۳۱ اردیبهشت؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره پایان‌نامه‌های خشونت

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: به منظور توجه بیشتر به مساله خشونت، وزارت علوم قصد دارد دومین جشنواره پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی با محوریت خشونت را برگزار کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ محمدهادی عسکری درباره این جشنواره اظهار کرد: خشونت و انواع آن که در سطوح مختلف فردی و جمعی و به اشکال مختلف ظهور می‌یابد یکی از مهمترین مسائل و چالش‌های حیات اجتماعی امروز افراد و جوامع به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: خشونت رفتاری است که با هدف آسیب رساندن به دیگری سر می‌زند و رفتارهایی را از قبیل تحقیر و توهین، تجاوز، ضرب و جرح، تخریب و قتل شامل می‌شود. امروزه شکل‌های مختلف خشونت در زندگی خصوصی و عرصه عمومی به یک مسأله اجتماعی رو به رشد و متأسفانه به بخشی از رفتار عادی و روزمره بسیاری از انسان ها تبدیل شده است.

عسکری ادامه داد: فراگیر شدن و افزایش میزان خشونت، شایسته یک جامعه انسانی و اخلاقی نیست و نباید آن را امری طبیعی قلمداد کرد و نسبت به آن بی‌اعتنا بود. خشونت در مقابل خشونت دیگران، نقطه آغاز خشونت‌ورزی اجتماعی و تبدیل یک امر فردی به یک مسأله اجتماعی است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: به گفته مدیران وزارت بهداشت، خشونت و نزاع یکی از علت های اصلی مرگ و میر اورژانسی در کشور به شمار می‌آید. مسوولان قضایی و انتظامی هم از رشد روزافزون آمار خشونت و جرایم نشأت گرفته از آن از قبیل نزاع و درگیری، قتل، تجاوز، توهین، تخریب و ضرب و جرح خبر داده اند.

وی گفت: این آمارها، تنها بخش آشکار و نمایان شده خشونت است که به جرم ختم شده و توسط دستگاه های اجرایی به ثبت رسیده است. می توان پیش بینی کرد خشونت های پنهان به خصوص در چهاردیواری خانه ها که در آمارها منعکس نمی شود، چه بسا به لحاظ تعدد و تنوع به مراتب گسترده تر از خشونت های رسمی و به اصطلاح، خلاف قانون باشد.

عسکری ادامه داد: وقتی پیامدهای خشونت را از قبیل ترس، طرد و انزوای اجتماعی، تحقیر و بازماندگی از جامعه و مهمتر از همه بازتولید چرخه خشونت در خانواده و جامعه، در کنار عوامل فوق قرار دهیم، شاهد خواهیم بود با طرح مسأله خشونت، طیف گسترده‌ای از مسایل و آسیب های اجتماعی نمایان خواهد شد که این عوامل به تعبیری ریشه ها و شاخه های درختی هستند و خشونت تنه آن درخت است.

مدیرکل وزارت علوم اظهار کرد: پرداختن به مسأله خشونت و سعی در پیشگیری و کاهش آن، بسیاری از مسایل اجتماعی دیگر را نیز درگیر خواهد کرد و در تخفیف آنها مؤثر خواهد بود.

مدیرکل وزارت علوم گفت: در این راستا و به منظور توجه بیشتر به این مساله اجتماعی، وزارت علوم قصد دارد دومین جشنواره پایان نامه های تحصیلات تکمیلی با محوریت خشونت را برگزار کند. 

وی در مورد اهداف اصلی این جشنواره گفت: توجه و اهتمام بیشتر دانشگاهیان نسبت به شناخت مسائل و آسیب‌های اجتماعی انواع خشونت، تشویق دانشجویان به انجام پژوهش پیرامون مسائل اجتماعی، فرهنگی جامعه و دانشگاه و جهت‌دهی کاربردی و بهره‌گیری از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به منظور کمک به ارایه راهکار جهت پیشگیری از انواع خشونت، اهداف اصلی این جشنواره است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزارکنندگان این جشنواره را معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه، سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و دانشگاه یزد اعلام کرد.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره با محوریت پیشگیری از انواع خشونت، اظهار داشت: دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ها یا سطوح معادل آن در حوزه های علمیه که از پایان نامه یا رساله خود در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ دفاع کرده اند و موضوع پژوهش آنها مرتبط با خشونت است، تا ۳۱ اردیبهشت ماه مهلت دارند با مراجعه به درگاه الکترونیکی این جشنواره به نشانی http://nfosd.yazd.ac.ir نسبت به ثبت نام و ارسال اثر اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =