هیات ایرانی ایستادگی کند، آمریکا عقب نشینی می‌کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آینده برجام بستگی به قدرت ایستادگی تیم مذاکره کننده ایرانی در برابر زیاده خواهی آمریکا و پیروی از رهنمودهای رهبری دارد که اگر این موارد رعایت شود آنها عقب نشینی خواهند کرد.

  حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص آخرین وضعیت برجام، بازگشت آمریکا به آن و لغو تحریم های ایران به عنوان مهمترین دستورکارهای نشست وین، اظهارداشت: آمریکا ثابت کرده که طرف قابل اعتمادی نیست، خروج ناگهانی آمریکا از برجام و اعمال تقریبا ۱۶۰۰ مورد تحریم در طول دوره ریاست جمهوری ترامپ نشان می دهد که آمریکا سیاست اعمال فشار اقتصادی بر ایران را برای وادار کردن ایران به تسلیم دنبال کرده است.

وی گفت: اگرچه این سیاست با شکست مواجه شده، اما اکنون نیز تیم بایدن با ادبیات دیگری و با رفتارهای دوگانه و کاملا متضاد سعی در ادامه سیاست های دولت قبلی دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام نقض آشکار این توافقنامه بین المللی بود و ایران نیز براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام حق کاهش تعهدات را برای خود قائل دانست و بر اساس آن گام های پنجگانه را برداشت.

هانی زاده ادامه داد: اکنون آمریکا باید به برجام بازگردد، تحریم ها را به طور کامل لغو کند و خسارت های ناشی از تحریم های ظالمانه ی خود علیه ایران را نیز پرداخت کند.

وی افزود: به نظر می رسد تیم مذاکره کننده ایرانی بیش از اندازه نرمش و ملایمت به خرج می‌دهد و این احتمال وجود دارد که مذاکرات وین به نوعی به انتخابات خرداد سال جاری گره خورده باشد که البته امیدواریم این اتفاق نیفتاده باشد و باید به این دید نگاه کرد که تیم مذاکره کننده ایرانی با دقت، درایت و حُسن نیت مذاکرات را دنبال می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: تیم مذاکره کننده ایرانی باید قاطعانه از طرف‌های اروپایی و آمریکا بخواهد که علاوه بر لغو کامل تحریم ها یک راستی ازمایی سه ماهه هم تعیین شود که اگر آمریکا تحریم ها را مجددا اعمال کرد ایران این حق را داشته باشد که توافقنامه را ملغی اعلام کند درصورتی که طرف مقابل این موارد را نپذیرد تیم مذاکره کننده ایرانی باید وین را ترک کند و مسیر کاهش تعهدات خود را ادامه دهد.

هانی زاده در خصوص آینده برجام نیز اظهار داشت: آینده برجام بستگی به قدرت ایستادگی تیم مذاکره کننده ایرانی در برابر زیاده خواهی آمریکا، انسجام ملی و پیروی از رهنمودهای رهبری دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این موارد رعایت شود آمریکا و کشورهای اروپایی ناچارهستند از خواسته های خود عقب نشینی کنند، در غیر این صورت اگر تیم مذاکره کننده ایرانی بیش از اندازه نرمش نشان دهد و سیاست انتخاباتی را به مذاکرات گره بزند نمی توان آینده روشنی برای برجام متصور شد.

کد خبر: 1094328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =