برنامه‌های دشمن برای مقابله با انقلاب جذاب است!/ سیاست فرهنگی نداریم

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی معتقد است دشمن به وسیله اقتصاد، تکنولوژی و موضوعات جنسی به مقابله با انقلاب اسلامی برخواسته و در این زمینه بسیار جذاب، فراگیر و جدی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحولات فرهنگی یکی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشته‌اند. به طور حتم نقش دانشگاه‌ها به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار جامعه که بخش قابل توجهی از نیروی انسانی کشور را تامین می‌کند، در زمینه تحولات فرهنگی از اهمیت بسیار زیادی برخودار است. در همین راستا، معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها نیز باید به وسیله تدوین برنامه دقیق و سیاستگذاری صحیح، دانشجویان و در نهایت جامعه را به سوی جهت دهی صحیح فرهنگی سوق دهند.

در همین ارتباط، مرتضی تهامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره نقش معاونان فرهنگی و دانشجویی در زمینه جهت دهی فرهنگی به جامعه اظهار کرد: نقش و مسئولیت معاونان فرهنگی فقط درون دانشگاه است و نقشی در اتفاقات بیرونی دانشگاه ندارند؛ معاونان فرهنگی صرفا در زمان انجام طرح‌های تحقیقاتی یا سخنرانی و ارائه راهکار در جلسات تخصصی‌، می‌توانند در بیرون از دانشگاه نقش آفرین باشد.

وی افزود: جمله دانشگاه باید انسان ساز باشد از سوی حضرت امام(ره)، به معنی این است که دانشگاه باید انسان‌هایی تربیت کند که در اجتماع نقش آفرین باشند نه این که معاونان فرهنگی به مسائل خارج از دانشگاه ورود پیدا کنند زیرا آن‌ها مسئولیتی غیر از فضای داخل دانشگاه‌ را برعهده ندارند. درواقع معاونان فرهنگی فقط زیر نظر نهادهای مسئل می‌توانند به مسائل خارج از دانشگاه ورود پیدا کنند.

سیاست فرهنگی روشنی در جامعه نداریم

تهامی ادامه داد: اصلی ترین چالشی که حوزه فرهنگی در شرایط فعلی با آن مواجه است، نبود سیاست فرهنگی روشن در سطح جامعه است؛ البته شورای انقلاب فرهنگی سیاست‌های بسیار خوبی را تدوین کرده است اما در حوزه اجرای این سیاست‌ها، مشکل اساسی وجود دارد. درواقع باید با همفکری و هماهنگی بیشتر، سیاست‌های تدوین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی با اشاره به نقش رسانه‌های جمعی در تحولات فرهنگی جامعه تصریح کرد: شرایط فعلی کشور از لحاظ شیوع کرونا سبب شده تا مردم جامعه بیشتر زمان خود را در خانه بگذارنند؛ باید ببینیم که صدا و سیما تا چه میزان توانسته برنامه‌هایی بسازد که اوقات فراغت خانواده‌ها در زمان قرنطینه خانگی پرشود و به آن‌ها خط فکر صحیحی بدهد؛ متاسفانه شاهد هستیم که بیشتر خانواده‌ها زمان خود را در برای دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای می‌گذرانند و خوراک فکری خود را از آنجا می‌گیرند.

وی با بیان این که دشمن به وسیله اقتصاد، تکنولوژی و موضوعات جنسی به مقابله با انقلاب اسلامی برخواسته است، گفت: برنامه‌های دشمن در این زمینه بسیار جذاب، فراگیر و جدی است؛ در این شرایط باید ببینیم که تا چه میزان توانایی مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان را داریم و صداوسیما تا چه حد می‌تواند در برابر این هجمه ایستادگی کند.

تهامی اضافه کرد: درحال حاضر مهم‌ترین و کلیدی ترین ابزار جامعه برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، صداوسیماست؛ رسانه ملی می‌تواند به وسیله ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و هنرمندان جامعه، برنامه‌هایی را تولید کند تا تهاجم فرهنگی دشمنان خنثی شود.

نقش اقتصاد در معضلات فرهنگی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی اقتصاد را از دیگر عوامل موثر بر موضوعات فرهنگی جامعه دانست و بیان کرد: تورم و مشکلات اقتصادی نیز نقش بسزایی در مشکلات فرهنگی جامعه دارد؛ به عنوان مثال جوانان کشور به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نیستند درحالی که در گذشته یک جوان می‌توانست بعد از دوران خدمت به راحتی و با امکانات حداقلی ازدواج کند. متاسفانه شرایط فعلی سبب شده تا انتظارات افزایش پیدا کند و جوانان گرایشی به ازدواج نداشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها متولیان فرهنگی نیستند بلکه نهادهای مسئولی هستند که تعدادشان هم قابل توجه است؛ معاونان فرهنگی مسئول مسائل فرهنگی در سطح دانشگاه هستند در عین حال باید برای نیازهای جامعه نیز برنامه ریزی دقیق داشته باشند. دانشگاه باید به عنوان یک کارخانه انسان سازی، افراد متعهد، متدین و معتقد به ارزش‌های اسلامی را تربیت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =