افتتاح ۳۹ طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

۳۹ طرح با سرمایه گذاری ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با حضور رئیس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛  در نخستین پنجشنبه سال ۱۴۰۰ نوبت به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید تا پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ اقتصادی در این مناطق به بهره‌برداری برسد و گام دیگری در تحقق توسعه اقتصادی کشور برداشته شود.

در همین راستا ‎شهریورماه سال گذشته و در ایستگاه اولِ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با بهره‌برداری از ۵۸ پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و ۴۳۸ میلیون یورو، برای ۴ هزارو ۴۱۲ نفر اشتغال پایدار ایجاد شد.

دی ماه سال ۹۹ نیز در دومین ایستگاهِ افتتاح طرح های این مناطق، با بهره‌برداری از ۶۰ پروژه بزرگ و سرمایه‌گذاری ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی، برای بیش از۳ هزارو ۲۰۰  نفر اشتغالزایی شد.
ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها در بخش‌های تولیدی، صنعتی، تجاری و زیرساختی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزون بر سه هزار ۱۰۰ میلیارد تومان، ۲۶۰ میلیون دلار و ۱۳ میلیون یورو (در مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان) است و برای سه هزار و ۲۲۳ نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

پنجم فروردین ماه‎ در ایستگاه سوم افتتاح‌ طرح‌های بزرگ ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در مجموع ۳۹ طرح با سرمایه‌گذاری ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود ۵۰۴۲ نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

این طرح ها در شمال غربی کشور و در منطقه آزاد ارس، در جنوب کشور و در منطقه آزاد کیش و قشم و در مرکز کشور و در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به بهره برداری می رسند و زمینه مناسبی را برای توسعه صنعتی و معیشتی این مناطق بوجود خواهند آورد.

به گزارش ایرنا؛ مناطق آزاد محدوده‌های جغرافیایی هستند که با هدف حمایت از صنعت داخلی و تسهیل واردات، صادرات و ترانزیت کالا که بیشتر در نزدیکی مرزها و مبادی گمرکی ایجاد شده و قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی دارند و به سبب تسهیلات، امکانات، معافیت‌ها و امتیازهای درنظر گرفته شده برای این مناطق، می‌توانند بستر مناسبی برای تولیدکنندگان کالاهای صادراتی، بازرگانان و فعالان صنعت ترانزیت ایجاد کنند.

طبق آمارها، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ سرمایه داخلی جذب شده در مجموع مناطق آزاد و ویژه کشور ۸۵ هزار میلیارد تومان به‌علاوه ۲۵ میلیارد دلار بوده است. ضمن اینکه نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار در این سال‌ها سرمایه خارجی در مناطق آزاد و ویژه جذب شده است.

البته اشتغال ایجاد شده در این مناطق، طی هفت سال گذشته ۱۸۰ هزار نفر بوده و اکنون ۵۱۲ هزار نفر به‌طور مستقیم در بخش‌های غیردولتی مستقر در مناطق مشغول به کارند.

تمرکز اصلی در توسعه این مناطق، بر تشویق صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، جذب سرمایه و فناوری‌های خارجی و تقویت کانال‌های ترانزیتی متمرکز است. کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند، ماکو و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، در حال حاضر هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایران را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =