوان تاریخ پارسی و گسترش در جهان منتشر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =