گفتگوی «سالیوان» و همتای فیلیپینی با محوریت دریای چین جنوبی

دولت مانیل مدعی است شناورهای شبه نظامیان وابسته به چین، حریم آبی فیلیپین را نقض کرده اند و همین ادعا موضوع مکالمه تلفنی مشاوران امنیت ملی فیلیپین و آمریکا بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از اسپوتنیک؛ کاخ سفید از مکالمه تلفنی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا و «هرموجنیز اسپرون» همتای فیلیپینی وی و ابراز نگرانی طرفین از بابت حضور شناورهای به ادعای آنها چینی در منطقه مورد مناقشه میان مانیل-پکن واقع در دریای چین جنوبی خبر داد.

روز گذشته، فیلیپین اعلام کرد که حدود ۲۰۰ شناور که ادعا می شود به شبه نظامیان وابسته به چین تعلق داشتند؛ به ۲۰۰ مایلی منطقه ویژه اقتصادی این کشور نزدیک شده اند.

دولت مانیل همچنین مراتب اعتراض خود را به پکن اعلام کرد و خواهان ترک منطقه از سوی شناورها شد حال آنکه چین می گوید قایق ها به این کشور تعلق ندارند.

حین مکالمه تلفنی مشاوران امنیت ملی آمریکا-فیلیپین، سالیوان مدعی شده که توافق امنیتی واشنگتن-مانیل، مسائل دریای چین جنوبی را هم پوشش می دهد- بهانه ای برای آنکه کاخ سفید بتواند مداخلات خود در این آبراه راهبردی را بیش از پیش توجیه کند.

دولت جو بایدن دموکرات در کمتر از سه ماه که زمام امور را در کاخ سفید به دست گرفته، در راستای تشدید رویکرد چرخش به ایندوپاسیفیک که با هدف ممانعت از قدرت یابی چین انجام می شود؛ رابطه با پکن را به بحرانی ترین وضعیت موجود سوق داده که این شامل تحریک جدایی طلبان در مناطق تابع چین و مداخله در مسائل دریای چین جنوبی می شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1092049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =