شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه می‌توانند از مالیات معاف شوند؟

شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از معافیت مالیاتی، ملزم به ارائه ایده‌های خود در پارک‌های علم و فناوری هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، معافیت مالیاتی یکی از روش‌های حمایتی دولت برای شرکت‌های دانش‌بنیان است اما استفاده از این امتیاز وابسته به رعایت قوانینی است.

معاونت علم و فناوری رئیس جمهور هر سال مدارک شرکت‌های دانش‌بنیان را بررسی کرده و در صورت تایید کارگروه ارزیابی، این شرکت‌ها از پرداخت مالیات مستقیم، معاف می‌شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها حتی بدون ارزیابی کارگروه، از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند؛ اما شرکت‌هایی که خارج از پارک قرار دارند پس از تایید این کارگروه می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

حسن حبیبی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره تجاری‌سازی ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان خارج از پارک علم و فناوری اظهار کرد: مجموعه پارک علم و فناوری ایده‌محور است. ایده اولیه در پارک مطرح می‌شود و در بسیاری مواقع شرکت‌ها در بخش تحقیق و توسعه خود کارهای جدی‌تری انجام داده و آن‌ها را بیرون از پارک‌ها تجاری می‌کنند.

سرپرست پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر با بیان این که تمایل خود شرکت‌ها این است که ایده‌هایشان را داخل پارک مطرح کنند، افزود: ایده‌ها پس از طرح در پارک، تبدیل به محصول شده و سپس وارد بازار می‌شوند. اگر تجاری‌سازی ایده‌ها تحت نظر پارک باشد، شرکت‌ها معاف از مالیات می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حالی که اگر تجاری‌سازی یک ایده که در قالب ایده‌محوری انجام می‌شود، مراحل اولیه پذیرش را در پارک طی نکند، شامل معافیت مالیاتی نمی‌شود. به همین دلیل خود شرکت‌ها راغب هستند که پارک را در جریان بگذارند و اعلام کنند به این محصول رسیده‌اند.

پارک‌ها ظرفیت‌های استان را به شرکت‌ها معرفی می‌کنند

حبیبی با اشاره به این که محدودیت‌هایی درون پارک وجود دارد و طبیعی است که نیاز باشد شرکت‌ها از ظرفیت‌های خارج از پارک استفاده کنند، گفت: در مواردی خود پارک پیش‌قدم می‌شود که از ظرفیت‌های استانی استفاده شود مثلا استان بوشهر در حوزه نفت و گاز ظرفیت دارد.

سرپرست پارک علم و فناوری خلیج فارس با تصریح بر این که پارک ظرفیت‌های استان را به شرکت‌ها معرفی می‌کند، افزود: پارک تسهیل‌گر ارتباط شرکت‌ها با خارج است به طوری که شرکت‌ها می‌توانند پس از اعلام ایده‌شان به پارک، خارج از پارک قرارداد ببندند و از آزمایشگاه‌های آنها استفاده کنند، بدون این که مشکلی در معافیت مالیاتی شرکت‌ها ایجاد شود.

وی درباره مشکلات پارک‌های علم و فناوری گفت:‌ پارک‌های شهرستانی به خصوص آن‌هایی که فاصله بیشتری با مرکز دارند، در زمینه ساخت و ساز مشکل دارند. برای مثال، برخی شهرستان‌ها با وجود ظرفیتی که دارند، مرکز رشد ندارند و مجبورند برای عضویت در یک مرکز رشد از یک شهرستان به شهرستان دیگری بروند.

سرپرست پارک علم و فناوری خلیج فارس در پایان اظهار کرد: بعضی از شهرستان‌ها نیاز به زیرساخت‌های فیزیکی و سخت‌افزاری دارند که در استان‌های بزرگ پیش پاافتاده به نظرمی‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =