حفاری چاه‌های نفت و گاز با امنیت بیشتری انجام می شود

محققان کشور موفق شدند تا با تولید محصولاتی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز، با امنیت بیشتری انجام شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری؛ با بومی‌سازی خدمات نمودارگیری، عملیات‌های پرخطر و پرهزینه در صنعت نفت و گاز به حداقل رسید و تولیدات این حوزه بیشتر شد.

نمودارگیری یکی از ارزشمندترین و تخصصی‌ترین عملیات جانبی صنعت نفت به ویژه صنعت حفاری است. این خدمات در چاه‌های نفت و گاز، از ابتدا تا انتهای عملیات حفاری و همچنین در تکمیل و به تولید رساندن چاه نقش عمده و بسزایی را در اخذ اطلاعات ایفا می‌کنند.

به گفته مرتضی عسگری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، نمودارگیری تولید در واقع ثبت داده‌های مربوط به اندازه‌گیری یک یا چند پارامتر سیال تولید شده در چاه نفت است که از این داده‌ها برای توصیف یا پیش‌بینی رفتار چاه تولیدی استفاده می‌شود.

وی افزود: نمودارگیری تولید با اهداف گوناگونی ازجمله ارزیابی عملکرد دینامیکی و میزان تولید در بخش‌های مختلف چاه، عیب‌یابی مشکلات پیش‌آمده و پایش میزان اثربخشی عملیات تحریک یا تکمیل چاه انجام می‌شود.

این فعال فناور ادامه داد: مهم‌ترین نتیجه استفاده از این خدمات، کاهش نیاز به انجام عملیات‌های پرخطر و هزینه زا است. با کمک این خدمات ایمنی کار در این صنایع ارتقا می‌یابد.

وی با اشاره به خدمت دیگر این شرکت، گفت: خدمات ارزیابی مطلوبیت چاه نیز توسط مجموعه ما ارائه می‌شود. با توجه به اینکه هر چاه نفت از هزاران متر لوله و چندین تن سیمان تشکیل‌شده است، مطلوبیت هر چاه سوالی است که پاسخ آن از عهده هیچ ابزار یا اندازه‌گیری به‌تنهایی برنمی‌آید. عدم بررسی هرگونه نشتی هرچند کوچک می‌تواند عواقب مختلفی از کاهش تولیدی تا تخریب محیط‌زیست داشته باشد که خود موجب توقف تولید، تعمیرات هزینه‌بر و جرایم مختلف قانونی است. متخصصان ما در زمینه ارزیابی مطلوبیت چاه با ارائه خدمات گسترده‌ای تلاش می‌کنند تا هزینه‌های نگهداشت و تعمیر چاه مدیریت شود.

عسگری افزود: این شرکت، با اتکا به دانش و نیروی توانمند داخلی و با استفاده از علم و فناوری روز، با تولید و عرضه خدمات خود، همواره در بسط و گسترش دامنه خدمات و محصولات می‌کوشد و با تمام توان درصدد تأمین و رفع نیازهای صنعت، علی‌الخصوص صنعت نفت در کشور است.

این فعال فناور همچنین، گفت: این شرکت با توسعه روزافزون و با هم‌افزایی توان و قابلیت‌های نیروی انسانی و دانشی خود، در پی ارائه مداوم خدمات نوین و باکیفیت در زمینه‌های مختلف بالادستی صنعت نفت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =