تثبیت شاخص کل روی کانال ۱.۲ میلیون واحدی/ برای تغییر دامنه نوسان تصمیم‌گیری می‌شود

شاخص کل بورس در ۳ روز ابتدایی هفته آخر سال با یک رشد نسبی در کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی خود را تثبیت کرده و به نظر می‌رسد کار خود را امسال در همین کانال به پایان می‌رساند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ شاخص کل بورس امروز با رشد ۹ هزار واحدی (۰.۷ درصد) عدد یک میلیون و ۲۵۴ هزار واحد را رد کرد. شاخص هم‌وزن هم ۰.۱ درصد رشد داشت. امروز حدود ۴۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی را شاهد بودیم ضمن اینکه ۱۰۱ نماد رشد بیش از یک درصدی داشتند و ۴۲۴ نماد هم بیش از یک درصد افت کردند.

حجم معاملات هم در بازار ۷.۸ میلیارد سهم بود و ارزش معاملات به ۶۴۰۰ میلیارد تومان رسید. نمادهای فارس، تاپیکو و کچاد بیش‌ترین اثر مثبت را بر روند بازار بورس داشتند و در بازار فرابورس نمادهای آریا، زاگرس و مارون بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به عدد ۶ هزار ۳۲۰ میلیارد تومان رسید. بانکی‌ها در معاملات امروز همانند نمادهای بزرگ خودرویی پرتقاضا بودند با این تفاوت که خودرویی‌ها در دامنه منفی معامله می‌شدند و بانکی‌های در بازه مثبت خرید و فروش می‌شدند.

دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس امروز در یک گفت‌وگوی رادیویی از برگزاری جلسه شورای عالی بورس برای بررسی نتایج حاصل از دامنه نوسان نامتقارن در روز سه‌شنبه این هفته خبر داد و گفت: «در مورد رفع محدودیت‌ها و حذف دامنه یا بازگرداندن دامنه به شرایط قبل، ما در حال رصد بازار هستیم و به دنبال این هستیم که با فیدبک‌های گرفته شده تصمیم بگیریم.»

دهنوی در مورد شرایط لازم برای برگست دامنه نوسان به حالت عادی  گفته که دامنه نوسان ابزار کنترل هیجان در بازار است و چنانچه رفتارهای هیجانی در بازار کاهش یابد نسبت به بازگرداندن دامنه اقدام می کنیم.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم در این باره در با بیان اینکه سه سناریو درباره دامنه نوسان بورس مطرح است، گفته است: «قرار است در جلسه فردای شورای عالی بورس تصمیم‌گیری شود. براساس مصوبه قرار شد یک ماه پس از اجرای دامنه فعلی، ارزیابی و بررسی صورت بگیرد و در مورد آن تصمیم گیری شود. تصمیم گیری در مورد دامنه سه حالت دارد؛ یا دامنه نوسان نامتقارن یک ماه دیگر تمدید می‌شود، یا به حالت قبل برمی‌گردد یا حالت جدید مثبت و منفی بالاتر در نظر گرفته خواهد شد.»

امروز همچنین نمایندگان مجلس با اختصاص ۵ درصد از سهام دولتی در عرضه اولیه به بازارگردانی موافقت کردند. براین اساس به دولت اجازه داده شده است که حداکثر ۵ واحد درصد از سهام درحال واگذاری در بورس را با تأیید وزیر اقتصاد و طبق ضوابط شورای‌عالی بورس به بازارگردانی اختصاص دهد.

به نظر می‌رسد در 2 روز پایانی سال شاخص کل بورس کار خود را در کانال 1.2 میلیونی به پایان برساند. با توجه به اینکه احتمالا دامنه نوسان در سال جدید به روند قبل بازخواهد گشت؛ روند صعود یا ریزش بازار سرمایه و شاخص در سال جدید شیب تندتری خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =